MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2018
2018-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 685:
Vil ministeren oplyse, om takografen giver mulighed for at registrere kørselstid,
selv0m den er slået fra ifm. kørsel undtaget køre-hvile-tids-reglerne? Dette af
hensyn til kontrol af arbejdsmiljøreglerne.
Svar:
Når der udføres transport, der er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne (und-
taget kørsel), er der som udgangspunkt ingen pligt til at installere eller anvende
takograf eller anvende førerkortet under transporten.
I de køretøjer, hvor der er installeret digital takograf, giver takografen mulig-
hed for at registrere køretid mv., selvom der køres undtaget kørsel. Hvis der
ikke anvendes førerkort, vil det dog ikke ud fra oplysningerne i takografen være
muligt at identificere, hvilken fører, der har anvendt køretøjet. I køretøjer med
analog takograf kan køretøjets registreringer alene ses, såfremt der anvendes
diagramark.
Idet der ikke er pligt til at anvende førerkort under undtaget kørsel, kan det
være vanskeligt at få tilstrækkeligt med oplysninger til at vurdere en førers ar-
bejdstid alene ud fra oplysningerne fra takografen, da det ikke vil være muligt
at se, hvor længe en given chauffør har kørt, hvis der ikke anvendes førerkort i
takografen.
Føreren skal dog anvende takografen, såfremt føreren i en daglig arbejdsperio-
de både udfører kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, og kørsel,
der er undtaget. I sådanne tilfælde skal undtaget
kørsel registreres som ”andet
arbejde”.
I takografforordningens
1
artikel 1, er der henvist til en række specifikke retsak-
ter, som data fra takografen kan anvendes til kontrol med overholdelsen af.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 af 4. februar 2014
om takografer inden for vejtransport, om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
1