Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1914777_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
21. ju n i 2018
2018-2982
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 626:
Er ministeren bekendt med, at konkursramte Hjørring Citybus havde store
sikkerhedsproblemer ifølge artiklen
”Hjørring Citybus kører stadig rundt med
børn i defekte busser” bragt i Chaufførnyt
(nr. 2, maj 2018), og mener minste-
ren på den baggrund, at der er behov for tiltag så som bedre kontrol sådan at
de busser, der kører i Danmark er forsvarlige at køre i?
Svar:
Jeg er
bekendt med, at politiet ved en razzia i sommeren 2017 konstaterede, at
Hjørring Citybus havde busser i drift med fejl og mangler.
Generelt kan jeg oplyse, at det følger af færdselssloven, at køretøjer, der beny t-
tes på de danske veje, skal være i lovlig og forsvarlig stand. Det er henholdsvis
ejer/bruger samt fører af køretøjet, der har ansvaret for, at køretøjet lever op til
de gældende regler.
Til brug for besvarelsen har jeg i øvrigt forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrel-
sen, der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af artiklen
”Hjørring Citybus kører stadig rundt
med
børn i defekte busser”,
at syv af Hjørring Citybus’ busser
blev sendt til syn og én bus fik inddraget nummerpladerne ved en
nylig razzia i Frederikshavn. Færdselsstyrelsen var ikke en del af
denne razzia, og har derfor ikke kendskab til resultatet af razzia-
en.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at busser anvendt til buskørsel,
herunder rutekørsel, er underkastet periodisk syn én gang årligt.
Færdselsstyrelsen har endvidere mulighed for at anvende den så-
kaldte ”4 ugers-regel”, hvilket indebærer, at et erhvervskøretøj,
der er synet inden for
de seneste 4 uger, kan udtages til
”kontrol-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om ministeren er bekendt med, at konkursramte Hjørring Citybus havde store sikkerhedsproblemer ifølge artiklen Hjørring Citybus kører stadig rundt med børn i defekte busser bragt i Chaufførnyt (nr. 2, maj 2018), til transport-, bygnings- og boligministeren
1914777_0002.png
syn”
på firmaadressen. Dette med henblik på at kontrollere, om
synet er udført korrekt og i henhold til de gældende regler.
Som supplement til det periodiske syn udfører Færdselsstyrelsen
i samarbejde med politiet i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Europa-Palamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU (vej-
sidesynsdirektivet) vejsidekontroller med erhverskøretøjer, her-
under bussers, tekniske tilstand.
Styrelsen fører i øvrigt et generelt tilsyn med, om buskørselsvirk-
somheder til enhver tid opfylder betingelserne for opretholdelse
af deres tilladelser til erhvervsmæssig buskørsel. Endvidere fører
styrelsen et risikobaseret tilsyn baseret på bl.a. indberetninger
fra politiet eller ved medieomtale.
På baggrund af razziaen ved Dana-Cup i 2017, iværksatte Færd-
selsstyrelsen, for at højne det sikkerhedsmæssige niveau, en ind-
sats, hvor der blev udført en række kontrolsyn af erhvervskøretø-
jer på firmaadresser. Desuden indkaldte Færdselsstyrelsen bran-
chen til dialog om de udfordringer, som blev identificeret vedrø-
rende busser og øvrige tunge køretøjers bremsepræstationer.
Denne dialog er pågående, og ud over Færdselsstyrelsen deltager
også Rigspolitiet, ITD, DTL , 3F og Danske Busvognmænd. For-
målet med denne tværgående gruppe er at øge opmærksomheden
på vigtigheden af vedligehold af bremser og formidle hvorledes
politiet og Færdselsstyrelsen udfører kontrollen.
Ud over dette dialogforum har Færdselsstyrelsen indgået samar-
bejde med Aalborg Universitet i forhold til en analyse af vores
bilsynsdata samt tilsynsdata med henblik på bedre at kunne loka-
lisere udfordringer, f.eks. i forhold til generelle fejl på bestemte
køretøjer, samt sikre, at tilsynet med synshallerne foregår på den
bedst mulige måde i forhold til at minimere fejl hos synshallerne.
Aalborg Universitet er i øjeblikket i færd med at skabe overblik
over, hvilke brugbare data, der kan trækkes ud af de to databaser,
og Færdselsstyrelsen forventer, at de første resultater af de efter-
følgende analyser vil foreligge i efteråret 2018.
Sidst skal nævnes, at Færdselsstyrelsen, på baggrund af medie-
omtalen i juli 2017, om en række busser fra Hjørring Citybus A/S
med defekte bremser mv., påbegyndte en tilsynssag vedrørende
virksomhedens overtrædelser af vejtransportlovgivningen samt
kravene om egenkapital og forfalden gæld til det offentlige. Til-
synssagen blev afsluttet i maj 2018 som følge af virksomhedens
konkurs”.
Si de 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om ministeren er bekendt med, at konkursramte Hjørring Citybus havde store sikkerhedsproblemer ifølge artiklen Hjørring Citybus kører stadig rundt med børn i defekte busser bragt i Chaufførnyt (nr. 2, maj 2018), til transport-, bygnings- og boligministeren
1914777_0003.png
Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsens oplysninger ovenfor og finder på
den baggrund ikke, at det på nuværende tidspunkt er nødvendigt at indføre
flere tiltag til kontrol af busser.
Si de 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen