Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1937770_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. juli 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 716:
Ministeren bedes kommentere på, hvordan Scandlines kan blive ved at oppe-
bære kæmpeoverskud, uden nogle andre rederier søger at etablere sig på
Scandlines ruter til Tyskland? Har Scandlines modarbejdet etableringen heraf?
Svar:
Scandlines er eneste operatør på overfarterne mellem Østdanmark og Nord-
tyskland for landbaseret transport. Den alternative rute er en omvej på ca. 150
kilometer over Storebælt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”Forsøg på at etablere en konkurrerende færgerute på Rødby-Puttgarden
er
indtil videre strandet ved domstolene. Senest måtte de norske rederier Fosen
Trafikklag ASA og Eidsiva Rederi ASA opgive at etablere konkurrerende færge-
ruter efter en række sager mod Scandlines ved både konkurrencemyndigheder-
ne samt
danske og tyske domstole, jf. Scandlines Danmark A/S’ årsrapport
2012 og Højesterets dom 174/2009.
Scandlines valgte på dansk side at anke afgørelsen fra Havneklagenævnet om
tilladelse til at lægge til ved havnen i Rødby, og sagen blev i juni 2011 behandlet
af Højesteret. Højesteret fandt, at Havneklagenævnet havde handlet korrekt i
forbindelse med nævnets tidligere meddelelser af tilladelse til anløb i Rødby-
havn til blandt andet Eidsiva Rederi ASA.
Højesteret frifandt Havneklagenævnet med den begrundelse, at Havneklage-
nævnet har til formål at sikre, at havne, hvortil der er offentlig adgang, modta-
ger skibe i det omfang, pladsforholdene tillader det. Havneklagenævnet kunne
derfor også behandle klager i forbindelse med tildeling af anløbsplads, hvor
havneejeren ikke inden rimelig tid meddeler den ansøgte tilladelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om, hvordan Scandlines kan blive ved at oppebære kæmpeoverskud, uden nogle andre rederier søger at etablere sig på Scandlines ruter til Tyskland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937770_0002.png
På denne baggrund fandtes Havneklagenævnet ikke at have handlet i strid med
Havneklagenævnets kompetence eller uden hjemmel i havneloven, og Scand-
lines fik dermed ikke medhold i sagen.
På tysk side blev forholdet forelagt de tyske konkurrencemyndigheder (Bun-
deskartellamt), som den 28. januar 2010 kom med afgørelse i sagen vedrøren-
de Scandlines Deutschland GmbH´s nægtelse af tredjemands adgang til Putt-
garden Færgehavn.
Konkurrencemyndighederne fandt, at Scandlines Deutschland GmbH´s næg-
telse af adgang var i strid med EU’s og tysk konkurrenceret.
Scandlines Deut-
schland GmbH ankede konkurrencemyndighedernes afgørelse, og den 10. juni
2010 gav Oberlandesgericht Düsseldorf Scandlines medhold i anken af dom-
men, jf. Scandlines årsrapport 2010 og 2012.
Sagen blev i 2012 forelagt Bundesgerichthof (højesteret). Bundesgerichthof
besluttede at sende sagen retur til genbehandling hos Oberlandesgericht Düs-
seldorf med besked om, at Scandlines skulle fremlægge en plan for den fremti-
dige udnyttelse af området i havnen for at kunne nægte adgang for tredjemand.
I modsat fald ville nægtelsen være udtryk for et ulovligt forsøg på at bevare et
monopol, jf. Transportmagasinet 17. juni 2015.
Domstolsforløbet blev afsluttet ved Oberlandesgericht Düsseldorf i 2014, hvor-
ved appeldomstolen afviste at færdigbehandle sagen. Baggrunden herfor var
blandt andet, at domstolen ikke vurderede det hensigtsmæssigt at fortsætte
proceduren med henvisning til sagens komplekse omstændigheder, parternes
utilstrækkelige bidrag i sagen samt den begrænsede varighed af en eventuel
positiv konkurrencemæssig effekt
set i lyset af planerne om etablering af den
faste forbindelse over Femern Bælt, jf. Deutscher Bundestag, Drucksache
18/5210, s. 118.”
Det er dermed indtil videre ikke lykkedes andre rederier at få mulighed for at
etablere sig på ruten Rødby-Puttgarden som følge af manglende tilladelse til at
anløbe havnen i Puttgarden.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen