Notat
Trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen
29. august 2018
Forud for fremsættelsen af anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen i 2015 fremlagde
Femern A/S i november 2014 en omfattende trafikprognose for trafikken på en fast forbin-
delse over Femern Bælt. Trafikprognosen baserer sig på følgende data- og vidensgrund-
lag:
Hovedprognose for trafikudviklingen på en fast forbindelse over Femern Bælt, udarbej-
det af Intraplan og BVU fra Tyskland, baseret på den såkaldte FTC-model.
Supplerende prognose for trafikudviklingen udarbejdet af Tetraplan på baggrund af Eu-
ropa-Kommissionens trafikmodel Trans-Tools.
Analyse fra Copenhagen Business School af sammenhængen mellem økonomisk
vækst, udenrigshandel, forbrug og trafikvækst i relation til Femern Bælt-trafikprognosen.
Det samlede analysegrundlag på over 500 sider er fremlagt og tilgængeligt på Femern A/S’
hjemmeside. Femern A/S er ikke bekendt med andre danske trafikinfrastrukturprojekter,
hvor der samlet set er fremlagt et mere omfattende prognosegrundlag.
Hovedtrafikprognosen er den såkaldte FTC-prognose
’Fehmarnbelt Forecast 2014’.
Prog-
nosen er udarbejdet på baggrund af en gennemafprøvet trafikmodel, der er anvendt og an-
erkendt af transportministerierne i Danmark og Tyskland i forbindelse med tidligere fælles
dansk/tyske Femern-trafikprognoser fra 1999/2000 og 2002/2003. Modellen er efterfølgen-
de udviklet og udvidet over en årrække og blev i forbindelse med udarbejdelsen af FTC-
prognosen i 2014 data- og modelmæssigt opdateret med henblik på at sikre en stærk og
veldokumenteret state-of-the-art prognose.
Både FTC-prognosen og den bagvedliggende trafikmodel er udarbejdet af et konsortium
bestående af de anerkendte tyske trafikeksperter Intraplan Consult GmbH (München) og
BVU Berater-gruppe Verkehr + Umwelt GmbH (Freiburg). Samme konsortium har udarbej-
det den trafikprognose, som den tyske Forbundsregering anvender i forbindelse med be-
slutninger om ny vejinfrastruktur (Bundesverkehrswegeplan).
Intraplan har været involveret i udviklingen af den samlede tyske trafikprognose siden 1985
og leverer derudover blandt andet data til en række trafikmodeller i Holland og Schweiz,
trafikdatabaser i flere tyske delstater samt til Europa-Kommissionen, Deutsche Bahn,
ADAC og Lufthansa.
BVU (som i dag hedder TTS Trimode Transport Solutions GmbH) har ligeledes arbejdet
med trafikprognoser i over 30 år og har specialiseret sig i godstransport, hvor virksomhe-
den har udviklet sin egen database. Virksomhedens kunder omfatter det tyske transportmi-
nisterium, delstatsministerier og transportorganisationer.
FTC-prognosens resultater ligger til grund for beregningerne af Femern-projektets samlede
økonomi
– senest i forbindelse med rapporten ’Finansiel analyse af Femern Bælt-
Side 1/6
Femern A/S
Ref.
Dok.