Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932505_0001.png
KOPI
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
25. ju n i 2018
2018-2948
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 611:
Vil ministeren oplyse følgende om strækningen København
Næstved:
a. Hvornår forventes udbygningen til dobbeltspor og etableringen af nye signa-
ler at være færdig?
b. Hvornår planlægges elektrificeringen af strækningen gennemført?
c. Hvornår planlægges at kunne indsætte nye tog?
d. Hvad bliver den forventede rejsetid?
Svar:
Strækningen mellem København og Næstved er en af de få relationer, hvor der
fremover vil være flere ruter at vælge mellem. Svaret på de stillede spørgsmål er
derfor sammensat af en række delelementer.
Der har i snart mange år været dobbeltspor på strækningen København via
Roskilde til Næstved, og den nye bane mellem København og Ringsted via Køge
anlægges også med dobbeltspor. På strækningen fra København via Køge til
Næstved er der ikke dobbeltspor på strækningen fra Køge Nord til Næstved.
Nedenstående tabel giver en oversigt over åbningsår af nye signaler og elektri-
ficering på de tre strækningsmuligheder fra København til Næstved.
Tabel 1. Oversigtstabel, Åbningsår på strækninger (K = køreplansår)
Strækninger
Elektrificering
Signalprogram
København via Køge til
Næstved
København via Roskilde
til Næstved
København via Ringsted
til Næstved
Kilde: Banedanmark.
Medio 2021 (K21)
Medio 2021 (K21)
Ultimo 2021 (K22)
Ultimo 2029 (K30)
Ultimo 2021 (K22)
Ultimo 2028 (K29)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om den hurtigste rejsetid mellem Næstved og København med de nye el-tog, som er anslået til 39 min, er via Køge eller Roskilde, til transport-, bygnings- og boligministeren
1932505_0002.png
I henhold til den trafik- og anlægsplan for den nye strategi for udrulningen af
Signalprogrammet er det forventningen, at de nye signaler på strækningen
mellem Køge Nord og Næstved kan ibrugtages fra medio 2021 (K21).
Den nye bane mellem København og Ringsted vil fra starten være udrustet med
nye signaler, men disse tages først i brug, når tilstrækkeligt mange af DSBs tog
er udstyret hertil.
Strækningen Ringsted - Næstved forventes udstyret med nye signaler ultimo
2028 (K29) og den bestående strækning mellem København og Ringsted via
Roskilde ultimo 2029 (K30).
Delstrækningen mellem Køge Nord og Næstved forventes klar til elektrisk drift
fra medio 2021 (21), og strækningen Ringsted - Næstved fra ultimo 2021 (K22)
I de første år med elektriske tog til Næstved forventes strækningen København
via Ringsted/Køge til Næstved overvejende betjent med nye el-lokomotiver og
dobbeltdækkervogne. Samtidig forudsættes tog på strækningen København via
Ringsted/Næstved til Nykøbing Falster betjent med IC3 indtil ca. 2025.
De første elektriske togsæt forventes leveret i løbet af 2024. DSB oplyser, at de
endelige indfasningsplaner endnu ikke er fastlagt, men at det er muligt, at nog-
le af Fremtidens Tog kan indsættes i trafikken til Næstved ca. 2025.
Den hurtigste rejsetid København - Næstved med de nye el-tog vil ifølge DSB
kunne anslås til 39 minutter i en situation, hvor toget kun standser én gang
undervejs. Standningsmønsteret vil dog afhænge af den fremtidige køreplan for
togtrafikken og DSB’s kontrakt med staten.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen