Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1929738_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. august 2018
2018-3832
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. juli 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 709:
Ministeren bedes oplyse, hvorfor der på mange strækninger af det statslige
vejnet opleves mangelfuld vedligeholdelse og renholdelse, herunder med hen-
syn til beskidte vejskilte, nedslidte vejskilte med nedsatte refleksegenskaber i
mørke, beskidte plastvejstolper i vejsiden, græs og grene foran vejskilte og
nedslidte/utydelige malede afmærkninger og linjer på asfalten samt ildelug-
tende og urene rastepladstoiletter, med deraf følgende svækkelse af trafiksik-
kerheden og det almindelige indtryk af Danmark som et rent og velordnet land.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratets
overordnede krav til drift og vedligeholdelse af statsvejnettet
er at sikre trafiksikkerheden, at opretholde serviceniveauet for renholdelse til
det politisk aftalte niveau samt at sikre økonomisk optimal vedligeholdelse
inden for de afsatte økonomiske rammer på finansloven.
Vask af vejskilte sker udelukkende på baggrund af indmeldinger fra vejmands-
tilsynet, der gennemkører vejene på regelmæssig basis (ca. 2-3 gange om ugen).
Tavlerne vaskes udelukkende ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt, idet læsbar-
heden skal være i orden af hensyn til trafikanternes mulighed for at orientere
sig. Vejdirektoratet har fokus på denne praksis for at sikre opretholdelse af
sikre veje og mener dette mål er opfyldt i praksis. Tavler vaskes ud fra en sam-
let økonomisk prioritering - ikke af æstetiske hensyn.
Vejskilte udskiftes, når vedligeholdelsesstanden er for dårlig, typisk, når tavlen
er meget falmet og dermed ikke er læsbar. Vejdirektoratet har særligt fokus på
dette og mener, at vedligeholdelsen generelt sker rettidigt.
Kantpæle vaskes udelukkende på baggrund af konkrete indmeldinger fra vej-
mandstilsynet og ved ekstraordinære situationer hvor f.eks. mudder eller sne-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 709: Spm. om, hvorfor der på mange strækninger af det statslige vejnet opleves mangelfuld vedligeholdelse og renholdelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
1929738_0002.png
sjap dækker kantpælene. Kantpæle skal fungere som ledelinjer langs vejene via
refleksionen fra kantpælenes reflekser og refleksbånd. Vejdirektoratet har fo-
kus på denne praksis for at sikre opretholdelse af sikre veje. Kantpæle vaskes
ikke af æstetiske hensyn.
Det er et krav, at tavler altid skal kunne læses, og entreprenørerne skal fjerne
græs og beplantning foran skiltene indenfor de vejregelfastsatte sigtelinjer til
tavlerne. Eksempelvis skal en tavle på en motorvej kunne ses på 230 m afstand.
Vejdirektoratet har i denne forsommer desværre konstateret, at dette krav ikke
er overholdt flere steder, og har derfor gjort entreprenøren opmærksomme på
dette fokusområde og har intensiveret kontrollen hermed.
Genmarkering af nedslidt vejafmærkning udføres efter behov. For at forbedre
synligheden af vejafmærkningen er der sidste år og i indeværende år blevet
tilført flere midler til dette område. Vejdirektoratet er dog udfordret af, at den
reflekterende evne i forbindelse med nedbør og i mørke og regn aftager relativt
hurtigt, hvorfor der arbejdes på at finde mere langtidsholdbare produkter og
tilhørende strategier for vedligeholdelsen.
Toiletter renholdes til et fastlagt og aftalt serviceniveau, hvilket i praksis vil
sige, at entreprenøren renholder toiletterne op til 2 gange pr. dag i højsæsonen
og 1 gang pr. dag i lavsæsonen. Der er beskrevet et minimumskrav for renhol-
delsesniveauet, men der kan desværre ikke undgås udsving af renholdelse af
toiletter, når enkelte besøgende efterlader toiletterne i dårlig stand kort tid
efter renholdelse er udført. I forbindelse med styringen af kontrakterne konsta-
terer Vejdirektoratet lejlighedsvis forhold som ikke er i orden. Dette bliver der
fulgt op på i forhold til entreprenøren. Generelt vurderer Vejdirektoratet, at
entreprenørerne efterlever de krav, der er stillet i kontrakterne.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen