MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. maj 2018
2018-2663
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 589:
Hvordan ser ministeren på det forhold, at selv landbrugsejendomme, der har
haft jord på den anden side banen før dennes anlæggelse i 1879 og stadig har
store arealer på den anden side af banen, og som altid har benyttet overkørslen
83 (eller den nu lukkede nr. 84, der gav endnu kortere vej til arealerne) og ud-
viklet deres ejendomme i tillid til, at dette kunne fortsætte, og med lukningen
nu påføres endog meget store tab, efter Ekspropriationskommissionens afgø-
relse ikke er berettiget til nogen form for erstatning?
Svar:
Når en jernbaneoverkørsel nedlægges betyder det i mange tilfælde, at de dagli-
ge brugere af den pågældende overkørsel er nødt til at køre en omvej. Det kan
jeg godt forstå er problematisk for den enkelte.
Når staten griber ind i den enkeltes dagligdag ved at nedlægge nærmeste over-
kørsel, er det vigtigt, at rammerne er på plads i forhold til at sikre en ensartet
behandling af sagerne blandt andet ved at skille den konkrete afgørelse fra ud-
formningen af politikken på området.
Dette opnås ved, at anlægsmyndighedens forslag om nedlæggelse eller opgra-
dering af overkørsler og afgørelse om en eventuel erstatning i forbindelse her-
med afgøres af Ekspropriationskommissionen, som er en uafhængig myndig-
hed, der er undergivet forvaltningsloven og dermed ligebehandlingsprincippet.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen