Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1915711_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2018
2018-3138
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål nr. 640:
Ministeren bedes i forlængelse af TRU alm. del - spørgsmål 638 redegøre for,
hvor stort et tab DSB lider i forbindelse med afbrydelsen af kørestrømmen i
form af tabte passagerer på strækningen Esbjerg-København og de delstræk-
ninger, denne forbindelse består af.
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at besvare spørgsmålet. DSB oplyser følgen-
de:
”I tabel
1 nedenfor fremgår en beregning af det forventede tab på strækningen
København-Esbjerg. Tallene fra maj måned er realiserede tal, mens de øvrige
måneder er en beregning af det forventede tab. Det forventede tab er beregnet
ved at tage udgangspunkt i størrelsen på det tab, der er set i maj måned. I tabel
1 er der taget udgangspunkt i, at kørestrømmen er genetableret den 13. august
2018.
Måned
Maj
Juni
Juli
August
Total
Rejsetab Indtægtstab
(antal)
(kr.)
3.034
3.958
4.089
1.583
12.664
678.101
884.479
913.962
353.792
2.830.334
Antal "ramte"
dage
23
30
31
12
Tabel 1: Rejsetab og indtægtstab på strækningen København
Esbjerg indtil den 13. august 2018
Beregning af tabet i antallet af rejser og indtægter i maj måned er baseret på
rejse- og indtægtstal fra ROSA- (*) og Rejsekort. Der er foretaget en beregning
af rejse- og indtægtstallet for perioden den 16. april til og med 8. maj (dvs. pe-
rioden før den nedfaldne elledning) og for perioden den 9. maj til 31. maj (dvs.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 640: Spm. om hvor stort et tab DSB lider i forbindelse med afbrydelsen af kørestrømmen i form af tabte passagerer på strækningen Esbjerg-København og de delstrækninger, denne forbindelse består af, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915711_0002.png
perioden efter den nedfaldne elledning). Forskellen mellem de to perioder sva-
rer til det tab, der er set i de 23 dage i maj. Det forventede tab for de følgende
måneder er beregnet ved at tage udgangspunkt i størrelsen på det tab, der er
set i maj måned.
(*) ROSA er en billetstatistik med oplysninger om antal rejser, indtægter og
personkm for en given billettype i en given relation.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen