Notat
09.05.2018
Notat om overkørsler for strækningen Bramming
–
Tønder
Udgangspunkt for overkørselsprojekterne
Med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem regeringen (Venstre og De
Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre
og Liberal Alliance, blev parterne enige om at forlænge den eksisterende pulje vedrørende
jernbaneoverskæringer fra 2014 til 2020 og afsætte 36 mio. kr. pr. år til indsatsen med at nedlægge og
sikre jernbaneoverskæringer på Banedanmarks net. Jf. aftaleteksten fremgår det, at
”…
med henblik på
at sikre den største samlede sikkerhedsmæssige og trafikale effekt skal puljen anvendes til
nedlæggelse af usikrede overkørsler, nedlæggelse af overkørsler langs hovedbanen samt en indsats i
forhold til ”sorte pletter,” dvs. overkørsler, hvor
der er sket særligt mange ulykker.”
Med Aftale om nye initiativer som led i udmøntning af puljer af oktober 2009 blev udmøntningen af
puljen fremrykket således, at midlerne i 2019-2020 udmøntes i perioden 2014-2018. Puljen omfatter
nedlæggelse eller opgradering af overkørsler på hoved-, regional- og lokalbanerne.
Beskrivelse af procedure
Banedanmark har siden 2009 behandlet en lang række jernbanestrækninger i hele landet efter samme
retningslinjer, som nærværende projekt for overkørsel 83 i Tønder Kommune behandles under.
Ved et projekt om nedlæggelse og sikring af usikrede overkørsler ser Banedanmark dels på den
forudgående screening i 2009, hvor alle overkørsler i Danmark blev screenet med det formål at
afdække, hvilke tiltag der kan iværksættes på den enkelte overkørsel, så det er muligt at prioritere den
samlede indsats omkring overkørsler optimalt, herunder identificere overkørsler, som det umiddelbart
er muligt at nedlægge.
Banedanmark har i dette arbejde varetaget opgaven i overensstemmelse med det formål, der er
beskrevet i de politiske aftaler
–
nemlig at sikre den største samlede sikkerhedsmæssige og trafikale
effekt. Banedanmark skal derudover varetage projektet om nedlæggelse og sikring af overkørsler
under den økonomiske ramme, der er besluttet. Af hensyn til at sikre den størst samlede
sikkerhedsmæssige og trafikale effekt under den økonomiske ramme, der er afsat til opgaven, har
Banedanmark som udgangspunkt indstillet overkørsler til nedlæggelse. Herefter har Banedanmark
konkret vurderet de overkørsler, hvor der var forhold, der talte for, at overkørslerne skulle bibeholdes
og eventuelt opgraderes.
Ledelse
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340690
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)