Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1911591_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af spørgsmål AC i åbent samråd i
TRU den 11. juni 2018
Samrådsspørgsmål AC
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil tage for at afhjælpe de problemer
med trafikstøj, som plager tusindvis af borgere i Danmark?
Besvarelse af spørgsmålet
Tak for spørgsmålene AC, AD og AE, som jeg vil besvare hver
for sig.
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, som desværre
påvirker mange mennesker langs vores veje.
Principperne for støjbekæmpelse langs det eksisterende
statsvejnet er at prioritere indsatsen der, hvor der opnås størst
støjmæssig effekt pr. investeret krone. Det er et princip, som jeg
synes vi skal holde fast i fremover.
I perioden 2009-2014 var der afsat en pulje på 400 mio. kr. til
støjbekæmpelse. Den pulje er Rasmus Prehn formentlig
bekendt med, da Socialdemokratiet var en del af forliget
det
kommer formentlig heller ikke som nogen overraskelse, at
puljen er fuldt udmøntet.
Støjbekæmpelsespuljen har - på vejområdet - finansieret en
række støjskærmsprojekter og tilskud til støjisolering af boliger
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 3
over en årrække. Disse projekter har forbedret støjmiljøet for
naboer langs statens vejnet og de har haft en mærkbar effekt
hos de berørte borgere.
---
I Vejdirektoratets seneste kortlægning fra 2017 fremgår det, at
antallet af boliger, der er udsat for støj over Miljøstyrelsens
grænseværdi, er faldet med 11 % siden 2012
dette til trods for
den stigende trafik på vejene i perioden. Men mange er stadig
berørte.
Det glæder mig derfor, at vi her i 2018 - ad to omgange - har
haft mulighed for at prioritere flere midler til støjområdet.
I januar udmøntede regeringen sammen med Dansk Folkeparti
50 mio. kr. til støjbekæmpelse fra finansloven 2018.
Det betød, at vi kunne igangsætte etableringen af 3 nye
støjskærme; ved Bregnerød langs Hillerødmotorvejen, ved
Taulov og ved Sanderum langs Fynske Motorvej.
I februar lykkedes det så at opnå enighed i forligskredsen bag
”En
grøn transportpolitik”
om at afsætte
45 mio. kr. til at
etablere to yderligere støjskærme; ved Bjæverskov i Køge og
langs Sønderjyske Motorvej ved Tapsøre.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 3
Jeg synes dermed regeringen har bevist, at den er villig til at
prioritere og investere i bekæmpelse af støj
også i en periode,
hvor råderummet til offentlige investeringer har været
begrænset.
I regeringen har vi lagt op til at øge rammen til offentlige
investeringer i perioden 2021-2025. I den sammenhæng er det
naturligvis oplagt at se på den fremadrettede støjbekæmpelse.
Det vil jeg vende tilbage til i besvarelsen af samrådsspørgsmål
AD, som jeg vil går videre til nu.