MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. juli 2018
2018-3549
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 688:
Ministeren bedes forklare, hvorfor Københavns Lufthavn ikke efterkommer
den klare aftale, der blev indgået ved sammenlægningen af indenrigs- og uden-
rigsterminalerne om, at sikkerhedsprocedurerne ikke skulle forlænges, og at
indenrigsflyene skulle afgå fra gates tæt på sikkerhedskontrollen, så indenrigs-
passagerene ikke skal bruge unødigt lang tid på at nå fra den ene ende af luft-
havnen til den anden.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Københavns Lufthavn, som oplyser, at
”det
fortsat er tilfældet, at langt hovedparten af indenrigsflyene parkeres ved de
centrale gates i Finger A, B og D, så flyene er tæt på check-in, bagage og sik-
kerhedskontrol, og så passagererne får en hurtig og forudsigelig vej gennem
lufthavnen.
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn har de gates i Finger D,
hvorfra SAS ofte flyver til Aalborg og Aarhus, været berørt af arbejdet på
tilslutning til den nye Finger E samt belægningsarbejder på forpladsen i peri-
oden fra april til juli. Derudover har den ene D-standplads i perioder været
inddraget til bagagevogne på grund af de nye pasregler.
Vi har i den forbindelse været i god dialog med pendlerforeningerne om dette
og sætter pris på deres store forståelse i byggeperioden.”
Jeg har noteret, at spørgsmålet om gateplacering af indenrigsfly bliver håndte-
ret i samarbejde mellem Københavns Lufthavn, luftfartsselskaberne og pend-
lerforeningerne.