MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. juni 2018
2018-3068
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål nr. 632:
Kan ministeren bekræfte nedenstående oversigt over pendlergarantien fra DSB
i de første 4 måneder af 2018
for Viby Sjælland og Borup, herunder at DSB’s
kontraktlige forpligtelse er 82,9 pct. i 2018? Og vil ministeren i forlængelse
heraf oplyse antallet af aflyste tog samt oplyse, hvordan han vil sikre en bare
nogenlunde rimelig information samt togdrift for passagererne på Ringstedsy-
stemet, mens man venter på nye signaler og tog, som jo først ventes om en år-
række?
Rettighed Kompensation
Januar 88,4 pct. 0,0 pct.
Februar 76,7 pct. 7,0 pct.
Marts 77,4 pct. 6,0 pct.
April 80,8 pct. 3,0 pct.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at der i kontrakten mellem Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet og DSB om trafik udført som offentlig service i perioden 2015-2024
(”DSB-kontrakten”) under pkt. 1.8 er
defineret et minimumskrav for kunde-
punktlighed på fjern- og regionaltrafik på 82,9 pct. for året 2018. I DSB-
kontraktens Bilag 9 er derudover angivet de specifikke krav til hver enkelt
pendlerstrækning. Kravet på pendlerstrækningen København
–
Ringsted er lig
kravet på landsplan, nemlig et krav på 82,9 pct. i 2018.
Jeg vil gøre opmærksom
på, at kompensation på DSB’s Pendler Rejsetidsgaran-
ti opgøres på strækninger og ikke på enkeltstationer. Jeg har derfor bedt DSB
om at bekræfte spørgers oversigt over kundepunktlighed og kompensation på
pendlerstrækningen København - Ringsted.