Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1942981_0001.png
Memo
Til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Vedr.
TRU spørgsmål 729 og 730
Fra
Transport DTU
7. september 2018
HJALC/TCJE/NIPI
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 729 og 730 om tidsforbrug og kørsel for
pendlere i bil i Region Hovedstaden
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Transport DTU om bidrag til besvarelse af
spørgsmål 729 og 730:
Besvarelsen af begge spørgsmål tager udgangspunkt i Transportvaneundersøgelsen (TU), som hvert
år spørger ca. 10.000 personer om deres transport på én dag. Der er her udtrukket data for alle
lønmodtagere, med gennemsnitligt tidsforbrug og kilometertal per år for pendlerture i bil som fører
eller passager. Studerende og selvstændige indgår ikke i udtrækket. I opgørelsen indgår ture med
turformål arbejdsplads. Dvs. erhvervsture og andre stop undervejs håndteres ved, at den del som er
til/fra arbejdspladsen medregnes, mens de øvrige dele henregnes til øvrige turformål. Flertallet af
pendlerturene sker dog direkte til og fra arbejde.
Spørgsmål 729:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange km helholdsvis timer en gennemsnitlig pendler (opgjort som
tidsforbrug til pendling i personbil for lønmodtagere) bruger i bil over 1 år i Region Hovedstaden?
Ministeren bedes opgøre det for hele Region Hovedstaden samt fordelt på alle kommuner i Region
Hovedstaden.”
Spørgsmålet besvares med nedenstående udtræk fra Transportvaneundersøgelsen: Gennemsnitligt
1
tidsforbrug på ture med turformål arbejdspendling pr lønmodtager pr år opgjort som gennemsnit over
perioden maj 2006 til april 2018 for at sikre et tilstrækkeligt stort antal observationer i hver kommune.
I forhold til forespørgslen er tidsforbruget opdelt på tid i personbil og øvrige transportmidler. Dertil er
tilføjet oplysning om den tilbagelagte længde på pendlerture i bil og den deraf følgende
gennemsnitshastighed.
1
Tallet dækker med denne definition, som angivet i spørgsmålet, gennemsnit for alle lønmodtagere
uanset deres faktiske transportmiddelvalg.
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 729: Spm. om, hvor mange km helholdsvis timer en gennemsnitlig pendler (opgjort som tidsforbrug til pendling i personbil for lønmodtagere) bruger i bil over 1 år i Region Hovedstaden, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942981_0002.png
Bopælskommune
Samlet
pendlertid
(timer pr
lønmodtager pr
år)
149
174
163
112
142
200
185
200
139
203
179
149
141
142
190
177
193
138
164
155
142
171
180
153
171
162
147
146
161
159
149
Heraf pendlertid i
bil
(timer pr
lønmodtager pr
år)
72
112
83
74
60
118
120
101
35
139
105
65
65
58
144
114
108
55
103
63
92
121
102
38
75
90
59
64
77
69
93
Samlet længde af
pendlerture i bil
(km pr lønmodt.
pr år)
3.516
5.303
3.779
3.829
2.561
5.228
5.707
5.233
1.471
6.968
4.550
2.847
3.029
2.126
8.455
6.446
6.159
2.031
5.524
2.878
4.640
5.830
4.932
1.627
3.439
4.167
2.333
2.711
3.287
3 246
5 263
Gennemsnits-
hastighed af
pendlerture i
bil
(km pr time)
49
47
46
52
43
44
48
52
42
50
43
44
46
37
59
57
57
37
54
46
50
48
49
43
46
46
39
42
43
47
56
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederiksberg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Region Hovedstaden
Hele Danmark
Det ses, at gennemsnitshastigheden for bilpendlingsture i Region Hovedstaden generelt ligger under
landsgennemsnittet. Dette gælder i særlig grad for kommunerne i Storkøbenhavn.
Det ses endvidere, at Frederikssund, Gribskov og Helsingør er blandt kommunerne med den længste
gennemsnitlige pendlertid, men at dette primært kan tilskrives en større pendlerafstand. Hillerød
Kommune ligger tættere på landsgennemsnittet.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 729: Spm. om, hvor mange km helholdsvis timer en gennemsnitlig pendler (opgjort som tidsforbrug til pendling i personbil for lønmodtagere) bruger i bil over 1 år i Region Hovedstaden, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942981_0003.png
Spørgsmål 730:
”Vil ministeren redegøre for, hvor stort det samfundsøkonomiske afkast vil være i kroner
og øre, hvis:
a. Det gennemsnitlige tidsforbrug pr. bilpendler (opgjort som tidsforbrug til pendling i personbil for
lønmodtagere) i henholdsvis Frederikssund, Gribskov, Helsinge og Hillerød Kommuner bliver
nedbragt til gennemsnittet for hele Danmark.
b. Det gennemsnitlige tidsforbrug pr. bilpendler (opgjort som tidsforbrug til
pendling i personbil for lønmodtagere) i henholdsvis Frederikssund, Gribskov,
Helsinge og Hillerød Kommuner bliver nedbragt med henholdsvis 5, 10, 25, 50 og
75 pct?”
Besvarelsen tager udgangspunkt i samme data som spørgsmål 729, dvs. det gennemsnitlige
tidsforbrug på ture med turformål arbejdspendling pr lønmodtager pr år opgjort som gennemsnit over
perioden maj 2006 til april 2018. Helsinge kommune blev ved kommunalreformen i 2007 en del af
Gribskov kommune. Der angives ikke data særskilt for den tidligere Helsinge kommune. I stedet
angives data for Helsingør kommune.
730a:
Med tidsforbruget til pendling i personbil for en gennemsnitlig lønmodtager fra besvarelsen af
spørgsmål 729 kan den årlige reduktion i antal timer beregnes i det tilfælde, hvor pendlertiden i bil for
alle lønmodtagerne i de fire kommuner Frederikssund, Gribskov, Hillerød og Helsingør reduceres til
93 timer pr år, som er gennemsnittet for hele Danmark. Hermed opnås en samlet besparelse på ca.
2.3 mio. timer per år som vist i tabellen nedenfor. Med anvendelse af den gennemsnitlige værdi af
rejsetid på 90 kr./time fra Transportøkonomiske Enhedspriser giver det en samfundsøkonomisk
besparelse på i alt 207 mio. kr. Hvis det derudover antages, at 7 pct. af denne tid er forsinkelse, som
2
værdisættes til 136 kr./time, bliver den samlede besparelse 215 mio. kr.
Bemærk, at en sådan tidsreduktion i kraft af de ret lange pendlingsafstande i de fire kommuner vil
medføre meget høje gennemsnitlige hastigheder. Fx vil gennemsnitshastigheden for pendlere i bil i
Gribskov Kommune øges fra 59 til 91 km/t, hvilket er 61 pct. over landsgennemsnittet. Det vurderes
derfor ikke som realistisk, at denne tidsbesparelse umiddelbart kan opnås. Gennemsnitligt højere
hastigheder kan også tænkes at lede til øgede kørselsomkostninger og eksternaliteter, hvilket der dog
ikke regnes på her. Samtidig bemærkes, at de faktiske pendlingsafstande er et resultat af pendlernes
valg af bolig- og arbejdsstedslokalisering og derfor ikke udelukkende kan betragtes som tab.
2
De 7 pct. er det nationale gennemsnit for alle bilture i 2015 og stammer fra Transportministeriets
publikation ”Mobilitet for Fremtiden”, 2018.
Denne andel vil forventeligt være højere for pendlingsture.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 729: Spm. om, hvor mange km helholdsvis timer en gennemsnitlig pendler (opgjort som tidsforbrug til pendling i personbil for lønmodtagere) bruger i bil over 1 år i Region Hovedstaden, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942981_0004.png
Bopæls-
kommune
Pendlertid i
bil i
kommunen
(timer pr
lønmodt. pr
år)
108
103
139
144
Pendlertid i
bil i
Danmark
(timer pr
lønmodt. pr
år)
93
93
93
93
Reduktion i
pendlertid i
bil
(timer pr
lønmodt. pr
år)
15
10
46
50
Resulterende
gennem-
snitlig
hastighed
(km/t)
66
59
75
91
Antal
lønmodt. i
kommunen
(i flg. TU)
Samlet
tidsgevinst
(timer pr
år)
Værdi af
sparet
pendlertid
(mio. kr. pr
år, 2018
priser)
34
19
78
76
207
Helsingør
Hillerød
Frederikssund
Gribskov
I alt
730b:
24.987
20.419
18.896
16.713
81.014
379.419
205.254
864.395
843.370
2.292.439
Hvis den samfundsøkonomiske gevinst beregnes som ovenfor med procentvise reduktioner i
tidsforbruget på 5, 10, 25, 50 og 75 pct., fås resultater som vist i tabellen nedenfor. Ved en 10 pct.
reduktion i tidsforbruget vindes 89 mio. kr., hvis det forudsættes, at al køretid er uden for trængsel
med en værdi på 90 kr./time, mens gevinsten er 92 mio. kr., hvis det forudsættes, at 7 pct. af
køretiden (det nationale gennemsnit) er forsinkelse med en værdi på 136 kr./time.
Bopæls-
kommune
Tidsreduktion
Helsingør
Hillerød
Frederikssund
Gribskov
I alt
I alt v. 7 pct. tid
i trængsel
Værdi af sparet
pendlertid
(mio. kr. pr år)
5 pct.
12
10
12
11
44
46
Værdi af sparet
pendlertid
(mio. kr. pr år)
10 pct.
24
19
24
22
89
92
Værdi af sparet
pendlertid
(mio. kr. pr år)
25 pct.
61
48
59
54
222
230
Værdi af sparet
pendlertid
(mio. kr. pr år)
50 pct.
122
95
119
109
445
461
Værdi af sparet
pendlertid
(mio. kr. pr år)
75 pct.
184
143
178
163
667
691
De største procentvise reduktioner i tidsforbruget kan kun opnås ved urealistisk høje hastigheder,
som det fremgår af den sidste tabel. En reduktion i tidsforbruget på 75 pct. forudsætter en firdobling af
den gennemsnitlige hastighed, hvilket fx for Gribskov kommune vil betyde en stigning fra 59 til 235
km/t.
Bopæls-
kommune
Resulterende
gennemsnitlig
hastighed
(km/t)
5 pct.
60
56
53
62
Resulterende
gennemsnitlig
hastighed
(km/t)
10 pct.
63
59
56
65
Resulterende
gennemsnitlig
hastighed
(km/t)
25 pct.
76
71
67
78
Resulterende
gennemsnitlig
hastighed
(km/t)
50 pct.
114
107
100
118
Resulterende
gennemsnitlig
hastighed
(km/t)
75 pct.
227
214
201
235
Tidsreduktion
Helsingør
Hillerød
Frederikssund
Gribskov
Side 4/4