MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. juli 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 717:
Scandlines har gennem mange år søgt at modarbejde den kommende Femern-
tunnel gennem klager og sagsanlæg. Ministeren har tidligere kaldt Scandlines
modstand mod Femerntunnelen for illegitim. Hvilke klager, sagsanlæg m.v. har
ministeren kendskab til, at Scandlines har indgivet mod det kommende bygge-
ri?
Svar:
Scandlines har over en længere årrække indgivet et større antal klager og sags-
anlæg mod Femern Bælt-projektet. De indgivne klager og sagsanlæg vedrører
flere forskellige forhold, som er indbragt for forskellige nationale myndigheder
og domstole, for Europa-Kommissionen og for EU-Domstolens førsteinstans,
Retten. Hertil kommer en meget lang række tilfælde, hvor Scandlines har haft
bemærkninger til Femern A/S’ materiale, der ikke direkte har været formuleret
som klager.
Nedenfor er oplistet de af Scandlines afgivne klager, indsigelser og sagsanlæg
mod Femern Bælt-projektet, som jeg er bekendt med.
Klage til Kommissionen (juni 2014)
Den 6. juni 2014 indleverer Scandlines en klage til Kommissionen (Generaldi-
rektoratet for Konkurrence) om påstået statsstøtte. Scandlines klagede i denne
sammenhæng over, at Femern A/S og A/S Femern Landanlæg modtager ulov-
lig og uforenelig statsstøtte til finansiering af planlægning, anlæg og drift af
Femern-forbindelsen. Scandlines klagede endvidere over, at den støtte, som
Kommissionen godkendte ved den såkaldte planlægningsafgørelse (Kommissi-
onens afgørelse af 13. juli 2009 i sag N 157/2009 - Finansiering af planlæg-
ningsfasen for den faste forbindelse over Femern Bælt), er blevet misbrugt, idet
det påstås, at der er blevet fremrykket anlægsaktiviteter.