MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
21. ju n i 2018
2018-2982
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 626:
Er ministeren bekendt med, at konkursramte Hjørring Citybus havde store
sikkerhedsproblemer ifølge artiklen
”Hjørring Citybus kører stadig rundt med
børn i defekte busser” bragt i Chaufførnyt
(nr. 2, maj 2018), og mener minste-
ren på den baggrund, at der er behov for tiltag så som bedre kontrol sådan at
de busser, der kører i Danmark er forsvarlige at køre i?
Svar:
Jeg er
bekendt med, at politiet ved en razzia i sommeren 2017 konstaterede, at
Hjørring Citybus havde busser i drift med fejl og mangler.
Generelt kan jeg oplyse, at det følger af færdselssloven, at køretøjer, der beny t-
tes på de danske veje, skal være i lovlig og forsvarlig stand. Det er henholdsvis
ejer/bruger samt fører af køretøjet, der har ansvaret for, at køretøjet lever op til
de gældende regler.
Til brug for besvarelsen har jeg i øvrigt forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrel-
sen, der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af artiklen
”Hjørring Citybus kører stadig rundt
med
børn i defekte busser”,
at syv af Hjørring Citybus’ busser
blev sendt til syn og én bus fik inddraget nummerpladerne ved en
nylig razzia i Frederikshavn. Færdselsstyrelsen var ikke en del af
denne razzia, og har derfor ikke kendskab til resultatet af razzia-
en.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at busser anvendt til buskørsel,
herunder rutekørsel, er underkastet periodisk syn én gang årligt.
Færdselsstyrelsen har endvidere mulighed for at anvende den så-
kaldte ”4 ugers-regel”, hvilket indebærer, at et erhvervskøretøj,
der er synet inden for
de seneste 4 uger, kan udtages til
”kontrol-