Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1926797_0001.png
Side 1/22
Talepapir
besvarelse af samråds-
spørgsmål V i Udvalget for Transport-
Bygnings og Boligudvalget (TRU) torsdag
d. 17. maj 2018 kl. 10.15
Tak for ordet.
Spørgsmål V lyder:
”Mener ministeren, at sagen fra Sydjyl-
land, hvor i alt seks jernbaneoverskæ-
ringer på strækningen mellem Tønder
og Esbjerg planlægges at blive lukket, er
truffet på et oplyst grundlag, hvor alle
trafikale konsekvenser, samt konsekven-
ser for lokalsamfundene
er belyst?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at belyse sagens
fakta.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0002.png
Side 2/22
Der er i alt 55 overkørsler på strækningen
mellem Tønder og Bramming. Status er i
dag, at Banedanmark indstiller at ned-
lægge ni af disse overkørsler. Fire i Es-
bjerg Kommune og fem i Tønder Kom-
mune. Ekspropriationskommissionen har
afsluttet behandlingen af de ni overkørs-
ler, der nedlægges. Kommissionen har
endnu ikke afsluttet behandlingen af en
sjette overkørsel (overkørsel 104) i Tøn-
der Kommune, som Banedanmark efter
en ekstra dialog indstiller opgraderes.
Som udvalget vil kunne huske, stillede jeg
behandlingen af overkørsel 83 og 104 i
Tønder Kommune i bero i maj 2017, så de
forskellige myndigheders syn på sagen
kunne blive klarlagt.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0003.png
Side 3/22
Resultatet af denne ekstra gennemgang
blev, at Banedanmark indstillede over-
kørsel 104 til opgradering frem for ned-
læggelse, men fastholdt nedlæggelsen af
overkørsel 83.
Som nævnt er behandlingen af overkørsel
104 ikke afsluttet endnu. Der var besigti-
gelsesforretning i uge 16 og planlægges
ekspropriationsforretning i uge 43.
Men status er den, at der fra Banedan-
marks side lægges op til at nedlægge fem
og ikke seks overkørsler i Tønder Kom-
mune.
Jeg vil også gerne her indledningsvis er-
indre om det politiske ophæng
altså
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0004.png
den politiske aftale om opgraderingen og
nedlæggelsen af overkørsler landet over.
Med Aftale om en grøn transportpolitik
af 29. januar 2009 blev den grønne for-
ligskreds bestående af Venstre, De Kon-
servative, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance eni-
ge om at forlænge den eksisterende pulje
vedrørende jernbaneoverskæringer fra
2014 til 2020 og afsætte 36 mio.kr. pr. år
til indsatsen med at nedlægge og sikre
jernbaneoverskæringer på Banedan-
marks net.
Forligskredsen blev samme år den 22.
oktober med Aftalen
”Nye
initiativer som
led i udmøntning af puljer”
enige om at
Side 4/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0005.png
fremrykke 72 mio. kr. fra perioden 2019-
2020 til perioden 2014-2018, således at
alle overskæringer på Banedanmarks net
i al væsentlighed vil være nedlagt eller
sikret med udgangen af 2018.
Side 5/22
I 2010 indgik samme grønne forligskreds
den 16. december en aftale om at reserve-
re en pulje på 40 mio.kr. til en indsats de
kommende 4-5 år for at forbedre sikker-
heden i sikrede overkørsler.
Siden har skiftende regeringer og trans-
portministre arbejdet på at gennemføre
Folketingets ønske.
Jeg vil tro mine forgængere vil være enige
i, at det ikke er uden konsekvenser, når
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0006.png
staten træffer beslutning om at nedlægge
en jernbaneoverkørsel.
Det betyder i mange tilfælde, at de dagli-
ge brugere af den pågældende overkørsel
er nødt til at køre en omvej. Det kan jeg
godt forstå er problematisk for den enkel-
te.
Men som mine forgængere i embedet vil
kunne genkende, er der desværre ikke
råd til at sikre alle overkørsler. Selvom et
meget bredt flertal i Folketinget siden
2014 afsat godt en kvart milliard kroner
til formålet, er der ingen vej uden om at
nedlægge nogle overkørsler.
Der er blevet stillet spørgsmål til mig om,
hvad det koster at sikre en overkørsel.
Side 6/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0007.png
Det vil jeg gerne svare på her, for det sæt-
ter det hele lidt i perspektiv.
Banedanmark oplyser, at det typisk ko-
ster ca. 5,1 mio. kr. inklusiv korrektions-
tillæg at opgradere en overkørsel med au-
tomatisk bomanlæg og lyd og lys på en-
keltsporet bane til konventionel relætek-
nologi. Til sammenligning anslår Ba-
nedanmark, at det koster mellem ca. 0,2
mio. kr. og ca. 0,6 mio. kr. at nedlægge en
overkørsel. Merprisen for at opgradere en
overkørsel i forhold til at nedlægge den
udgør derfor minimum ca. 4,5 mio. kr.
Hvis man skulle opgradere alle overkørs-
ler, der som følge af aftalen om en grøn
transportpolitik fra januar 2009 allerede
er blevet nedlagt, skønner Banedanmark,
Side 7/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0008.png
at der vil være tale om en udgift på ca. 1
mia. kr.
Hvis alle resterende overkørsler i hele
landet, der som følge af aftalen om en
grøn transportpolitik fra januar 2009
planlægges nedlagt, i stedet skulle opgra-
deres, skønnes regningen at løbe op i 0,6
mia. kr.
Alt i alt ville prisen for opgradering af alle
de overkørsler, der som følge af den poli-
tiske aftale af 2009 allerede er blevet
nedlagt eller som er planlagt til nedlæg-
gelse, således beløbe sig til minimum 1,6
mia. kr.
Med de tal in mente synes jeg, det er en
klog beslutning, det meget store flertal i
Side 8/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0009.png
Folketinget har truffet om ikke kun at
opgradere, men også at nedlægge over-
kørsler.
Jeg vil nu gerne vende mig mod selve
processen i forbindelse med sikring eller
nedlæggelse af overkørslerne.
Når staten griber ind i den enkeltes dag-
ligdag på så voldsom en måde som ved at
nedlægge nærmeste overkørsel, er det
helt centralt, at rammerne er på plads i
forhold til at sikre en ensartet behandling
af sagerne.
For at sikre, at alle nedlæggelser af jern-
baneoverkørsler behandles ens, er der
fastlagt en procedure for, hvordan ned-
læggelse af jernbaneoverkørsler skal fo-
Side 9/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0010.png
regå.
Det fremgår af jernbaneloven (Lov nr.
686 af 27. maj 2015) § 30 stk. 2, at sik-
ring af arealer og frafald af eksisterende
rettigheder til eksisterende overkørsler,
der nedlægges, kan ske ved ekspropriati-
on.
Fremgangsmåden for ekspropriationer er
fastlagt i ekspropriationsprocesloven.
Heri fremgår det, at ekspropriationer le-
des af kommissariaterne ved statens ek-
spropriationer. I forbindelse med ned-
læggelsen af jernbaneoverkørsler på
strækningen Tønder-Bramming er det
kommissarius ved statens ekspropriatio-
ner i Jylland der forestår ekspropriatio-
nen. Kommissarius ved statens ekspro-
Side 10/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0011.png
priationer i Jylland er en offentlig myn-
dighed og er derfor undergivet official-
princippet.
Officialprincippet indebærer, at myndig-
heder har ansvaret for, at en sag oplyses
tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse.
Det vil altså sige, at det er kommissarius
ved statens ekspropriationer i Jylland,
som har ansvaret for at beslutningen om
nedlæggelse af de ni jernbaneoverskæ-
ringer på strækningen Bramming-
Tønder, som Banedanmark foreslår, er
tilstrækkeligt oplyst.
Banedanmark har behandlet en lang
række jernbanestrækninger i hele landet
efter samme retningslinjer, som jernba-
Side 11/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0012.png
neoverkørslerne på strækningen mellem
Tønder og Bramming.
Det er en relativt kompliceret proces,
som jeg tidligere har redegjort for på
samråd her i udvalget den 6. juni 2017.
Samrådstalen blev oversendt til Folketin-
get den 8. juni 2017.
Som det fremgår af redegørelsen for pro-
cessen, er det i sidste ende ekspropriati-
onskommissionen, der beslutter, om an-
lægsmyndighedens forslag om opgrade-
ring eller nedlæggelse af en jernbane-
overskæring skal følges eller ej. Ekspro-
priationskommissionen har som tidligere
nævnt også ansvaret for, at en sag oplyses
tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse.
Side 12/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0013.png
Processen er som følger:
Kommissarius indvarsler til en besigti-
gelsesforretning på baggrund af materiale
modtaget af anlægsmyndigheden. Det er
en forudsætning for indvarslingen, at der
dels foreligger den fornødne bemyndigel-
se til at nedsætte en ekspropriations-
kommission, dels foreligger de fornødne
myndighedstilladelser til gennemførelse
af besigtigelsesforretningen. Samtlige
fornødne myndighedstilladelser skal se-
nest ved ekspropriationsforretningen fo-
religge i endelig form, dvs. efter udløb af
eventuelle klagefrister.
Som led i myndighedsbehandlingen vil
der ligeledes indgå udtalelser fra den
stedlige kommune,
Side 13/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0014.png
det stedlige politi samt de berørte vejbe-
styrelser, herunder også Vejdirektoratet
som statslig vejbestyrelse. Endelig mod-
tager kommissionen referater fra bor-
germøder afholdt af anlægsmyndigheden,
hvoraf kommentarer og spørgsmål fra
fremmødte fremgår.
Kommissarius indvarsler med 4 ugers
varsel de berørte lodsejere og en række
involverede myndigheder til besigtigel-
sesforretningen. Den stedlige kommune
anmodes ligeledes om at give møde ved
forretningen.
Endvidere kundgøres besigtigelsesforret-
ningen i de stedlige dagblade. Under be-
sigtigelsesforretningen skal kommissio-
nen kritisk vurdere det projekt, som øn-
Side 14/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0015.png
skes gennemført af anlægsmyndigheden.
Anlægsmyndigheden forklarer projektet
for kommissionen og alle andre, der er
mødt op. Herefter besigtiger kommissio-
nen forholdene i marken. De fremmødte
har ret til at udtale
sig og stille spørgsmål, inden kommissio-
nen fastlægger den nærmere udformning
af projektet.
Kommissionen kan bestemme, at der kun
kan gennemføres ekspropriation, hvis der
foretages sådanne ændringer i anlægs-
myndighedens forslag, som kommissio-
nen finder nødvendige i lyset af den skete
gennemgang, de stillede spørgsmål og
besigtigelsen i marken.
Side 15/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0016.png
Kommissionen vil ved sin prøvelse i rela-
tion til fornødne myndighedstilladelser
og udtalelser ved besigtigelsen lægge
vægt på, at der også efter nedlæggelsen
og sikringen af jernbaneoverkørsler er
sikret fornøden adgang for berørte ejen-
domme til det offentlige vejnet, jævnfør
vejlovens bestemmelser herom.
Dette indebærer blandt andet, at der kan
ske ændringer i vejadgange, herunder at
disse kan blive længere, uden at dette vil
stå i vejen for kommissionens vedtagelse
af projektet. Kommissionen vil endvidere
træffe sådanne afgørelser i overensstem-
melse med den praksis, der i øvrigt er
etableret i forbindelse med nedlæggelse
og sikring af jernbaneoverkørsler for her-
Side 16/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0017.png
ved at sikre en ensartet behandling af be-
rørte lodsejere.
Spørgsmålet om hvorvidt ekspropriati-
onskommissionens beslutninger er truf-
fet på et oplyst grundlag, burde derfor
være stillet til ekspropriationskommissi-
onen eller kommissarius.
Hvis man mener, at ekspropriations-
kommissionen ikke har ageret i overens-
stemmelse med ekspropriationsproceslo-
ven, kan sagen inden for seks måneder
efter afgørelsen indbringes for domstole-
ne.
Sammenfattende synes jer derfor, at der
er sikret en meget betryggende processu-
Side 17/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0018.png
el ramme for så vel involverede borgere
og myndigheder.
Jeg vil slutte med enkelte bemærkninger
til det konkrete sagsforløb vedrørende
overkørsel 83:
Forløbet omkring nedlæggelsen af over-
kørsel 83 har været præget af en række
misforståelser, som jeg redegjorde for i
samrådet den 6. juni 2017.
På dette samråd forklarede jeg, at jeg sat-
te arbejdet med lukningen af overkørs-
lerne 83 og 104 i bero den 11. maj 2017,
da jeg blev opmærksom på, at der tilsyne-
ladende forelå misforståelser i sagen.
Side 18/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0019.png
Den 18. maj 2017 blev der afholdt et af-
klaringsmøde mellem Syd- og Sønderjyl-
lands Politiet, Banedanmark og Vejdirek-
toratet i sagen. Af mødereferatet fremgår
det, at Banedanmark og Syd- og Sønder-
jyllands Politi er enige om, at der forelå
en misforståelse i kommunikationen om-
kring nedlæggelsen af overkørslerne nr.
83 og 104.
På baggrund af dette møde meddelte po-
litiet den 23. maj 2017, at politikredsens
trafiksikkerhedsmæssige bekymringer
herefter rettede sig alene mod konse-
kvenserne af lukning af overkørsel 104.
Som nævnt valgte Banedanmark på den
baggrund at ændre sin indstilling.
Side 19/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0020.png
Som opfølgning på sagsforløbet med
overkørsel 83 indskærpede jeg over for
Banedanmark, at deres processer på om-
rådet skal være klare og forudsigelige, så
lignende misforståelser kan undgås.
Det har resulteret i, at Banedanmark nu
har udarbejdet en drejebog for nedlæg-
gelse af jernbaneoverkørsler, som blev
oversendt til Folketingets Transport-,
Bygnings- og Boligudvalg den 21. marts
2018. Banedanmark har oplyst, at Vejdi-
rektoratet, Rigspolitiet, Kommunernes
Landsforening, Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen, Kommissarius ved Statens Ek-
spropriationer på Øerne og Kommissari-
us ved Statens Ekspropriationer i Jylland
har været inddraget i arbejdet med udar-
Side 20/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0021.png
bejdelsen af drejebogen og afgivet be-
mærkninger til denne.
I samrådsspørgsmålet bliver der spurgt
til, om jeg mener, beslutningerne vedrø-
rende nedlæggelse og opgradering af
overkørsler mellem Tønder og Bramming
er truffet på et oplyst grundlag.
Som jeg har redegjort for, tilkommer det
ikke mig at foretage den vurdering.
Men for fuldstændighedens skyld vil jeg
gerne nævne mit svar på Transport-,
Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål
296. Som det fremgår af mit svar til ud-
valget har Tønder Kommune ikke fået
ændret optegnelsen af Barsbølvej som
kommunevej i den Centrale Vej- og Sti-
Side 21/22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om lukning af jernbaneoverskæringer i Sydjylland, til transport-, bygnings- og boligministeren
1926797_0022.png
fortegnelse, selvom Barsbølvej, som lig-
ger på vestsiden af jernbanen, siden 2002
har været en privat fællesvej. Da Ba-
nedanmark i sin tid i forberedelsen af sa-
gen baserede deres oplysninger på den
Centrale Vej- og Stifortegnelse, var de
derfor ikke opmærksomme på, at denne
del af vejen er en privat fællesvej.
Ministeriet har fået tilsendt udsnit af det
kort, der indgik i materialet ved Ekspro-
priationsbehandlingen af Banedanmarks
forslag om at nedlægge overkørsel 83. Af
det kort fremgår, at den del af Barsbølvej,
som ligger på vestsiden af jernbanen, er
en privat fællesvej.
Tak for ordet.
Side 22/22