MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 654:
Finder ministeren det forsvarligt
–
i forhold til den løbende opfølgning af Fe-
mern-projektet og ikke mindst i forhold til den tyske myndighedsbehandling -
at det mere end 3 år efter trafikprognosens fremkomst ultimo 2014, jf. rappo r-
ten
(”Fehmarn
Belt Forecast 2014
–
Update of the FTC-Study”, Intraplan og
BTU for Femern A/S, 2014), stadigt er uklart, om der må forventes et trafik-
spring fra Storebæltsbroen til Femern-tunnelen og i givet fald af hvilken stør-
relse?
Svar:
Ja, jeg finder det forsvarligt.
Der er udarbejdet en trafikprognose for den forventede, fremtidige trafik på en
fast forbindelse over Femern Bælt. Der er blevet foretaget en ekstern kvalitets-
sikring af trafikprognosen ’Ekstern
kvalitetssikring af den opdaterede trafik-
prognose af Femern Bælt-projektet’ udarbejdet af COWI. COWI’s hovedkon-
klusion i kvalitetssikringen var:
”Den sammenfattende
konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognoserne
er et realistisk bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Fe-
mern Bælt-forbindelse. Der er intet, som tyder på, at prognoserne systematisk
overvurderer det totale trafikomfang.”
COWI bakkede således op om trafikprognosens konkrete resultater.
Resultatet af den eksterne kvalitetssikring blev oversendt til udvalget den 12.
november 2015.
Det specifikke spørgsmål om overflytning af trafik fra Storebæltsforbindelsen
til den kommende Femern Bælt-forbindelse suppleres af yderligere undersø-
gelser, men det ændrer ikke ved konklusionen om en robust og realistisk samlet
prognose, der også rummer overflytning af personbiler fra Storebælt til Femern