Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1895196_0001.png
Referat
Projekt:
1012296 - Nedlæggelse af
jernbaneoverkørsler på
strækningen Bramming-Tønder
11. august 2016 kl.10 -11
Emne:
Møde med Vejdirektoratet
Dato og tid:
Mødested:
Møde nr.:
1
Rikke Hald
Vejdirektoratet, Teglgårdsparken
Referent:
102, 5500 Middelfart
Mødedeltagere:
Carsten Bitsch, landinspektør
Erik Blåbjerg, landinspektør
Kaare Kyndal, landinspektør
Rikke Hald, landinspektør
Firma/Afdeling:
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Banedanmark
Atkins
Inden mødet var nedenstående forslag til dagsorden udsendt.
Dagsorden:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Præsentation af mødedeltagere
Baggrunden for projektet v/Atkins
Gennemgang af fokusområder for Vejdirektoratet v/Atkins
Gennemgang af tidsplan v/Atkins
Spørgsmål/bemærkninger fra Vejdirektoratet
Den videre proces
Evt. samarbejdet fremadrettet
Eventuelt
Næste møde:
Referatet
fordeles til:
Ikke aftalt
Mødedeltagerne
Camilla Sieg, vejingeniør, Atkins
Dato for
udsendelse:
16.08.2016
Fil reference:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om, hvorledes ministeren sert på den stærkt forøgede risiko for uheld, alvorlige uheld på A11 efter at mere landbrugstrafik nu ledes ud på denne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1895196_0002.png
Referat
Side 2
Ad. 1) Præsentation af mødedeltagerne
De fremmødte gav indledningsvis en kort præsentation af sig selv.
Ad. 2) Baggrunden for projektet
Kaare Kyndal fortalte kort om følgende punkter:
1. Som et led i det grønne trafikforlig arbejder Banedanmark i øjeblikket på at forbedre
sikkerheden på jernbanen i hele landet. En del af denne sikkerhedsforbedring
består i at alle usikrede overkørsler nedlægges. Banedanmark er desuden
forpligtiget til at forsøge at reducere i antallet af overkørsler generelt.
2. Lokoførernes arbejdsmiljø er hårdt presset af tilstedeværelsen af de mange
overkørsler. Især de usikrede overkørsler spiller en stor rolle for arbejdsmiljøet, idet
lokoføreren ingen form for advarsel får, hvis der er personer eller genstande i
overkørslen, når han skal passere med toget.
3. En usikret overkørsel er en overkørsel helt uden advarselssignal. Et
advarselsanlæg kan enten være et anlæg der består af en klokke og et signal eller
det kan være et bomanlæg. Fælles for de sikrede anlæg er at de advarer både
krydsende trafik og lokoføreren, dvs. lokoføreren får altså en besked, hvis anlægget
ikke virker.
Ad. 4) Gennemgang af fokusområder for Vejdirektoratet (konkrete løsningsforslag)
På mødet gennemgik Rikke Hald de relevante løsninger på de foreløbige ejendomsplaner, som
blev udleveret til mødet. Ejendomsplanerne viser ejendomsforhold omkring hver overkørsel
samt de tilhørende løsningsforslag.
Generelt er der ingen af løsningerne, som kræver tilladelse eller dispensation fra Vejdirektoratet,
men da nedlæggelse af flere af flere af overkørslerne giver en forøgelse af trafikken på de
nærliggende statsveje, ønsker Banedanmark at orientere Vejdirektoratet og samtidig give
mulighed for at Vejdirektoratet kan kommentere på projektet og de enkelte løsninger.
Vejdirektoratet oplyser, at de overordnet set har stor forståelse for, at trafiksikkerheden omkring
jernbanen vægtes højt, og man er her fra kun interesserede i, at Banedanmark kommer
igennem projektet og får løftet sikkerheden med gode løsninger. I øvrigt bemærkes det fra
Vejdirektoratets side, at kørsel med store landbrugsmaskiner generelt er langt farligere på
smalle kommuneveje end på statsvejnettet. Såfremt det nogle steder er muligt, at anvende
jordfordeling som en løsning, anbefales dette.
Overkørsel 26
Hillerup Markvej
Offentlig overkørsel.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Én ejendom
har arealer på begge sider af overkørslen nær denne. Driftsbygninger ligger øst for banen på
Hillerup Markvej 13. Andre ejendomme beliggende længere væk fra overkørslen har også
arealer på begge sider. Disse ejendomme ligger dog fint for at kunne anvende andre
krydsningsmuligheder. Der er generelt gode eksisterende vejforbindelser i området. Der skal
muligvis etableres vendepladser, alternativt nedlægges noget vejareal.
Vejdirektoratets bemærkninger
Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen. Vejdirektoratet har selv
et projekt omkring Ribe omfartsvej, som evt. kan betyde nedlæggelse af overkørslerne 25 og 26.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om, hvorledes ministeren sert på den stærkt forøgede risiko for uheld, alvorlige uheld på A11 efter at mere landbrugstrafik nu ledes ud på denne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1895196_0003.png
Referat
Side 3
Overkørsel 28
Privat markoverkørsel.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden erstatningsanlæg. Arealerne på hver side af
overkørslen tilhører ikke samme ejendom, men er dog ejet af samme lodsejer.
Vejdirektoratets bemærkninger
Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen.
Overkørsel 59
Privat markoverkørsel.
Løsningsforslag
Der skal etableres erstatningsvej over matr.nr. 1130 Hviding Ejerlav, Hviding med forbindelse til
kommunevejen Lundsmarkvej, overkørsel 57 samt statsvejen Ribevej hvor ejendommens
bygninger er beliggende. Løsningen vil indebære landbrugstrafik på Ribevej mellem
ejendommes bygninger og indkørslen til Lundsmarkvej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen.
Overkørsel 83
Offentlig overkørsel.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Der skal
eventuelt etableres vendeplader ved banen. Der er gode muligheder for anvendelse af andre
krydsningsmuligheder f.eks. ovk 82. Ved anvendelse af ovk 82 kommer der ikke ekstra trafik på
statsvejen Tøndervej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen.
Overkørsel 93
Offentlig overkørsel.
Løsningsforslag
Det vurderes at overkørslen kan nedlægges uden etablering af erstatningsanlæg. Vejstykket
mellem jernbanen og statsvejen kan nedlægges og tillægges ejendommen, som har arealer på
begge sider af vejen. Der skal eventuelt etableres en vendeplads vest for banen. Der er gode
muligheder for anvendelse af andre krydsningsmuligheder.
Vejdirektoratets bemærkninger
Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen. Det blev bemærket at for
dem kun er en fordel, at overkørslen nedlægges og kommunevejen mellem jernbanen og
statsvejen nedlægges, idet de herved får begrænset udkørslen på statsvejen.
Overkørsel 104
Privat markoverkørsel som benyttes af to ejendomme. Begge ejendomme har driftsbygninger
på østsiden af jernbanen og hhv. 18 ha (i alt 100 ha) og 38 ha (i alt 73 ha) beliggende på
vestsiden af jernbanen.
Løsningsforslag
Der skal etableres en lang erstatningsvej med forbindelse til Sdr. Vollum (ovk. 101). Vejen
krydser to rørlagte vandløb. Lodsejerne har på borgermødet påpeget at de finder det for farligt,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om, hvorledes ministeren sert på den stærkt forøgede risiko for uheld, alvorlige uheld på A11 efter at mere landbrugstrafik nu ledes ud på denne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1895196_0004.png
Referat
Side 4
at de efter nedlæggelse af overkørslen skal ud og køre på statsvejen. Krydset mellem
statsvejen og Sønder Vollum er meget farligt og der har tidligere været en dødsulykke her.
Vejdirektoratets bemærkninger
Umiddelbart har Vejdirektoratet ingen bemærkninger til nedlæggelsen. De vil undersøge om
krydset er et af de farlige kryds og vender tilbage herom.
Ad. 4) Gennemgang af tidsplan
Der er afholdt borgermøder i starten af juni. Fra nu af og frem til jul udarbejdes der
besigtigelsesmateriale med henblik på afholdelse af besigtigelsesforretning i uge 12 2017.
Ekspropriationsforretningen forventes afholdt i efteråret 2017, hvorefter anlægsarbejderne vil
kunne starte op i foråret 2018 og projektet ventes dermed udført ved udgangen af 2018.
Ad. 6) Spørgsmål/bemærkninger fra Vejdirektoratet
Disse blev taget løbende under punkt 3.
Ad. 7) Den videre proces
Nærværende mødereferat sendes til godkendelse ved Vejdirektoratet, som herefter vil
kommentere på det.
Ad. 8) Evt. samarbejdet fremadrettet
Såfremt der sker ændringer i projektet, som vedrører statsvejnettet vil Vejdirektoratet blive
informeret. Som projektet ser ud lige nu, skal der ikke foretages myndighedsbehandling hos
Vejdirektoratet.
Ad. 9) Eventuelt
Der var intet at bemærke til dette punkt.