Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1951285_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2018
2018 - 3757
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. juli 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 701:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange ældre på 75 år og derover, som er
sluppet for en lægeattest som følge af, at den øvre aldersgrænse på 75 år for den
almindelige gyldighedsperiode for kørekort blev ophævet pr. 1. juli 2017? Mini-
steren bedes opgøre det samlede antal ældre, som er sluppet for en lægeattest,
og ministeren bedes samtidig give sit bedste bud på, hvor mange penge de æl-
dre samlet set har sparet ved ikke længere at skulle betale for en lægeattest.
Endelig bedes ministeren opgøre, hvor mange arbejdstimer politiet i alt har
sparet som følge af det færre antal kørekortsfornyelser siden den 1. juli 2017
Svar:
Den 1. juli 2017 trådte en ændring af færdselsloven i kraft, hvor den øvre al-
dersgrænse for gyldighedsperioden for det almindelige kørekort blev ophævet.
Kørekortets gyldighedstid begrænses dermed ikke længere til, at kørekortinde-
haveren er fyldt 75 år.
I den forbindelse blev kørekortbekendtgørelsen ligeledes
ændret, således at personer over 73 år ikke længere skal vedlægge en lægeattest
ved ansøgning om fornyelse, medmindre deres hidtidige kørekort var tidsmæs-
sigt begrænset på baggrund af helbredsmæssige forhold, der kan have betyd-
ning for evnen til at køre bil. En lægeattest skal således fortsat vedlægges i til-
fælde, hvor kørekortets gyldighedsperiode tidligere har været individuelt fast-
sat på grund af helbred.
Lovændringen forventes at medføre økonomiske og administrative lettelser for
de ældre og de kørekortadministrerende myndigheder, idet kravet om hyppige
kørekortfornyelser er bortfaldet. Dette skyldes blandt andet, at de ældre som
udgangspunkt ikke skal afholde udgiften til en lægeattest. Derudover forventes
det, at lovændringen vil medføre, at de relevante myndigheder vil opleve en
reduceret mænge fornyelsessager.
Det er som udgangspunkt kommunerne, der afgør, hvorvidt en ansøger kan få
fornyet sit kørekort. Det er dog politiet, der træffer afgørelse om, hvorvidt kø-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om, hvor mange ældre på 75 år og derover, som er sluppet for en lægeattest som følge af, at den øvre aldersgrænse på 75 år for den almindelige gyldighedsperiode for kørekort blev ophævet pr. 1. juli 2017, til transport-, bygnings- og boligministeren
1951285_0002.png
rekortets gyldighedstid skal begrænses på grund af helbred, eventuelt på bag-
grund af en udtalelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra henholdsvis
Færdselsstyrelsen og Justitsministeriet.
Færdselsstyrelsen har uddybende oplyst:
”Færdselsstyrelsen bad den 5. juni 2018 Kommunernes Landsforening (KL)
om oplysninger om det samlede antal ældre, der efter ophævelsen af gyldig-
hedstiden for kørekort til ældre ikke længere skal aflevere en lægeattest ved
fornyelse af kørekort.
KL har svaret, at man ikke har eksakte tal tilgængelige, hverken for det sam-
lede antal af ældre, der er sluppet for en lægeattest, eller for hvor meget de
ældre samlet set har sparet. KL oplyser dog, at kommunerne oplever markant
færre sager, hvor der skal indhentes en lægeattest. KL vurderer endvidere, at
det er over 80% af kørekortfornyelserne til ansøgere over 70 år, der går igen-
nem processen med fornyelse af kørekort uden problemer.
KL oplyser dog samtidig, at en ikke ubetydelig andel af fornyelsessagerne
sendes direkte til politiet til behandling.
Færdselsstyrelsen bemærker dog i denne forbindelse, at der formentlig vil
være tale om et overgangsproblem, der skyldes midlertidige tvivlsspørgsmål i
forbindelse med kommunernes sagsbehandling ved vurderingen af borgernes
hidtidige kørekort, som følge af at gyldighedsperioden for kørekort til ældre
er ophævet.
Mere specifikt opstår tvivlen i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt en
tidsbegrænsning på et hidtidigt kørekort skyldes helbredsmæssige forhold i
henhold til regler, som fortsat gælder, eller den aldersmæssige tidsbegræns-
ning, som nu er blevet ophævet. Det fremgår nemlig ikke af det hidtidige kø-
rekort, hvorvidt en tidsbegrænsning skyldes henholdsvis alder eller helbred.
Antallet af sager, hvor det pågældende tvivlsspørgsmål opstår, vil dog grad-
vist falde for helt at forsvinde i takt med at antallet af hidtidige kørekort med
aldersmæssig begrænsning ligeledes falder og i sidste ende helt forsvinder.”
Justitsministeriet har derudover oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Politiets registreringsramme understøtter ikke en opgørelse af
antallet af timer, der er anvendt til udstedelse af kørekort til æl-
dre over 75 år, og det er derfor ikke muligt at opgøre, hvor mange
arbejdstimer politiet skulle have sparet som følge af lovændrin-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om, hvor mange ældre på 75 år og derover, som er sluppet for en lægeattest som følge af, at den øvre aldersgrænse på 75 år for den almindelige gyldighedsperiode for kørekort blev ophævet pr. 1. juli 2017, til transport-, bygnings- og boligministeren
1951285_0003.png
gen.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 26. januar
2018 af spørgsmål nr. S 441 og Justitsministeriets besvarelse af
15. marts 2018 af spørgsmål nr. 563 (Alm. del) fra Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg, er der umiddelbart efter lovændrin-
gen observeret et øget ressourceforbrug i politiets administrative
centre (ACØ og ACV) som følge af behovet for at afgøre, hvorvidt
hidtidige tidsbegrænsninger på kørekort skyldes kørekortindeha-
verens alder, eller om tidsbegrænsningerne også skyldtes hel-
bredsmæssige forhold. Lovændringen har således ikke umiddel-
bart medført en arbejdsbyrdelettelse for politiet, som det ellers
var forventet.
Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra de administrative cen-
tre om antallet af oprettede tvivlssager i centrene i 2017 og 2018.
Dvs. sager hvor der er tvivl om, hvorvidt hidtidige tidsbegræns-
ninger på kørekort skyldes alder eller helbredsmæssige forhold.
ACØ og ACV har oplyst, at der i 2017 i perioden fra den 1. august
til den 31. december er oprettet 13.150 tvivlssager, mens der pr. 9.
juli 2018 var oprettet 20.225 tvivlssager i 2018. Det betyder, at
der i perioden fra den 1. august 2017 til og med den 9. juli 2018 er
oprettet i alt 33.375 tvivlssager i centrene. Tvivlssager fra juli
måned 2017 er ikke medregnet i opgørelsen, da registreringen af
tvivlssager først er sket fra den 1. august 2017.
Det bemærkes, at det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at
vurdere de økonomiske konsekvenser af lovændringen, idet effek-
ten af lovændringen endnu ikke er fuldt indtruffet.””
Sammenfattende er det som følge af overgangsproblemstillingen vedrørende de
såkaldte ”tvivlssager” således ikke muligt på nuværende tidspunkt at give et
retvisende billede af effekten af lovændringen, for så vidt angår omfanget af
den økonomiske og administrative lettelse for de ældre og for myndighederne,
der forventes at blive en konsekvens af lovændringen.
Problemet med ”tvivlssagerne” vil forsvinde i takt med, at de ældre har fornyet
deres kørekort første gang efter lovændringen, det vil sige gradvist i løbet af de
næste fire år.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen