Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1956775_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. oktober 2018
2018-3812
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. juli 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Daniel Toft Jakobsen (S).
Spørgsmål nr. 707:
Vil ministeren redegøre for, hvordan anlægsperioden for den nye bro over
jernbanen på Væthvej i Langå er forsøgt minimeret, jf. artiklen
”Vejen
lukkes i
Langå
men ikke så længe” bragt www.amtsavisen.dk den 14. februar 2018? I
det tilfælde, at sporsænkning ved henholdsvis Hammelvej i Laurbjerg og Skan-
derborgvej i Hadsten er udelukket, bedes ministeren derudover forholde sig til,
om anlægsperioden på lignende måde kan reduceres for disse broarbejder,
samt redegøre for karakteren og omfanget af de påvirkninger af vejtrafikken,
som de tre nævnte projekter i Langå, Laurbjerg og Hadsten medfører.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Væthvej
(Langå)
I forbindelse med vedtagelsen af hastighedsopgradering af strækningen Frede-
ricia-Aalborg, som indebærer sporombygning omkring og på Langå Station,
vurderede Banedanmark i foråret 2018, at broprojektet ved Væthvej kan udfø-
res således, at hastighedsopgraderingsprojektet i forbindelse med de dertilhø-
rende sporarbejder kan udføres ved en sporsænkning. Dette kan udføres ved, at
der etableres den nødvendige fritrumsprofil for elektrificering af den eksiste-
rende bro. Forventningen er dermed, at perioden for lukning af Væthvej kan
reduceres yderligere end de tre måneder, som perioden i forvejen er reduceret
til. Den præcise periode kendes ikke på nuværende tidspunkt.
I perioden for lukning etableres der midlertidig omkørsel for køretøjer, som
angivet i VVM-materialet og fremlagt ved besigtigelsesforretning, hvor omkør-
selslængden vil være ca. 17 km. Der vil endvidere være midlertidig omkørsel for
cyklister og skolebørn på ca. 1,9 km. Randers Kommune har ikke haft kommen-
tarer til disse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 707: Spm. om, hvordan anlægsperioden for den nye bro over jernbanen på Væthvej i Langå er forsøgt minimeret, til transport-, bygnings- og boligministeren
1956775_0002.png
Hammelvej (Laurbjerg)
Som oplyst i svaret på TRU alm. del spørgsmål 706 undersøges der på nuvæ-
rende tidspunkt, om broprojektet ved Hammelvej vil kunne udføres med redu-
ceret sporsænkning.
I VVM-undersøgelsen for projektet er anlægstiden angivet til ca. 9 måneder.
Banedanmark har efterfølgende arbejdet på at optimere anlægstiden, og det er
lykkedes at reducere denne til forventeligt 5 måneder. Alt efter den endelige
løsning, forventes det, at Hammelvej vil være spærret for vejtrafik i ca. 3 måne-
der.
I perioden for lukning etableres midlertidig omkørsel for lokaltrafik, hvor om-
kørselslængden vil være ca. 6,3 km. Midlertidig omkørsel for cyklister og fod-
gængere er på ca. 0,7 km. Omkørsel for tung trafik er på ca. 17 km. Omkørsels-
ruterne præsenteres ved besigtigelsesforretning i uge 14/2019 og ved løbende
dialog med Favrskov Kommune. Der skal indhentes myndighedsgodkendelse af
de midlertidige omkørselsforhold i den videre proces.
Skanderborgvej (Hadsten)
Det kan oplyses, at der undersøges alternative løsninger for broen ved Skan-
derborgvej. Der arbejdes primært med en løsning, hvor det kun er brofaget,
som spænder over sporene, der skiftes med en broløsning med gitterkonstruk-
tion, hvorved brodækkets tykkelse kan optimeres, og der tilvejebringes nød-
vendig frihøjde for køreledninger. Anlægsperioden for broen ved Skanderborg-
vej er på nuværende tidspunkt planlagt til at vare 5 måneder og selve lukningen
af Skanderborgvej 4 måneder. Skulle den benævnte alternative løsning med
udskiftning af brofaget vise sig gangbar, vil anlægsperioden kunne reduceres.
Banedanmark er i dialog med Favrskov Kommune.
I perioden for lukning etableres midlertidig omkørsel for fodgængere på ca. 0,8
km. og for cyklister på ca. 1,1 km. Personbiler og busser vil få en midlertidig
omkørsel på ca. 3,0 km., mens lastbiler og landbrugskøretøjer vil få en omkør-
selslængde på ca. 5,0 km.
De midlertidige omkørsler har været forelagt ved besigtigelsesforretningen i
uge 23/2018. Der var dialog om de forelagte løsninger i denne forbindelse. Der
skal indhentes myndighedsgodkendelse af de midlertidige omkørselsforhold i
den videre proces.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen