MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. juli 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 714:
Hvad er ministerens holdning til størrelsen af Scandlines billetpriser i forhold
til de store overskud, som rederiet lykkedes med at opnå år efter år? Og kan
ministeren oplyse, om prissætningen vurderes at have effekter i forhold til dan-
skernes generelle mobilitet og kørselsmønstre?
Svar:
Rederiet Scandlines har i dag et de facto monopol på forbindelsen over Femern
Bælt. Scandlines sejler på kommercielle vilkår og beslutter dermed selv, hvad
overfartspriserne skal være på sine færgeruter.
Overfartspriserne for personbiler på Rødby-Puttgarden på de store rejsedage
ser ud til at være steget betydeligt mere end den almindelige udvikling i forbru-
gerpriserne i de senere år. Indtil statens frasalg af Scandlines i 2007 opererere-
de færgeselskabet med listepriser på overfarten Rødby-Puttgarden. Dengang
var overfartsprisen for en personbil 420 kr., svarende til knap 500 kr. i dagens
prisniveau.
Overfartspriserne på Rødby-Puttgarden er i dag mere differentierede. Hvis
man køber billet i havnen, koster den billigste billet i højsæsonen 715 kr., mens
den i lavsæsonen koster 585 kr. Hertil kommer et gebyr for at købe billetten i
havnen. Der tilbydes derudover en række rabatordninger, der alle indeholder
en række restriktioner. I 2018 udgør højsæsonen over halvdelen af året og om-
fatter blandt andet perioden fra 9. maj til 9. september samt perioderne om-
kring efterårs-, vinter-, jule- og påskeferierne. Ifølge Danmarks Statistik ud-
gjorde personbiltrafikken i perioden maj-august 2017, hvor billetprisen gene-
relt er højere, godt 49 pct. af den samlede personbiltrafik.
Samtidig med at overfartsprisen for mange rejsende er steget fra 2007 til 2017,
er personbiltrafikken på Rødby-Puttgarden faldet med 19 pct. Til sammenlig-
ning er personbiltrafikken på Storebæltsforbindelsen steget med 19 pct. og vej-
trafikken generelt via den dansk-tyske landegrænse med 6 pct. Det er dog ikke