Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1917358_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. juni 2018
2018-2989
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 630:
Vil ministeren redegøre for, hvor stor CO2-fortrægningen er som følge af ud-
rangering af DSB’s dieselmateriel frem mod 2030 i sammenhæng med den
besluttede elektrificering af jernbanen og indfasning af eldrevne tog og lokomo-
tiver?
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at bidrage til svaret. DSB oplyser følgende:
”Jf. DSB’s Miljørapport 2017 var der nedenstående CO2 udledning fra togtra-
fikken.
Der er i ovenstående regnet med et gennemsnit af CO
2
udledningen for 2015 og
2016 for at udligne udsving mellem enkelte år. Der er regnet med den gennem-
snitlige udledning for energimixet gældende for hele Danmark.
I nedenstående skema er det beregningsmæssigt forudsat,
at DSB’s nuværende
trafik omlægges til el drift undtagen strækningerne Vejle-Struer, Aalborg
Frederikshavn, Roskilde
Køge samt Svendborgbanen. Det bemærkes, at
strækningerne Vejle-Struer og Svendborgbanen er en del af det udvidede gen-
udbud af trafikken i Midt- og Vestjylland m.v. Det er forudsat, at trafikken på
de nævnte strækninger fastholdes med dagens materiel. På de øvrige stræknin-
ger omlægges diesellokomotiver til ellokomotiver, og DSB’s nuværende trafik
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 630: Spm. om, hvor stor CO2-fortrængningen er som følge af udrangering af DSB’s dieselmateriel frem mod 2030 i sammenhæng med den besluttede elektrificering af jernbanen og indfasning af eldrevne tog og lokomotiver, til transport-, bygnings- og boligministeren
1917358_0002.png
med dieseltogsæt omlægges til eltogsæt med et tilsvarende antal pladskm. CO2-
udledningen pr kWh er fastholdt uændret.
Side 2/2
Der vil således ske en CO
2
-fortrængning på 132.498 (233.884-91.386) tons pr
år ved en elektrificering af DSB’s nuværende trafik undtagen de fire nævnte
strækninger.
Der er i ovenstående beregning taget udgangspunkt i et energiforbrug svarende
til DSB’s nuværende el-litra,
hvilket med nye eltog og nye el-lokomotiver
forventes at være lavere.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen