Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1930578_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. august 2018
2018-4140
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. august stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 721:
Vil ministeren oplyse, om Takst Sjælland-reformen har levet op til målsætnin-
gen om, at maks. 4 % af passagererne ville opleve en prisstigning på mere end 5
%? I den forbindelse bedes ministeren redegøre for prisstrukturerne på forskel-
lige repræsentative rejsemønstre før og efter Takst Sjælland-reformen.
Svar:
For at besvare spørgsmålet har jeg indhentet svar fra Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen, der fører tilsyn med udviklingen i taksterne i den kollektive trafik.
Styrelsen har svaret følgende:
”Forud for implementeringen af Takst Sjælland-reformen
blev det aftalt med
parterne, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skulle føre tilsyn med målsætnin-
gen om, at takstreformen er provenuneutral for selskaberne bag reformen,
samt at taksterne i gennemsnit ikke ændrer sig mere end +/- 1 pct.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i den forbindelse ikke opgjort antallet af
passagerer, der har oplevet prisstigninger på mere end 5 pct. men kan i relation
til spørgsmålet om overholdelse af rammerne for provenuneutralitet samt
overholdelse af den aftalte ramme for takststigninger oplyse følgende:
Beregninger som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fået udarbejdet viser, at
Takst Sjælland-reformen alt andet lige har betydet et fald på 0,5 pct. i selska-
bernes samlede provenu. Endvidere har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fået
beregnet udviklingen i den gennemsnitlige pris pr. rejse (taksterne). Beregnin-
gerne viser, at der har været en stigning i den gennemsnitlige pris pr. rejse fra
2016 til 2017 på 1,5 pct. Dermed har selskaberne bag reformen overskredet
rammen på +/- 1 pct. med 0,5 pct.point. Det betyder, at der bliver modregnet
0,5 pct.point i den ramme selskaberne på Sjælland har for takststigningerne i
2019 (takststigningsloftet).
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om Takst Sjælland-reformen har levet op til målsætningen om, at maks. 4 % af passagererne ville opleve en prisstigning på mere end 5 %, til transport-, bygnings- og boligministeren
1930578_0002.png
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil fortsat have fokus på de provenu- og
takstmæssige konsekvenser af takstreformen, og der vil blive foretaget en til-
svarende beregning vedrørende 2018.
For uddybning af prisstrukturerne på forskellige repræsentative rejsemønstre
før og efter reformen henvises til Trafikselskabet Movias hjemmeside:
https://www.moviatrafik.dk/om-os/videncenter-movia/takstharmonisering”
Jeg henholder mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyste.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen