Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1916049_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Samrådsspørgsmål S i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget om forringelser for bilister
ved lukning af FM-båndet
Åbent
11. juni 2018, kl. 12.45-13.45
FT
5-7 minutter
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Der kan være presse til stede
11. juni 2018
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Lars M. Banke, telefon 40 38 60 86
Samrådsspørgsmål S
Trafikmeldinger på FM-båndet fungerer gnidningsløst, og man modtager
trafikmeldinger fra f.eks. DR P4, uanset hvilken radiokanal man lytter til. På
DAB+-båndet er der kun begrænsede muligheder for at modtage trafikmeldinger
fra en anden radiokanal, end den man lytter til. Hvordan vil ministeren sikre, at
funktionaliteten ved de vigtige trafikmeldinger ikke forringes, hvis FM-båndet
lukkes?
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S)
Dok. nr. 18/01426-6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/6-18 om lukning af FM-båndet, til kulturministeren
Side 2
Tak for samrådsspørgsmålet. Regeringen har i
sit mediepolitiske udspil foreslået et konkret
tidspunkt for lukning af FM-sendenettet.
I regeringens udspil er foreslået, at FM-slukket
sker to år efter, at det er konstateret at 50 pct. af
lytningen er digital. Dog senest i 2021.
Forslaget har givet en del debat som vi har
lyttet til. Jeg kan derfor meddele, at vi er
indstillet på at udskyde tidspunktet for det
seneste FM-sluk til 2023.
En lukning af FM-sendenettet vil styrke det
digitale radiomarked og fremme overgangen til
digital radio.
Og ikke mindst vil digital radio giver danskerne
et større og mere mangfoldigt udbud af
radioindhold, kanaler og stationer end FM-
sendenettet i dag kan tilbyde.
Et konkret tidspunkt for lukning af FM-
sendenettet vil være en fordel for producenter
og forbrugere af modtageapparater
så kan
indfasningen ske løbende og i rette tid.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/6-18 om lukning af FM-båndet, til kulturministeren
Side 3
Ikke mindst i forhold til at sikre kompatible
bilradioer er et konkret tidspunkt for FM-sluk
relevant.
Med forslaget får relevante aktører minimum to
års varsel forud for FM-slukket.
Vi er i forbindelse med forslaget
opmærksomme på både de fordele og
udfordringer et FM-sluk giver lytterne
både
dem, der lytter til radio hjemme og dem, der
lytter i bilen
Det er relevant, at lytterne også i fremtiden har
mulighed for at modtage eksempelvis
trafikmeldinger.
Det er i dag muligt at modtage trafikmeldinger
FM såvel som på DAB
via DR’s udsendelse
af trafikmeddelelser på de regionale P4-
stationer.
På DAB kan man i dag kun modtage
trafikmeldingerne, hvis man har sin radio
indstillet på den P4-region, man ønsker at
modtage trafikmeldinger fra.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/6-18 om lukning af FM-båndet, til kulturministeren
Side 4
På FM virker trafikmeldingerne (til forskel fra
DAB) på tværs af DR’s FM-kanaler.
Selvom man eksempelvis hører P3, vil
bilradioen skifte til den aktuelle P4-stations
dækningsområde, hvis der udsendes en
trafikmelding.
Dette sker dog kun, hvis bilradioen har en
indbygget trafikradiofunktion (også kendt som
”TA-funktion”/”Traffic announcement-
funktion”) –
og det kræver, at den er slået til.
Jeg har ikke konkrete tal for, i hvilket omfang
bilradioerne
DAB-radioerne såvel som FM-
radioerne
på det danske marked i dag
understøtter den ”tværfunktionalitet” som
trafikfunktionen tilbyder (og som i dag alene
tilbydes af DR i FM-sendenettet).
Teknisk er der dog ikke noget til hinder for at
anvende denne tværfunktionalitet i DAB-
sendenettet. Som for FM-radioer kræver det
dog, at DAB-bilradioerne har en indbygget
trafikradiofunktion
og at den er slået til.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/6-18 om lukning af FM-båndet, til kulturministeren
Side 5
Der er dog visse tekniske forskelle på DAB- og
FM-sendenettet. Eksempelvis vil udsendelse af
de enkelte trafikmeldinger i DAB-sendenettet
via trafikfunktionen komme til at ramme et
større geografisk område, end de gør i dag på
FM.
Det hænger sammen med, at DAB-nettet er
indrettet anderledes end FM. FM-sendenettet er
indrettet således, at trafikmeddelelser kun
kommer ud i den P4-stations dækningsområde,
som de er relevante for.
I den DAB-blok, hvor P4 sender, er der kun tre
sendeområder
nord, syd og øst. Hvert område
indeholder fire til fem regionale P4-stationer.
Da det ikke er muligt for den enkelte DAB-
modtager/radio at se, hvilken P4-region,
radioen befinder sig i. Radioen vil derfor kunne
skifte til samtlige P4-stationer i det DAB-
sendeområde, den befinder sig i.
Der kan dog også peges på forskellige
alternativer til den nuværende model for
udsendelse af trafikmeddelelser.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/6-18 om lukning af FM-båndet, til kulturministeren
Side 6
DAB-teknologien åbner fx mulighed for at give
bilisterne live-oplysninger om trafikken i form
af data og tekst, som kan vises i et
navigationssystem (som det kendes fra f.eks.
Google Maps), såfremt bilen er udstyret
hermed.
En mulighed er også, at trafikmeldinger
udsendes via smartphones, som af mange i
forvejen anvendes til navigation.
Eksempelvis tilbyder Vejdirektoratet i dag
appen ”Trafikinfo” til bilister, der løbende
ønsker et overblik over den aktuelle
trafiksituation og igangværende vejarbejder i
hele landet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/6-18 om lukning af FM-båndet, til kulturministeren
Side 7
[Afslutning] Jeg skal ikke her lægge mig fast på
den bedste løsning for at sikre bilisterne
relevante informationer i trafikken fremadrettet.
Det vil skulle afdækkes i samarbejde med
relevante myndigheder og aktører i perioden
frem mod et FM-sluk.
Udbredelse af ”trafikradiofunktionen” i DAB-
sendenettet og muligheden for at modtage
supplerende trafikinformationer via andre
digitale kanaler er dog relevante muligheder for
fremadrettet at understøtte bilisternes adgang til
de vigtige trafikmeldinger.