MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 656:
Finder ministeren i forlængelse af TRU alm. del
–
spørgsmål 655 det accepta-
belt - nu efter at Sund & Bælt har måttet opgive at dokumentere noget grundlag
for de 800.000 biler - at Femern A/S har valgt netop konsulentfirmaet
Intraplan, til at gennemføre en ny beregning af trafikspringet fra Storebælt?
Det pågældende firma havde selv ansvaret for 2014-prognosen, men undlod at
kvalitetssikre det af Sund & Bælt producerede trafikspring, inden firmaet ind-
arbejdede tallet i prognosen. Firmaet kan i den situation vanskeligt sige sig fri
for at have et habilitetsproblem og en renommémæssig egeninteresse i, at der
her i anden omgang produceres et tal, der ligger så tæt som muligt på det o p-
rindelige tal på 800.000 biler.
Svar:
Omfanget af personbiltrafik, der forventes at anvende Femern Bælt-forbindel-
sen i stedet for Storebæltsforbindelsen, når Femern Bælt-forbindelsen er i drift,
er dokumenteret i den fremlagte Femern Bælt-trafikprognose. Femern A/S har
iværksat to supplerende analyser med henblik på at dokumentere grundlaget
herfor yderligere:
En analyse af overflytningen af personbiltrafik fra Storebæltsforbindel-
sen baseret på opsamling og analyse af data fra trafikanternes mobilte-
lefoner
En analyse af nyskabt trafik baseret på casestudier af effekterne af nye
transportinfrastrukturprojekter
Da der netop er tale om analyser, der på baggrund af anbefalinger fra rådgiv-
ningsfirmaet COWI skal
supplere
den foreliggende Femern Bælt-trafik-
prognose, valgte Femern A/S at anmode de tyske trafikeksperter fra Intraplan
om at udføre de supplerende analyser.