Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1911593_0001.png
Side 1 af 4
Talemanuskript til brug for besvarelse af spørgsmål AE i åbent samråd i
TRU den 11. juni 2018
Samrådsspørgsmål AE
Er ministeren enig med Vallensbæks konservative borgmester Henrik Rasmussen, når han
siger, at støjen har sundhedsmæssige konsekvenser og at staten ikke tager opgaven alvorligt
nok jf. Jyllands-Postens
artikel ”Her plages særlig mange borgere af trafikstøj”
(www.jyllands-posten.dk,
den 14. maj 2018) og med Randers’ borgmester
Torben Hansen, der
udtaler ”Støjen er invaliderende for borgerne, og staten gør alt for lidt for at lave
støjbekæmpelse ved motorvejen,” jf. JP’s artikel ”Statens asfalt generer 20.000 flere jyske
husstande” (www.jyllandsposten.dk, den 12. maj 2018)?
Besvarelse af spørgsmålet
Støj fra trafikken er en af de store udfordringer, som vi slås med
i det moderne samfund.
Det tager jeg meget alvorligt, og derfor er vejstøj også et tema,
der har stor opmærksomhed, når der planlægges og bygges nye
vejanlæg.
På den ene side vil vi som samfund gerne have høj mobilitet, så
man kan komme hurtigt fra A til B, hvilket også er godt for
samfundsøkonomien. På den anden side medfører den øgede
trafik også mere støj.
Det er en udfordring, der arbejdes målrettet på at håndtere
indenfor de økonomiske rammer, der er til rådighed.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 4
---
Jeg vil gerne dykke lidt ned i de eksempler, som indgår i de
artikler, som dette spørgsmål er hængt op på. For, som jeg
tidligere har været inde på, er der initiativer i gang. Lad mig
starte med en status for hovedstadsområdet.
I hovedstadsområdet, hvor boligkoncentrationen er højest, og
hvor trafikken er størst, er der også flest støjbelastede boliger.
Vejdirektoratet har i de senere år gennemført en række større
motorvejsudbygninger i hovedstadsområdet, hvor der målrettet
er blevet arbejdet på at reducere støjgenerne.
Ved udbygningen af Køge Bugt Motorvejen er der eksempelvis
anvendt mindre støjende asfalt, støjskærme og støjvolde, og
lodsejere har fået tilskud til støjisolering af boliger.
Ifølge Vejdirektoratet er dette en del af forklaringen på, at
antallet af støjbelastede boliger i hovedstadsområdet er faldet
med 13 % fra 2012 til 2017 på trods af en generel trafikstigning.
---
I Jylland og på Fyn, som spørgsmålene også refererer til, er der
ca. 38.000 støjbelastede boliger langs statsvejene i 2017. Som
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 4
jeg tidligere har nævnt, svarer til det en mindre stigning på ca.
1000 husstande siden 2012.
Vejdirektoratets vurdering er, at stigningen primært skyldes
stigende trafik. I perioden imellem de to støjkortlægninger er
der sket en stigning på ca. 26 % i trafikken på motorvejene.
Også her har Vejdirektoratet arbejdet med at forbedre
støjmiljøet: I udbygningen af eksempelvis E45 mellem Vejle og
Skærup er der anvendt mindre støjende asfalt, støjskærme og
støjisolering af boliger, så den samlede støjbelastning på
strækningen er faldet.
Der er også anlagt en række nye motorveje og motortrafikveje,
som eksempelvis motorvejen Vejle-Give-Brande og
Sønderborgmotorvejen. Ifølge Vejdirektoratet har disse
projekter generelt medført færre støjbelastede boliger.
---
Jeg medgiver således, at støj kan have sundhedsmæssige
konsekvenser.
Men på baggrund af min gennemgang af de seneste års
projekter, initiativer, vedligeholdelsesstrategier med videre,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 4
mener jeg ikke, at man kan sige, at staten ikke tager opgaven
alvorligt.