MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. juli 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 716:
Ministeren bedes kommentere på, hvordan Scandlines kan blive ved at oppe-
bære kæmpeoverskud, uden nogle andre rederier søger at etablere sig på
Scandlines ruter til Tyskland? Har Scandlines modarbejdet etableringen heraf?
Svar:
Scandlines er eneste operatør på overfarterne mellem Østdanmark og Nord-
tyskland for landbaseret transport. Den alternative rute er en omvej på ca. 150
kilometer over Storebælt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”Forsøg på at etablere en konkurrerende færgerute på Rødby-Puttgarden
er
indtil videre strandet ved domstolene. Senest måtte de norske rederier Fosen
Trafikklag ASA og Eidsiva Rederi ASA opgive at etablere konkurrerende færge-
ruter efter en række sager mod Scandlines ved både konkurrencemyndigheder-
ne samt
danske og tyske domstole, jf. Scandlines Danmark A/S’ årsrapport
2012 og Højesterets dom 174/2009.
Scandlines valgte på dansk side at anke afgørelsen fra Havneklagenævnet om
tilladelse til at lægge til ved havnen i Rødby, og sagen blev i juni 2011 behandlet
af Højesteret. Højesteret fandt, at Havneklagenævnet havde handlet korrekt i
forbindelse med nævnets tidligere meddelelser af tilladelse til anløb i Rødby-
havn til blandt andet Eidsiva Rederi ASA.
Højesteret frifandt Havneklagenævnet med den begrundelse, at Havneklage-
nævnet har til formål at sikre, at havne, hvortil der er offentlig adgang, modta-
ger skibe i det omfang, pladsforholdene tillader det. Havneklagenævnet kunne
derfor også behandle klager i forbindelse med tildeling af anløbsplads, hvor
havneejeren ikke inden rimelig tid meddeler den ansøgte tilladelse.