Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1939296_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. september 2018
2018-2915
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 732:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange statslige anlægskroner der er investe-
ret i infrastruktur siden regeringsskiftet i 2001 (fordelt på henholdsvis vej og
jernbaneprojekter)? Ministeren bedes kun medtage de projekter, hvor Venstre
har været med i aftalerne.
Svar:
Mit ministerium har opgjort de besluttede, finanslovsfinansierede investerin-
ger siden regeringsskiftet i 2001, hvor partiet Venstre er en del af aftaleparter-
ne, som følger:
Tabel 1. Investeringsbeslutninger siden regeringsskiftet i 2001, hvor Venstre er en del af aftaleparterne
Kategori
Større vejprojekter
Større baneprojekter
Øvrige større projekter (primært Ny Storstrømsbro samt statslige bidrag til
letbaneprojekter)
Puljefinansierede anlægsprojekter og medfinansieringsprojekter, herunder
cykelstiprojekter (fra 2009)
I alt
Mio. kr.
34.453,3
36.126,8
8.608,1
4.164,7
83.352,9
Anm. Tabellen opgør omfanget af projekter, der siden regeringsskiftet i 2001 er taget politisk
beslutning om, inklusiv en tildelig af egentlig projektbevilling på finanslov eller aktstykke
med henblik på gennemførelse af projektet. Tabellen inkluderer kun projekter finansieret af
finansloven, og således ikke selskabsfinansierede projekter såsom Femern-forbindelsen og
langt størstedelen af metroprojekterne. Beløbene er fortrinsvist
men ikke udelukkende
i
2018-priser, hvorfor der også af denne grund tages forbehold for de præcise beløb. Der er
tale om budgetter/bevillinger og ikke endelige forbrugstal. Da det er vanskeligere at samle
oplysninger om især mindre projekter før 2009, er der for den sidste kategori kun opgjort
projekter siden 2009. Der tages derfor forbehold for den præcise opgørelse for så vidt angår
projekter i 2001-2008. Der er ikke medtaget fornyelses- og/eller vedligeholdelsesprojekter i
tabellen.
Opgørelsen er lavet ud fra samme metodik og med de samme kategorier som i
svarene på en række tidligere udvalgsspørgsmål
eksempelvis senest TRU
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 732: Spm. om, hvor mange statslige anlægskroner der er investeret i infrastruktur siden regeringsskiftet i 2001, til transport-, bygnings- og boligministeren
1939296_0002.png
spørgsmål 610 besvaret d. 8. august 2018. Sidstnævnte besvarelse er således til
brug for nærværende besvarelse blevet udvidet med perioden fra regeringsskif-
tet i 2001 til og med 2008.
Der gøres i øvrigt opmærksom på de metodemæssige bemærkninger til opgø-
relsen, som fremgår under tabellen, foruden de bemærkninger, som fremgår af
svaret på TRU spørgsmål 610.
Afslutningsvist skal jeg fremhæve, at Venstre i en række tilfælde har tilsluttet
sig projekter, hvor partiet ikke var blandt de oprindelige aftaleparter. Det gæl-
der særligt for Togfondens såkaldte fase 1, hvor regeringen (jf. bl.a. Aftale om
finansloven for 2018) har tilsluttet sig igangsættelsen af en række projekter,
som oprindeligt var aftalt i forligskredsen bag Aftale om en moderne jernbane
udmøntning af Togfonden DK (S, DF, Ø, RV, SF).
Der er i perioden truffet beslutning om projekter for ca. 11,2 mia. kr. i forligs-
kredse, som Venstre ikke er en del af. Det er sket i forligskredsen bag Aftale om
takstnedsættelser og pulje til forbedring af den kollektive trafik af 1. marts 2012
(bedre og billigere-forligskredsen), i førnævnte forligskreds bag Aftale om en
moderne jernbane
udmøntning af Togfonden DK af 14. januar 2014 samt i
forbindelse med Aftale om finansloven for 2013.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen