KOPI
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
25. ju n i 2018
2018-2948
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 611:
Vil ministeren oplyse følgende om strækningen København
–
Næstved:
a. Hvornår forventes udbygningen til dobbeltspor og etableringen af nye signa-
ler at være færdig?
b. Hvornår planlægges elektrificeringen af strækningen gennemført?
c. Hvornår planlægges at kunne indsætte nye tog?
d. Hvad bliver den forventede rejsetid?
Svar:
Strækningen mellem København og Næstved er en af de få relationer, hvor der
fremover vil være flere ruter at vælge mellem. Svaret på de stillede spørgsmål er
derfor sammensat af en række delelementer.
Der har i snart mange år været dobbeltspor på strækningen København via
Roskilde til Næstved, og den nye bane mellem København og Ringsted via Køge
anlægges også med dobbeltspor. På strækningen fra København via Køge til
Næstved er der ikke dobbeltspor på strækningen fra Køge Nord til Næstved.
Nedenstående tabel giver en oversigt over åbningsår af nye signaler og elektri-
ficering på de tre strækningsmuligheder fra København til Næstved.
Tabel 1. Oversigtstabel, Åbningsår på strækninger (K = køreplansår)
Strækninger
Elektrificering
Signalprogram
København via Køge til
Næstved
København via Roskilde
til Næstved
København via Ringsted
til Næstved
Kilde: Banedanmark.
Medio 2021 (K21)
Medio 2021 (K21)
Ultimo 2021 (K22)
Ultimo 2029 (K30)
Ultimo 2021 (K22)
Ultimo 2028 (K29)