Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1937745_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 685:
Vil ministeren oplyse, om takografen giver mulighed for at registrere kørselstid,
selv0m den er slået fra ifm. kørsel undtaget køre-hvile-tids-reglerne? Dette af
hensyn til kontrol af arbejdsmiljøreglerne.
Svar:
Når der udføres transport, der er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne (und-
taget kørsel), er der som udgangspunkt ingen pligt til at installere eller anvende
takograf eller anvende førerkortet under transporten.
I de køretøjer, hvor der er installeret digital takograf, giver takografen mulig-
hed for at registrere køretid mv., selvom der køres undtaget kørsel. Hvis der
ikke anvendes førerkort, vil det dog ikke ud fra oplysningerne i takografen være
muligt at identificere, hvilken fører, der har anvendt køretøjet. I køretøjer med
analog takograf kan køretøjets registreringer alene ses, såfremt der anvendes
diagramark.
Idet der ikke er pligt til at anvende førerkort under undtaget kørsel, kan det
være vanskeligt at få tilstrækkeligt med oplysninger til at vurdere en førers ar-
bejdstid alene ud fra oplysningerne fra takografen, da det ikke vil være muligt
at se, hvor længe en given chauffør har kørt, hvis der ikke anvendes førerkort i
takografen.
Føreren skal dog anvende takografen, såfremt føreren i en daglig arbejdsperio-
de både udfører kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, og kørsel,
der er undtaget. I sådanne tilfælde skal undtaget
kørsel registreres som ”andet
arbejde”.
I takografforordningens
1
artikel 1, er der henvist til en række specifikke retsak-
ter, som data fra takografen kan anvendes til kontrol med overholdelsen af.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 af 4. februar 2014
om takografer inden for vejtransport, om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om ministeren vil oplyse, om takografen giver mulighed for at registrere kørselstid, selvom den er slået fra ifm. kørsel undtaget køre-hvile-tids-reglerne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937745_0002.png
Disse retsakter omfatter ikke de regler om hviletid, der kommer til udtryk i
arbejdsmiljøloven.
Desuden fremgår det af takografforordningens artikel 7, stk. 1, at behandlingen
af personoplysninger i forbindelse med takografforordningen udelukkende
udføres med henblik på at kontrollere, at takografforordningen og køre- og
hviletidsforordningen
2
overholdes.
Da der er en vis usikkerhed forbundet med vurderingen af, hvorvidt disse artik-
ler er til hinder for, at data fra takografen kan anvendes til andre formål, end
hvad der eksplicit fremgår af takografforordningen, vil Europa-Kommissionen
blive kontaktet for at få deres syn på spørgsmålet. Jeg vil orientere Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget, når der er modtaget svar fra Europa-
Kommissionen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
3821/85 om kontrolapparatet inden for vejtransport og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 om harmonisering af visse
sociale bestemmelser inden for vejtransport
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006
om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om æn-
dring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse
af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85