Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1927963_0001.png
13. august
2018
Svarbidrag til ministerens kommentarer på Passagerpulsens 11 bud til rejsekortet, fra Rejsekort og Bus & Tog
Det er besluttet, at fremtidige rejsekort skal have påtrykt udløbsdato på kortet, således at det er nemmere for
kortindehaveren at orientere sig om, hvonår kortet udløber og skal udskiftes. Rejsekort A/S er i gang med
implementeringen. De første kort med udløbsdato forventes at blive udsendt i starten af 2019, når der indføres en ny
(kortsikkerheds) standard for rejsekort. Når disse kort introduceres vil det også være muligt at forlænge levetiden for
kortene fra 5 til 7 år.
Siden juni 2018 har alle kunder kunnet slå udløbsdatoen for deres rejsekort op på forsiden af rejsekort.dk.
I dag får de kunder, der er personligt registrerede i rejsekortsystemet, besked på mail ca. 5 uger før deres kort udløber. Der
arbejdes løbende på at forbedre og udbygge den direkte kommunikation med rejsekortbrugerne og ideen om at give besked
pr. sms tages sammen med andre muligheder med i det videre arbejde.
#1 Det skal være lettere at forny rejsekortet
Udløbsdatoen trykkes på selve rejsekortet
Mere information til den enkelte bruger om, at
kortet udløber, for eksempel via SMS.
Det er ikke er gratis at afskaffe kortgebyret og trafikvirksomhederne oplyser, at der i trafikvirksomhederne endnu ikke er
fundet en løsning på finansieringen. Der arbejdes dog på at reducere problemets omfang med flere tiltag - herunder påtryk
af udløbsdato og forlængelse af levetiden for de fremtidige kort.
Rejsekort A/S arbejder på en løsning, hvor kunden modtager en mail, hvori kunden med et enkelt klik kan bestille
Automatisk fornyelse, ligesom det gælder mange
udskiftning af et rejsekort, der er ved at udløbe. Dette tilbydes til kunder med tank op aftale og øvrige personligt
betalingskort.
registrerede kunder i løbet af efteråret 2018.
Rejsekort A/S erkender, at det kan fremstå forvirrende, at restsaldoen fra et udløbet kort ikke automatisk følger over på det
Mulighed for at overføre restsaldoen fra det gamle
nye kort. Rejsekort A/S arbejder derfor på en løsning på problemet, som forhåbentlig kan tilbydes rejsekortkunderne i 2.
rejsekort til det nye.
halvdel af 2019.
Gratis fornyelse af rejsekortet, når det gamle
udløber.
#2 Rejsekortet skal udbrede og optimere de digitale løsninger
Trafikvirksomhederne og Rejsekort A/S arbejder på en app løsning, hvor rejsekortkunderne kan tjekke deres rejsekortkonto
Udvikling af en app, hvor passagererne kan tjekke deres
og på sigt også har mulighed for at foretage tank op. Rejsekort A/S sigter efter at kunne tilbyde denne app til
rejsekortkonto, tanke op samt se, om de er checket ind
rejsekortkunderne i løbet af 2018.
eller ud.
For så vidt angår muligheden for at checke ind og ud via en app, undersøger Rejsekort A/S løbende mulighederne for at
optimere de digitale løsninger for rejsekort. Anbefalingen fra Passagerpulsen tages med i det arbejde.
Rejsekort A/S er enige i Passagerpulsens anbefaling om en mere brugervenlig og intuitv selvbetjening og har derfor igangsat
arbejdet med at udvikle en enkel og mere brugervenlig selvbetjening - særligt på rejsekort.dk. Dette forventes at kunne
En mere brugervenlig og intuitiv digital selvbetjening.
tilbydes rejsekortkunderne i løbet af 2018.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om ministeren vil kommentere Passagerpulsens løsningskatalog Passagerernes 11 bud til Rejsekortet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927963_0002.png
#3 Der skal være et betalingsloft, så enkeltrejser ikke bliver dyrere end pendlerkort
Der er gennemført 2 takstreformer: Takst Sjælland og Takst Vest. Et af grundprincipperne i takstreformerne er et klart
prishierarki, således at rejser på rejsekort altid er illigere e d e kelt illetter – og såfre t ku der e rejser ere e d a. 6
rejser om måneden på samme strækning på Sjælland og op til ca. 40 rejser på samme strækning i Vest, så kan det betale sig
for kunden at vælge et pendlerproduktfrem for Rejsekort i 2018. I Vest arbejder man på at nedbringe dette breakeven
punkt i de kommende år.
Et månedligt betalingsloft, der sikrer, at passagererne
aldrig betaler mere for at rejse med 'almindeligt'
rejsekort, end de ville have betalt for et pendlerkort.
DOT har i foråret
8 ge e ført et lille afgræ set forsøg ed rugeroplevelse ved e såkaldt ” appi g” løs i g. Kort
fortalt rejser kunden på et normalt rejsekort, og på månedsbasis opgøres kundens konto, og såfremt det bedre kunne
betale sig for kunden at have købt et pendlerkort i perioden, refunderes et beløb. Den foreløbige evaluering af forsøget
viser, at løsningen ikke var umiddelbart forståelig for pendlerne.Tnafikvirksomhederne i DOT vil herefter overveje evt.
næste skridt.
Resultaterne af forsøget i DOT vil ikke umiddelbart kunne overføres til Vest, da takstreformen her er anderledes. F.eks. har
man i Vest fastholdt princippet om, at jo mere kunden rejser, jo billigere bliver det (mængderabat), hvilket en evt. "capping"
løsning ville skulle tage højde for.
#4 Der skal være lettere adgang til information og bedre service, når man henvender sig
De to takstreformer har givet to takstsystemer med indbyrdes ens rejseregler og en logisk prissætning mellem enkeltbillet,
Mere klar og enkel formidling af priser og
rejsekort, og pendlerkort.
rabatordninger, så brugerne bliver klædt bedre på til at
Herudover har Rejsekort A/S igangsat arbejdet med at udvikle en enkel og mere brugervenlig samt intuitiv digital
vælge det rigtige rejsekortprodukt.
selvbetjening på rejsekort.dk, der også skal hjælpe rejsekortkunderne til at vælge det rigtige rejsekortprodukt. Dette
forventes at kunne tilbydes rejsekortkunderne i løbet af 2018.
Rejsekort A/S har igangsat arbejdet med at udvikle en enkel og mere brugervenlig samt intuitiv digital selvbetjening på
Der bør undersøges, om hjemmesiden rejsekortet.dk
rejsekort.dk. Dette forventes at kunne tilbydes rejsekortkunderne i løbet af 2018.
kan struktureres bedre og gøres mere brugervenlig.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om ministeren vil kommentere Passagerpulsens løsningskatalog Passagerernes 11 bud til Rejsekortet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927963_0003.png
#5 Der skal være bedre adgang til salgssteder og personlig betjening
Rejsekort A/S og trafikvirksomhederne arbejder for et rejsekort og en selvbetjening der hjælper flest mulige kunder til at
være selvbetjente og samtidig vælge et rejsekortprodukt med tank-op aftale, som sikrer at kunden altid har penge på kortet
og dermed kan rejse.
Omkring 53 procent af alle kunder bruger rejsekorts selvbetjening, når de skal købe et rejsekort, og 88 pct. bruger
selvbetjeningen til at tanke op. Trafikvirksomhederne opfordrer kunderne til at oprette en tank-op-aftale, så de altid har
penge på deres rejsekort.
De kunder der ikke kan eller ønsker at benytte selvbetjeningen kan blive hjulpet på vej af trafikvirksomhederne bl.a. gennem
betjente salgssteder og i visse kommuners borgerservice i Vest.
Der arbejdes løbende på forbedring af selvbetjeningsmulighederne og fra efteråret 2018 bliver det muligt at forny et
pendlerkort i en rejsekortautomat.
Der er 149 salgssteder landet over, hvor man kan købe rejsekort og tanke op og 350 stationer med rejsekortautomater
Det bør undersøge, om tilgængeligheden til personlig
betjening og rejsekortautomater er tilstrækkelig, særligt
hvor man kan tanke rejsekort op.
udenfor hovedstadsområdet.
#6 Det skal være mere overskueligt at checke ind og ud
Der er udarbejdet placeringsprincipper for Rejsekortudstyr på stationer. Disse principper og retningslinjer arbejder DSB og
Metroselskabet fortsat efter. Retningslinjerne har til formål at tilvejebringe ensartede og kundevenlige løsninger.
Bedre placering af rejsekortstanderne på stationerne, så
Udgangspunktet for placering af enhederne er dels at placere udstyret direkte i ganglinjen samt at skabe optimale forhold
de er nemme at få øje på og passer til passagerernes
omkring passager flow i forbindelse med Check ind (CI) og Check ud (CU). Validatorerne opstilles parvis (ofte ryg-mod-ryg)
bevægelsesmønster.
således, at kunderne ikke behøver søge særskilt efter CI/Gruppe-CI eller CU. Validatorerne placeres således, at CI (GCI i
anden række) er i front, når kunden ankommer på perronen. På samme måde er CU i front, når kunden stiger af toget og
skal forlade perronen.
Der kan være tilfælde, hvor en station f.eks. får en ny adgangsvej, der vil ændre kundernes adfærd på stationen. Når
Det bør sikres, at der er tilstrækkeligt med standere på
togoperatørerne gøres opmærksom herpå, foretager de naturligvis den fornødne vurdering om anden/yderligere
de større stationer.
bestykning af Rejsekortudstyret. Togoperatørerne forholder sig altid til og vurderer det, såfremt kunderne retter
henvendelse om placering af Rejsekortudstyret på stationer.
Udbredelse af forsøgene med at have rejsekortstandere
Rejsekort A/S og trafikvirksomhederne har høstet både gode og mindre gode erfaringer med det omtalte forsøg, der alle
på større busstoppesteder, som f.eks. er gjort med
medtages i det videre arbejde.
'Rigshospitalet Syd' i København.
Der er påsat klistermærker på validatorerne for bedre at synliggøre, hvorvidt der er tale om en CI (grøn mærkat med ordlyd
Bedre visuel synlighed omkring standerne, f.eks. via
’Che k I d’ og CU rød ærkat ed ordlyd ’Che k Ud’ . På Gruppe-CI er der ligeledes e grø
ærkat CI sa t et låt
tydeligere skiltning, farvekodning eller placering.
klistermærke med vejledning i anvendelse af GCI.
Mulighed for at købe og forny sit rejsekort og
pendlerkort på stationen, så den kan tages i brug med
det samme.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om ministeren vil kommentere Passagerpulsens løsningskatalog Passagerernes 11 bud til Rejsekortet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927963_0004.png
#7 Det skal være nemmere og mere fleksibelt at forny og forlænge en pendlerperiode
Rejsekort A/S arbejder løbende på at kunne tilbyde trafikvirksomhederne løsninger, der bedst understøtter deres
Mulighed for at vælge en periode på datoer, frem for et
forretningsmæssige valg om hvilke produkter, der tilbydes rejsekort pendlerkunderne. Anbefalingerne fra Passagerpulsen
antal dage.
medtages i det videre arbejde med at gøre rejsekort mere enkelt og brugervenligt.
Det er et forretningsvalg i trafikvirksomhederne, at pendlerprodukterne sælges med mindst 30 dages gyldighed, og at der
Mere fleksible abonnementsperoder, f.eks. ned til 20
ikke ydes ra at i for af ”gratis uger”. Kortere pe dlerperioder e d e
å ed vil forudsætte højere dagspriser, og det er
dage.
ikke anbefalelsesværdigt med forskellige pendlerpriser for den samme strækning.
Mulighed for 'gratis' uger eller dage i
Se ovenfor.
abonnementsperioden, som dækker ferier og helligdage.
#8 Det skal være nemmere at checke flere ind
Mulighed for at checke flere ind på sit rejsekort i
bybusserne i Aarhus.
Bedre og mere tydelig placering af check flere ind-
standere på stationer og flere, hvor der er behov.
Bedre mulighed for at checke flere passagerer ind i
busser, feks. Via check flere ind-standere i busserne og
ved større busstoppesteder.
Mulighed for at kunne checke flere personer, en hund
eller en cykel ind på sit kombikort.
#9 Der skal være flere og bedre muligheder for at tanke op online.
Mulighed for at bruge andre betalingskort og
betalingsformer end dankort til at betale for at tanke op
og sin tank-op aftale.
Pengene bør så vidt muligt komme hurtigere ind på
rejsekortet.
Der er som nævnt allerede truffet beslutning i Midttrafik om, at montere check ind ekstra kortlæsere i bybusserne i Århus.
Se ovenfor vedr. #6
Kunderne har i dag mulighed for at checke flere passagerer ind hos buschaufføren. I Rejsekort arbejdes der på løsninger, der
muliggør standere på større busstoppesteder.
Rejsekort A/S er ved at udvikle en løsning, der gør det muligt at checke flere personer, sin hund eller sin cykel ind på sit
kombikort. Løsningen forventes at kunne tilbydes rejsekortkunderne i starten af 2019.
Rejsekort A/S er ved at udvikle en løsning, der udvider mulighederne for betalingskort til tankop- (og fornyelses-) aftaler til
at omfatte andre kredit- og debetkort end Dankort. Denne løsning forventes at kunne tilbydes rejsekortkunderne i sidste
halvdel af 2018.
Rejsekort A/S arbejder på at nedbringe den forsinkelse, der er fra at man tanker sit kort op, til at pengene kommer ind på
rejsekortet. På stationer tager det i dag højst 4�½ time.
#10 Det skal være lettere at gennemskue, hvor og hvornår et pendlerkort er gyldigt
Mulighed for at se kortets gyldighed f.eks. på
Trafikvirksomhederne og Rejsekort A/S arbejder på en app løsning, hvor rejsekortkunderne se både et kort med
rejsekortstanderne eller en app og for at få beskedt et
gyldighedsområdet (zoner) samt udløbsdato for den aktive periode. Dermed skulle det blive lettere for kunden at få disse
vist antal dage inden periodes udløb.
informationer. Løsningen forventes lanceret i slutningen af 2018.
Mulighed for at se, hvilke zoner ens kort gælder til, f.eks.
På Selvbetjeningen under rejsekort.dk er det nu (fra juni 2018) muligt at se et kort med gyldighedsområdet for et
via en app eller på rejsekortautomaterne.
pendlerkort.
Se også ovenfor.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om ministeren vil kommentere Passagerpulsens løsningskatalog Passagerernes 11 bud til Rejsekortet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927963_0005.png
#11 Pendlerkortene skal være logiske at bruge og have samme fordele som andre periodekort
Problemet med "manglende check-ud" på Rejsekort
Trafikvirkso heder e a erke der, at rejsekortsyste et giver ogle forvirre de eddelelser o ” a glede he k-ud” på
Pendlerkort løses hurtigst muligt.
pendlerkort. Derfor er det også besluttet at tilpasse rejsekortsystemet, så dette undgås.
Mulighederne for at integrere rejsekort pendlerkort i DSBs glemt-kort ordning er ved at blive afdækket.
Indførelse af en glemt-kort ordning, som det kendes fra
DSB pendlerkort.
Det er allerede nu sådan at man for glemt rejsekort Pendlerkort, som for andre glemte kort, kan få nedskrevet en evt.
kontrolafgift til kr. 125,- hvis det efterfølgende kan dokumenteres at man på kontroltidspunktet havde gyldigt kort, men
blot ikke kunne fremvise det i kontrolsituationen