Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1916376_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. juni 2018
2018-3138
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål nr. 637:
I betragtning af, at udbedringen af fejlen/fejlene på kørestrømsanlægget mel-
lem Lunderskov og Esbjerg nu ser ud til først at slutte engang i august, bedes
ministeren redegøre for, hvorfor der ikke indsættes ”regionale” tog mellem
Esbjerg og Kolding i IC-togenes køreplaner og kørselsmønster med stop i
Bramming, Vejen, Lunderskov og med tilslutning til IC-toget, der vender i Kol-
ding, mens kørestrømsanlægget repareres.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg blev åbnet for kommerciel drift
med el-materiel
den 6. august 2017. Derfor er DSB’s køre-,
materiel og perso-
naleplan tilrettelagt således, at IC-toget fra København til Esbjerg som ud-
gangspunkt betjenes med IR4-materiel, som er elektriske togsæt, mens regio-
naltogene mellem Aarhus og Esbjerg over Kolding almindeligvis betjenes med
IC4-materiel, som er dieseldrevent.
DSB har ikke diesel-materiel til rådighed til at kunne gennemføre alle afgange-
ne fra København til Esbjerg. DSB har dog forsøgt at opretholde de vigtigste IC-
afgange til Esbjerg ved at omrokere på planlagte afgange. Derved kører DSB på
nuværende tidspunkt tre afgange om morgenen fra Esbjerg til København samt
en afgang fredag og søndag eftermiddag og tre afgange om eftermidda-
gen/aftenen fra København til Esbjerg. DSB’s fokus har været på at genetablere
de afgange, hvor der er flest kunder.
Som erstatning for de direkte IC-afgange fra Esbjerg henviser DSB kunderne til
at tage regionaltoget fra Esbjerg til Fredericia, hvor kunderne kan skifte til IC-
toget mod København. I den modsatte retning henvises kunderne ligeledes til
at skifte på Fredericia st. mellem IC-toget fra København til regionaltoget mod
Esbjerg. Den forlængede rejsetid for kunderne ved togskifte i Fredericia sam-
menlignet med det direkte IC-tog er cirka 7 minutter fra Esbjerg til København
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om hvorfor der ikke indsættes regionale tog mellem Esbjerg og Kolding i IC-togenes køreplaner og kørselsmønster med stop i Bramming, Vejen, Lunderskov og med tilslutning til IC-toget, der vender i Kolding, mens kørestrømsanlægget repareres, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916376_0002.png
og cirka 14 minutter fra København til Esbjerg. Det er
DSB’s vurdering, at i
lyset af de infrastrukturelle begrænsninger, materielle forudsætninger samt
hensynet til flest mulige kunder er ovenstående på nuværende tidspunkt den
mest optimale midlertidige løsning ift. at betjene strækningen mellem Esbjerg
og Lunderskov. Banedanmarks seneste prognose ift. at genoptage driften med
el-materiel er, at der forventes opstart med el-tog fra d. 13. august 2018 med
forbehold for den sikkerhedsmæssige godkendelse af de nye tovhjul.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen