Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1927575_0001.png
MINISTEREN
Lisbeth Hvingtoft
[email protected]
Dato
J. nr.
13. august 2018
2018-3233
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Lisbeth Hvingtoft
Tak for din henvendelse af 22. juni 2018 vedrørende Kystbanen. Jeg er klar
over de udfordringer passagerer bliver mødt med på Kystbanen. Og jeg har stor
forståelse for, at det er særligt frustrerende, når man oplever ekstraordinært
mange uregelmæssigheder i den kollektive trafik, sådan som du og dine med-
rejsende har oplevet det på Kystbanen i maj og juni måned i år.
Der har desværre, som du også selv bemærker, været mange forskellige årsager
til den lave punktlighed i maj og juni måned. DSB har blandt andet oplyst mig,
at Kystbanen i denne periode har været påvirket af en række større hændelser,
som nogle dage har medført store forsinkelser og mange aflysninger på banen.
Der har blandt andet været en række personpåkørsler, signal- og sporskiftefejl,
manglende kørestrøm, nedsat hastighed grundet varmen og udfordringer med
DSB’s materiel.
Derudover er Kystbanen grundlæggende følsom over for akutte påvirkninger
fra eksempelvis infrastruktur- og materielfejl, men også fra forsinkelser, som
kan opstå i hele Øresundstogssystemet.
Jeg har en klar forventning om, at DSB og Banedanmark løbende gør alt, hvad
der står i deres magt, for at levere en højere punktlighed og et forbedret infor-
mationsniveau fremadrettet. Banedanmark har, som du nok er bekendt med,
udført spor- og broarbejde på Kystbanen i juli og august måned, ligesom DSB
løbende foretager planlagte vedligehold af Øresundstogene i forhold til kilome-
terbestemte intervaller, samt udbedrer fejl på togene efter fastlagte procedurer,
når fejl på togene opstår. Derudover arbejdes der også på implementeringen af
et nyt signalsystem på landsplan i disse år.
Ovenstående vedligehold og forbedringer er yderst nødvendige for at sikre den
bedst mulige drift med den nuværende struktur og kapacitet på Kystbanen, og
bør ikke opfattes som nødløsninger.
Nedenstående oversigt viser en overordnet beskrivelse af hovedårsagerne til
forsinkelserne på Kystbanen og hvad der gøres for at opnå forbedringer på dis-
se punkter. Oversigten kan også ses via linket nederst i brevet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 696: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/6-18 fra Lisbeth Hvingtoft, Kokkedal vedrørende Kystbanens drift, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927575_0002.png
Side 2/3
Årsager
Årsagens an-
del af samlede
forsinkelser i
april og maj
Ansvar
Hvad gøres der?
Vedligehold
(materiel)
15,6 % i april og
17,6 % i maj
2018
DSB
Materiellet er ikke let udskifte-
ligt, så længe Kystbanen er for-
bundet med Sverige trafikken.
DSB arbejder løbende på for-
bedring leveranceprocessen af
både materiel og personaleres-
sourcer.
Signalområdet
18,5 % i april og
15,6 % i maj
2018
Banedanmark
Nyt signalsystem på vej.
Sporområdet
6,3 % i april og
9,8 % i maj 2018
Banedanmark
Renovering og fornyelse af spor
samt broarbejde planlagt med
start ultimo juni 2018.
Forsinkelser fra
Sverige
18,5 % i april og
15 % i maj 2018
Ekstern
Regeringen har indgået politisk
aftale med DF og RV om afkob-
ling af Sverige-trafikken fra
Kystbanen.
Resterende årsa-
ger
41 % i april og
41,9 % i maj
2018.
DSB + BDK +
Ekstern
Fortsat fokus på udarbejdelse af
robuste køreplaner, således at
systemet belastes mindst muligt
ved uregelmæssigheder.
Forhold vedrø-
rende kapacitet
Ej opstillet som
en årsag i sig
selv, men vurde-
res at være væ-
sentlig indirekte
faktor
Analyse af kapacitetsproblemer
og overbelastet infrastruktur i
hovedstandsområdet, herunder
fokus på forhold vedrørende
Kystbanen.
Jeg kan derudover oplyse, at DSB har stort fokus på at sikre en forbedret
punktlighed på Kystbanen, og har sat gang i flere forskellige tiltag, der på den
korte og lange bane kan hjælpe til at forbedre punktligheden. Eksempelvis har
DSB i uge 26 udført et punktlighedsfremmende forsøg på Kysbanen. Forsøget
gik ud på, at alle tog med undtagelse af Kystbanetogene sprang Nørreport st.
over mandag til fredag i tidsrummet kl. 13.00-18.00. Formålet var at se, om
denne ændring i køreplanen kunne skabe større robusthed og dermed bedre
punktlighed for Kystbanetogene i nordgående retning om eftermiddagen. DSB
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 696: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/6-18 fra Lisbeth Hvingtoft, Kokkedal vedrørende Kystbanens drift, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927575_0003.png
har oplyst, at data indikerer, at forsøget har haft en positiv effekt på punktlig-
heden. DSB har dog behov for flere data og har derfor planlagt at genetablere
forsøget fra den 13. august 2018.
Der arbejdes fra politisk side på flere tiltag, for at forsøge at løse det grundlæg-
gende kapacitetsproblem med infrastrukturen i hovedstadsområdet, der i høj
grad påvirker punktligheden på Kystbanen. Eksempelvis har Regeringen, DF og
RV indgået politisk aftale om adskillelse af Øresundstrafikken fra Kystbanen
for fremadrettet at undgå negativ indflydelse på punktligheden fra den svenske
trafik.
Derudover har jeg, som bekendt, med opbakning fra nordsjællandske borgme-
stre og regionsrådsformanden for Region Hovedstaden, taget initiativ til, at
igangsætte en større analyse af, hvordan man fremadrettet sikrer en bedre og
mere stabil togtrafik på Kystbanen. Analysen vil netop fokusere på effekterne af
forskellige løsningsmuligheder på kapacitetsudfordringerne i hovedstadsområ-
det. Analysen forventes afsluttet i november 2018.
Du kan læse mere om initiativet på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
hjemmeside via dette link:
https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/kystbane-1106.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen