MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. oktober 2018
2018-3812
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. juli 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Daniel Toft Jakobsen (S).
Spørgsmål nr. 706:
Ministeren oplyste i december 2017 som svar på TRU alm. del spørgsmål 198,
at mulighederne for en sporsænkning ved Hammelvej i Laurbjerg ville blive
undersøgt af Banedanmark. Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for
resultatet af denne undersøgelse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Som oplyst i svar på TRU alm. del
181 af 21. december 2017 undersøgte Ba-
nedanmark i forbindelse med de indledende undersøgelser af elektrificering af
strækningen Fredericia-Aalborg bl.a. en løsning med sporsænkning ved Ham-
melvej i Laurbjerg. Løsningen blev oprindeligt fravalgt, da en hævning af broen
viste sig at være en mere økonomisk fordelagtig løsning.
Siden svaret på TRU alm. del 181 er der tilkommet et antal projekter, herunder
et hastighedsopgraderings- og sporfornyelsesprojekt for strækningen Aarhus-
Langå. Dermed kan der opnås en økonomisk fordel (samdrift), som ikke har
været medtaget i det oprindelige fravalg af en sporsænkningsløsning.
Det undersøges derfor nu om broprojektet
–
i sammenhæng med bl.a. sporfor-
nyelsesprojektet og hastighedsopgraderingen
–
vil kunne udføres med reduce-
ret sporsænkning. I forbindelse med genundersøgelsen vil man også undersøge,
om der er muligheder for reduceret fritrumsprofil i forhold til kravet til køre-
ledningernes pladskrav, som ikke har været undersøgt før.
1
Herunder undersø-
ges muligheden for dispensation, samt muligheden for at anvende overspæn-
dingsafledere, som også kan reducere pladskravet til fritrumsprofilen. Under-
søgelserne er ikke afsluttet, men forventes afgjort senest den 1. december
2018.”
Fritrumsprofiler indeholder regler for, hvor tæt faste genstande må komme til
sporet.
1