MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. august 2018
2018-3590
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 692:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. april 2018 fra C-trailers.dk
ApS, John Petersen vedrørende klage over sagsbehandlingstiden i Færdselssty-
relsen, jf. TRU alm. del - bilag 285.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til.
”Færdselsstyrelsen skal hermed redegøre for forløbet af sagsbehandlingen i
forbindelse med ansøgning om godkendelse af sættevogne udført i glasfiberar-
meret plastmateriale fremsendt af indehaveren af C-trailers ApS, John Peder-
sen.
Virksomheden C-trailers ApS bygger sættevognschassiser beregnet til en total-
vægt på ca. 40.000 kg i kompositmaterialer. Færdselsstyrelsen er ikke bekendt
med andre producenter, der bygger tilsvarende kompositkøretøjer.
Sættevogne, svarende til de køretøjer C-trailer ApS ønsker at producere, har
normalt stålchassisser, hvorpå aksler, tilkoblingsanordning og støtteben enten
er boltet fast eller svejst på. For sådanne stålchassiser har branchen ca. 75 års
erfaring med konstruktion og anvendelse. Ved bygning af sættevogne af kom-
positmaterialer foreligger derimod ingen, eller kun meget begrænset, erfaring
og baggrundsviden.
Færdselsstyrelsen har derfor krævet, at C-trailers ved gennemførelse af prakti-
ske tests dokumenterer, at sættevogne produceret i C-trailers nye teknologi, har
samme køreegenskaber og styrke som tilsvarende sættevogne udført i stål.
Færdselsstyrelsen medgiver, at sagsforløbet har været langt, men vil henvise til,
at der er tale om grundlæggende ny teknologi i vejtrafiksammenhæng, og at de
trafikmæssige konsekvenser ved fejl på en 40 tons tung sættevogn kan være
betydelige.”