Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1917635_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. juni 2018
2018-3218
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 650:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange timer i løbet af et år danskerne kan se
frem til at spare i trafikken, hvis man gennemfører følgende projekter:
- Udbygning af fynske motorvej syd om Odense etape 2
- Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg (Egholmslinjen)
- Udbygning af motorvej E45/E20 ved Kolding
- Udbygning af rute 26 (Aarhus - Viborg)
- Udbygning af skovvejen - etape 3 (Regstrup - Kalundborg)
- Udbygning af rute 54 (Næstved - Rønnede)
- En ny midtjysk motorvejskorridor
- En østlig ringvej (havnetunnel)
Svar:
Spørgsmålet er forelagt Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I
lighed med tidligere besvarelser er det valgt at opgøre de årlige tidsgevinster
i det år, som er forudsat som åbningsår i beslutningsgrundlaget for de forskelli-
ge projekter. De forventede årlige tidsbesparelser er:
Projekt
Syd om Odense etape 2*
3. Limfjordsforbindelse*
E45/E20 v. Kolding*
Rute 26 Århus
Viborg*
Kalundborgmotorvejen etape 3*
Rute 54 Næstved
Rønnede*
Midtjysk Motorvej**
Østlig Ringvej***
Timer sparet
203.000
1.427.000
823.000
308.000
556.000
432.000
8.300.000
6.000.000
Grundlag
Genberegning
Genberegning
Genberegning
Genberegning
Genberegning
VVM-undersøgelse
Strategisk analyse
Strategisk analyse
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 650: Spm. om, hvor mange timer i løbet af et år danskerne kan se frem til at spare i trafikken, til transport-, bygnings- og boligministeren
1917635_0002.png
Side 2/2
* Vejdirektoratet tager generelt forbehold over for at bruge de konkrete beregningsresultater fra genbe-
regningerne, idet der er en række metodiske udfordringer forbundet med beregningerne. I lyset heraf
skal gennemføres genberegninger med Landstrafikmodellen eller OTM, når de næste versioner af mo-
dellerne er klar. Rute 54 er beregnet på samme måde som genberegningerne og vil også blive beregnet
igen i samme forbindelse.
** Der er ved at blive gennemført en VVM-analyse af den sydlige halvdel af Midtjyske Motorvej og en
forundersøgelse af den nordlige halvdel. Det må forventes, at disse analyserne vil ændre de forventede
tidsgevinster.
*** Der er ved at blive gennemført en forundersøgelse af Østlig Ringvej. Det må forventes, at analysen
vil ændre de forventede tidsgevinster.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen