Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1926789_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. august 2018
2018-3633
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 697:
Vil ministeren som opfølgning på svaret på TRU alm. del spørgsmål 560 oplyse,
hvornår el-togsættene fra Siemens, som forventes sat i drift fra 2024, indsættes
på strækningen mellem Nykøbing Falster og København, og hvad vil det betyde
for rejsetiden på strækningen?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at DSB har indgået kontrakt med Siemens
om leverance af nye el-lokomotiver og ikke el-togsæt. De nye el-lokomotiver
skal anvendes sammen med DSB’s nuværende dobbeltdækkervogne til erstat-
ning for de nuværende ME-diesellokomotiver og forventes indsat i passager-
drift fra slutningen af 2021.
Som det fremgår af svar på TRU alm. del spørgsmål nr. 560 har DSB oplyst, at
de endelige indfasningsplaner for Fremtidens Tog (el-togsæt) endnu ikke er
fastlagt, men at det er muligt, at de kan indsættes på Sydbanen til Nykøbing
Falster omkring 2025. Det fremgår endvidere af svaret, at der endnu ikke er
indgået kontrakt om trafikbetjeningen på den anden side af 2024, hvorfor kø-
replanen ikke ligger fast. DSB oplyser, at rejsetiden med nye tog og velfunge-
rende infrastruktur vil ligge på omkring 1 time og 7 minutter i en køreplan med
4 stop undervejs.
DSB har i slutningen af juni 2018 udsendt udbudsmateriale for el-togsæt, som
skal erstatte DSB’s
nuværende IC3, IR4 og IC4-togsæt i fjern- og dele af regio-
naltrafikken. DSB forventer at indgå kontrakt med en leverandør medio 2020
med henblik på indsættelse i passagerdrift i løbet af 2024.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen