Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1916396_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 10
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål Å,
AA og AB om køre- og hviletidsreglerne
(undtaget kørsel)
Samråds-
spørgsmål Å, AA
og AB
Samrådsspørgsmål Å
Vil ministeren redegøre for
lovgivningen i forhold til køre-
/hviletidsreglerne samt hvorvidt det
vurderes, at KM Logistik overholder
loven, når virksomheden har ladet en
chauffør køre 59 timer i træk uden på
noget tidspunkt at holde hvil i mere end
4 timer?
Der henvises til artiklen (”Afsløring:
Chauffører kører op til 59 timer uden en
hel nats søvn”, den 14. maj 2018,
www.tvmidtvest.dk)
Samrådsspørgsmål AA
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0002.png
Side 2 af 10
Hvad mener ministeren om KM
Logistiks praksis i forhold til
arbejdsmiljø og trafiksikkerhed, når
virksomheden har ladet en chauffør
køre 59 timer i træk uden på noget
tidspunkt at holde hvil i mere end 4
timer?
Der henvises til artiklen (”Afsløring:
Chauffører kører op til 59 timer uden en
hel nats søvn”, den 14. maj 2018,
www.tvmidtvest.dk)
Samrådsspørgsmål
AB
Hvilke initiativer vil ministeren
iværksætte med henblik på, at køre- og
hviletidsreglerne m.v. overholdes ved
alle typer af godskørsel?
Der henvises til artiklen (”Afsløring:
Chauffører kører op til 59 timer uden en
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0003.png
Side 3 af 10
hel nats søvn”, den 14. maj 2018,
www.tvmidtvest.dk)
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålene.
Spørgsmålene omhandler det samme
emne
nemlig den dækning, der har
været på TV MIDTVEST om chauffører,
der kører i meget lange perioder uden at
holde længere hvil.
Jeg vil derfor give en samlet besvarelse
af samrådsspørgsmålene Å, AA og AB.
Lad mig indledningsvist slå fast, at det
selvfølgelig er dybt kritisabelt, når
chauffører kører op til næsten 60 timer
uden længere hvil.
Udover at være en uholdbar
arbejdssituation for chaufførerne er det
til stor fare for færdselssikkerheden og
derfor fuldstændig uacceptabelt.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0004.png
Side 4 af 10
Formålet med køre- og hviletidsreglerne
er netop at sikre hensynet til
færdselssikkerheden og chaufførernes
arbejdsvilkår samt lige
konkurrenceforhold på markedet.
Der findes en række undtagelser til køre-
og hviletidsreglerne. Nogle af dem er
obligatoriske EU-retlige undtagelser,
mens andre er mulige nationale
undtagelser, der er frivillige for
EU’s
medlemsstater at indføre.
Kørsel med
industrifisk
En af disse undtagelser vedrører
køretøjer, der anvendes til transport af
dyrekroppe, der ikke er bestemt til
konsum. Det er en undtagelse, vi har
haft i dansk ret siden midten af firserne.
Når KM Logistik kører med industrifisk
eller det, der også kaldes skidtfisk
i
dækningen fra TV MIDTVEST, er
kørslen derfor undtaget fra køre- og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0005.png
Side 5 af 10
hviletidsreglerne, idet skidtfisk er
dyrekroppe, der ikke er bestemt til
konsum.
Derfor skal køre- og hviletidsreglerne
ikke overholdes
men det skal
arbejdstidsreglerne.
Arbejdstidsreglerne ligger som bekendt
ikke under mit ressort, men det er min
umiddelbare forståelse, at de ikke bliver
overholdt i den konkrete dækning fra TV
MIDTVEST
og det er selvfølgelig et
problem.
KM Logistik
Jeg vil ikke udtale mig i detaljer om KM
Logistiks praksis eller måde at drive
forretning på
det kender jeg slet ikke
virksomheden godt nok til.
Men jeg vil gerne gentage, at det
selvfølgelig er dybt kritisabelt, at der
kører chauffører rundt på vejene, der har
kørt næsten 60 timer uden længere hvil -
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0006.png
Side 6 af 10
både af hensyn til chaufføren selv og til
færdselssikkerheden.
Undtagelser til
køre- og
hviletidsreglerne
Der mange forskellige grunde til, at der
findes undtagelser til køre- og
hviletidsreglerne.
Helt overordnet kan man sige, at de
typer af transport, der er undtaget, enten
er transport, der varetages i den almene
interesse, eller som det ikke strider imod
køre- og hviletidsforordningens formål
at undtage.
I Danmark har vi valgt at indføre alle de
undtagelser, der er frivillige
herunder
den undtagelse, der anvendes af KM
Logistik i forbindelse med transport af
industrifisk.
Og lad mig i den forbindelse bemærke,
at undtagelserne ikke er nye. De nyeste
af undtagelserne blev indført i dansk ret
i 2007. Undtagelserne har altså
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0007.png
Side 7 af 10
eksisteret under adskillige regeringer
herunder en regering med en
transportminister fra SF.
Det er et grundlæggende princip for
regeringen, at vi ikke ønsker at
underlægge de danske virksomheder
hårdere krav, end hvad der følger
obligatorisk af EU-lovgivningen, for ikke
at stille dem dårligere end deres
udenlandske konkurrenter.
En af de måder vi sørger for dette på, er
ved at udnytte al den fleksibilitet og alle
de undtagelsesmuligheder, som EU-
reglerne giver os mulighed for.
Derfor støtter regeringen også op om, at
man tidligere har valgt at udnytte alle de
undtagelsesmuligheder, som der er
mulighed for i køre- og hviletidsreglerne.
Undtaget kørsel er således ikke et nyt
fænomen, og derfor er det noget, der
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0008.png
Side 8 af 10
allerede er fokus på i både politiets
vejsidekontrol og Færdselsstyrelsens
virksomhedskontrol.
Det, Færdselsstyrelsen kan kontrollere i
virksomhedskontrollen, er, hvorvidt den
kørsel, som virksomhederne påstår, har
været undtaget, nu også falder inden for
en af undtagelsesmulighederne.
Det gør de ved at afkræve virksomheden
dokumentation, som for eksempel kan
være kontrakter, fakturaer arbejdssedler
eller lignende.
Hvis virksomheden kan dokumentere, at
kørslen falder ind under en af
undtagelserne, foretager
Færdselsstyrelsen sig ikke yderligere, for
så er kørslen jo ikke underlagt køre- og
hviletidsreglerne.
Mulighed for
samarbejde med
Arbejdstilsynet
For mig at se er det primære problem,
hvis der er nogle virksomheder, der
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0009.png
Side 9 af 10
spekulerer i ikke at overholde reglerne
for arbejdstid, og på den måde presser
chaufførerne til at køre meget lange ture
uden hvil.
Kontrol af arbejdstid hører under
beskæftigelsesministerens ressort, og jeg
kan konstatere, at
beskæftigelsesministeren lægger op til,
at der skal ske en større kontrolindsats
på dette område.
Hvis det er muligt og giver mening, så vil
jeg som transportminister gerne bidrage
til den kontrolindsats. Derfor har jeg
bedt Færdselsstyrelsen om at undersøge,
om der er mulighed for, at de kan bistå
Arbejdstilsynet i deres kontrol af
arbejdstidsreglerne.
Jeg ved endnu ikke, hvad resultatet
bliver, men jeg ved, at Færdselsstyrelsen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om overholdelse af køre-hvile-tids-regler m.v., jf. TRU alm. del - samrådsspm. Å, AA og AB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916396_0010.png
Side 10 af 10
er i dialog med Arbejdstilsynet om
kontrolindsatsen.
Tak for ordet.