Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1817615_0001.png
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2017
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2017-0032/41-0017
545127
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 64 (Alm. del), som Folketingets
Transport-, bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 17.
oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvor mange udenlandske bus- og lastbiltransportvirksomheder der i årene 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 er blevet sigtet for ulovlig cabotage-kørsel i Danmark, til justitsministeren
1817615_0002.png
Spørgsmål nr. 64 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”På
baggrund af besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål 604
(folketingsåret 2016-17) ønskes redegjort for, hvor mange uden-
landske bus- og lastbiltransportvirksomheder der i årene 2011,
2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 er blevet sigtet for ulovlig ca-
botage-kørsel i Danmark.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Der
er i perioden 2011-2016 rejst følgende antal sigtelser ved-
rørende ulovlig cabotagekørsel mod udenlandske virksomheder:
2011
2012
2013
2014
2015
2016
91
370
209
177
176
169
I samme periode er der sigtet følgende antal udenlandske virk-
somheder for ulovlig cabotagekørsel, idet det bemærkes, at
samme virksomhed kan være sigtet for flere overtrædelser:
2011
2012
2013
2014
2015
2016
43
87
116
99
83
56
Det bemærkes, at tallene er trukket i politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS) og herefter bearbejdet i politiets ledelsesinfor-
mationssystem, Qlikview. Der gøres opmærksom på, at de an-
vendte data er dynamiske, og der tages forbehold for indtast-
ningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.”
2