MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. juli 2018
2018-3362
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 658:
Finder ministeren det begrundet - hvad Sund & Bælt fremfører på egen hjem-
meside den 27. marts
2018 i artiklen ”Differentierede takster på den kommen-
de Femern-forbindelse”
og i artiklen (”Solid økonomi i Femern-forbindelsen”,
Sjællandske Slagelse, den 8. maj 2018) - at anvendelse af en flad gennemsnits-
takst i trafikprognoserne skulle være udtryk for en forsigtig beregnings-
forudsætning?
Der henvises til, at det i trafikprognosen, jf. (”Trafikprognose for en fast for-
bindelse over Femern Bælt”, november 2014, TRU alm. del –
Bilag 56 (folke-
tingsåret 2014-15) forudsættes, at samtlige shopping-rejsende vil flytte fra fær-
gerne og ned i tunnelen uanset en takstforhøjelse fra 300 kr. tur/retur med
færgerne til 968 kr. tur/retur i tunnelen. Den manglende indregning af sam-
menhængen mellem pris og mængde for kunder med shopping som rejseformål
betyder omvendt, at de europarejsende tilbydes en takst, der i stedet for fær-
gernes ca. 1.300 kr. reduceres til også at være 968 kr. tur/retur. Ved således på
papiret at fastholde shopping-rejsernes antal ved en tredobbelt takst skaffer
Femern A/S sig beregningsmæssigt et råderum til den langt lavere takst for de
europarejsende. Denne ”rabat” finansieres således af de kunder med shopping
som rejse-formål, som efter alt at dømme overhovedet ikke vil have indkøbs-
fordele i Tyskland ved dette takstniveau. Denne tilsidesættelse af basal viden
om prisafhængig efterspørgsel giver således anledning til trafikberegninger, der
vanskeligt kan karakteriseres som forsigtige.
Svar:
Det har ikke været muligt at besvare spørgsmålet inden for svarfristen. Jeg
forventer at kunne besvare spørgsmålet inden udgangen af august 2018.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen