Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1937553_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. juli 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 717:
Scandlines har gennem mange år søgt at modarbejde den kommende Femern-
tunnel gennem klager og sagsanlæg. Ministeren har tidligere kaldt Scandlines
modstand mod Femerntunnelen for illegitim. Hvilke klager, sagsanlæg m.v. har
ministeren kendskab til, at Scandlines har indgivet mod det kommende bygge-
ri?
Svar:
Scandlines har over en længere årrække indgivet et større antal klager og sags-
anlæg mod Femern Bælt-projektet. De indgivne klager og sagsanlæg vedrører
flere forskellige forhold, som er indbragt for forskellige nationale myndigheder
og domstole, for Europa-Kommissionen og for EU-Domstolens førsteinstans,
Retten. Hertil kommer en meget lang række tilfælde, hvor Scandlines har haft
bemærkninger til Femern A/S’ materiale, der ikke direkte har været formuleret
som klager.
Nedenfor er oplistet de af Scandlines afgivne klager, indsigelser og sagsanlæg
mod Femern Bælt-projektet, som jeg er bekendt med.
Klage til Kommissionen (juni 2014)
Den 6. juni 2014 indleverer Scandlines en klage til Kommissionen (Generaldi-
rektoratet for Konkurrence) om påstået statsstøtte. Scandlines klagede i denne
sammenhæng over, at Femern A/S og A/S Femern Landanlæg modtager ulov-
lig og uforenelig statsstøtte til finansiering af planlægning, anlæg og drift af
Femern-forbindelsen. Scandlines klagede endvidere over, at den støtte, som
Kommissionen godkendte ved den såkaldte planlægningsafgørelse (Kommissi-
onens afgørelse af 13. juli 2009 i sag N 157/2009 - Finansiering af planlæg-
ningsfasen for den faste forbindelse over Femern Bælt), er blevet misbrugt, idet
det påstås, at der er blevet fremrykket anlægsaktiviteter.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvilke klager, sagsanlæg m.v. har ministeren kendskab til, at Scandlines har indgivet mod det kommende byggeri, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937553_0002.png
Indsigelser til den tyske godkendelsesmyndighed (juli 2014-januar 2018)
Scandlines indleverer den 3. juli 2014 en 385 sider lang indsigelse over Femern
A/S’ ansøgning til den tyske godkendelsesmyndighed LBV Kiel. Siden juli 2014
har Scandlines 6 gange indsendt yderligere indsigelser (november 2014, april
2015, august 2015, august 2016, februar 2017 og januar 2018). Ifølge Femern
A/S er det samlede omfang af de modtagne indsigelser op mod 1.400 sider.
Scandlines anfægter i sine indsigelser en række forhold, herunder tunnelsik-
kerheden, proceduren for den tyske myndighedsgodkendelse samt metodeval-
get for redegørelsen for miljømæssige konsekvenser af den faste forbindelse
over Femern Bælt.
Scandlines’ indsigelser vedrører dermed en række forhold,
som ikke kan forventes at have
en påvirkning på Scandlines’ forretning.
Klage til Femern A/S over læserbrev i Morgenavisen Jyllands-Posten (sep-
tember 2014)
Scandlines fremsender via sin advokat den 26. september 2014 en klage til Fe-
mern A/S med påstand om, at et af Femern A/S’
finansdirektør, Allan Chri-
stensen, udarbejdet læserbrev om Femern Bælt-projektets økonomi i Morgen-
avisen Jyllands-Posten er i strid med markedsføringsloven i forhold til visse
konkrete udsagn.
Klage til Transportministeriet og Femern A/S over konkurrenceforvridning
og VVM-redegørelse for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt (novem-
ber 2014)
Scandlines fremsender den 17. november 2014 via sin advokat en klage til
Transportministeriet og til Femern A/S med påstande om, at 1) Femern Bælt-
forbindelsen er planlagt således, at det ikke giver Scandlines mulighed for at
konkurrere på lige vilkår, og 2) at VVM-redegørelsen ikke gav Folketinget et
retvisende billede, da den byggede på fejlagtige forudsætninger.
Henvendelse til de tyske konsulenter, der har udarbejdet Femern Bælt-
trafikprognosen (december 2014)
Scandlines kræver i december 2014, at de tyske konsulenter, der har udarbejdet
trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, trækker prognosen tilbage.
Rederiet oplyser endvidere at ville tage retlige skridt mod konsulenterne, hvis
disse ikke imødekommer kravet.
Klage til Kommissionen (marts 2015)
Den 12. marts 2015 fremsendte Scandlines en e-mail til Kommissionen i den på
daværende tidspunkt fortsat verserende statsstøtteklagesag, hvor Scandlines
klagede over, at der ville ske en nedgradering af adgangsvejene til færgelejet i
Rødbyhavn.
Stævning af Kommissionen for godkendelse af finansieringen af Femern Bælt-
projektet (november 2015)
Scandlines indbringer den 10. november 2015 Kommissionens afgørelse af 23.
juli 2015 om finansieringen af Femern Bælt-projektet for EU-Domstolens før-
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvilke klager, sagsanlæg m.v. har ministeren kendskab til, at Scandlines har indgivet mod det kommende byggeri, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937553_0003.png
steinstans, Retten, med påstand om, at Kommissionens afgørelse skal annulle-
res.
Klage til Kommissionen (august-oktober 2016)
Den 2. august 2016 og den 30. oktober 2016 fremsendte Scandlines nye klager
om påstået statsstøtte til Kommissionen. Klagerne vedrører Kommissionens
manglende stillingtagen til nogle af de støtteforanstaltninger, som Scandlines
klagede over i juni 2014, herunder risiko for overkompensation som følge af
Femern A/S’ ret til at opkræve jernbaneafgifter og støtte til Femern A/S i form
af vederlagsfri adgang til havbund og farvand, samt en række forhold, som
Scandlines ikke mener kan rummes inden for planlægningsafgørelsen.
To stævninger af Kommissionen for fejl i godkendelsen af finansieringen af
Femern Bælt-projektet henholdsvis passivitet (december 2016)
Scandlines anlagde den 12. december 2016 yderligere to sager mod Kommissi-
onen ved Retten i Luxembourg.
I den første sag har Scandlines nedlagt påstand om, at Kommissionens brev af
30. september 2016, som indeholder Kommissionens svar til Scandlines klage
af 2. august 2016 og som Scandlines anser som en afgørelse, annulleres.
I den anden sag har Scandlines nedlagt påstand om, at Kommissionen har ud-
vist retsstridig passivitet i henhold til TEUF artikel 265, idet Kommissionen
ifølge Scandlines har undladt at tage stilling til en række forhold i Scandlines’
oprindelige klage af 5. juni 2014 vedrørende finansieringen af den faste forbin-
delse over Femern Bælt.
Klage til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (december 2016)
Scandlines’
advokat
sender den 21. december 2016 en klage til Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet med påstand om, at Femern Bælt-projektet vil
medføre, at adgangsforholdene til havnen i Puttgarden bliver utilstrækkelige, at
COWI’s kvalitetssikring af trafikprognosen er belastet af habilitetsproblemer,
samt at Femern Bælt-analyserne bygger på en fejlagtig vurdering af den fremti-
dige færgedrift mellem Rødby og Puttgarden.
Klage til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og til Femern A/S over
brochure (februar 2017)
Scandlines’
advokat
sender den 23. februar 2017 en klage over en brochure
med titlen ”Hvorfor Femern-forbindelsen?”, som Femern A/S havde offentlig-
gjort på sin hjemmeside den 9. februar 2017, idet Scandlines finder, at brochu-
ren indeholder en række urigtige og misvisende udtalelser om Scandlines’ fær-
gefart og Femern Bælt-tunnelen,
der efter Scandlines’ opfattelse er skadelige
for Scandlines’ færgefart og i strid
med markedsføringsloven.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvilke klager, sagsanlæg m.v. har ministeren kendskab til, at Scandlines har indgivet mod det kommende byggeri, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937553_0004.png
Klage til Rigsrevisionen (juni 2017)
Scandlines’ advokat sender den 6. juni 2017 en klage til Statsrevisorer-
ne/Rigsrevisionen over Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samt Femern
A/S. I klagen hævder Scandlines, at Femern Bælt-forbindelsen bør være omfat-
tet af principperne i
”ny anlægsbudgettering”.
National retssag mod Femern A/S om børnespil og brochurer (juli 2017)
Scandlines har i sommeren 2017 stævnet Femern A/S ved Sø- og Handelsretten
for overtrædelse af markedsføringsloven, idet rederiet hævder, at et børnespil
samt visse konkrete udsagn i en informationsbrochure om Femern Bælt-
forbindelsen skulle stride imod reglerne i markedsføringsloven.
Klage til Kommissionen (november 2017)
Scandlines indgiver den 6. november 2017 en klage til Kommissionen med på-
stand om, at Femern A/S har anvendt den støtte, der blev godkendt i anlægsaf-
gørelsen, til at finansiere ikke-godkendte aktiviteter, herunder bl.a. opførelse
og drift af informationscentre i Rødbyhavn og Burg, Youtube-kanal, informati-
onsbrochurer rettet mod henholdsvis voksne og børn (”Hvorfor Femern-
forbindelsen?” og ”Ud at køre under vandet: Kan man se helt til Tyskland?”), at
Femern A/S har modtaget ny, ulovlig støtte til de ovennævnte aktiviteter, og at
støtten ikke er forenelig med det indre marked.
Klage over hensigtserklæring mellem Stadt Fehmarn og Femern A/S (23.
marts 2018)
Scandlines’
advokat
klager i marts 2018 til Transport, Bygnings- og Boligmini-
steriet og til Femern A/S over et udkast til en hensigtserklæring og et udkast til
en støtteaftale mellem Femern A/S og Stadt Fehmarn. Klagen er siden blevet
udvidet med en række spørgsmål om lovligheden af Femern A/S’ informations-
indsats om projektet.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen