Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1941112_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. september 2018
218-2737
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 595:
Hvorfor er 2-vejs køretøjer (dem med gummihjul) ikke omfattet af Banedan-
marks krav om, at baneentreprenører har egen sikkerhedsgodkendelse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
”Banedanmarks
krav pr. 1. januar 2018 om, at alle entreprenører, der arbejder
på banen for Banedanmark, skal have eget sikkerhedscertifikat, omfatter ikke
køretøjer uden attest, herunder 2-vejskøretøjer.
De trafikale regler tillader ikke, at køretøjer uden attest må køre frit uden for
sporspærringer. Køretøjer uden attest sættes på skinnerne ved nærmeste muli-
ge påsætningssted.
Hvis køretøjet uden attest sættes på skinnerne udenfor
sporspærringen, må køretøjet uden attest køre fra det pågældende sted og di-
rekte ind i sporspærringen. Trafikstyringspersonalet spærrer midlertidigt spo-
ret i tidsrummet fra køretøjet er sat på skinnerne og til køretøjet er kommet ind
i den egentlige sporspærring. 2-vejskøretøjer må således ikke køre frit på det
åbne jernbanenet mellem den øvrige trafik. Der stilles derfor ikke de samme
krav til to-vejskøretøjer eller til deres fører, som der stilles til lokomotiver og
lokomotivførere, der kører udenfor sporspærringer. Køretøjer uden attest har
endvidere en hastighedsbegrænsning på 20 km/t.
Hvis en entreprenør vil køre med et 2-vejskøretøj på Banedanmarks infrastruk-
tur, skal entreprenøren være godkendt til dette af Banedanmark. Et af kravene
for at få denne godkendelse er, at entreprenøren opgiver forsikringsoplysnin-
ger, der godtgør at entreprenøren har en ansvarsforsikring, der svarer til de
aktiviteter, entreprenøren udfører. I sagsbehandlingen af godkendelsen skøn-
ner Banedanmark, om der er overensstemmelse mellem virksomhedens aktivi-
teter og ansvarsforsikringens dækning. Banedanmark godkender typisk dæk-
ningsstørrelser fra 10 millioner kroner og opefter, afhængig af virksomhedens
aktiviteter.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om, hvorfor 2-vejs køretøjer (dem med gummihjul) ikke er omfattet af Banedanmarks krav om, at baneentreprenører har egen sikkerhedsgodkendelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
1941112_0002.png
Hvis en entreprenør ønsker at køre uden for sporspærringer, skal entreprenø-
ren have et certifikat fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. For at udstede et
certifikat stiller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bl.a. krav om en ansvarsfor-
sikring. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens krav til dækning er i øjeblikket på
418 millioner kroner.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen