MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. juni 2018
2018-2512
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 561:
Godkendelsesproceduren for sikkerhedsgodkendelse af Aarhus Letbane hånd-
teres af en assessor, som er godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Sam-
tidig gennemfører Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en godkendelses- og kon-
trolproces. Vil ministeren udstikke mere klare retningslinjer for hvad assessor
skal og hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse
af letbaner, så der undgås dobbeltarbejde og en mere effektiv og mere gennem-
sigtig sagsbehandling, samtidig med at der ikke gås på kompromis med sikker-
heden.
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet bedt Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om at redegøre for, hvad der er henholdsvis assessors og styrel-
sens rolle ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner. Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen har oplyst mig følgende:
”Når
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen godkender nye jernbaner, herunder let-
baner, skal der skelnes mellem den godkendelse, virksomheden skal have i
form af et sikkerhedscertifikat eller en sikkerhedsgodkendelse, og godkendel-
sen af de forhold, der indgår i konstruktionen og/eller driften af jernbanen,
herunder spor, signalsystem, kørestrøm, køretøjer, sikkerhedsregler for kørs-
len, sikkerhedsregler for konstruktionen samt drift og vedligeholdelse af selve
banen samt uddannelse af medarbejdere.
Sikkerhedscertifikat og sikkerhedsgodkendelse
En jernbanevirksomhed, det vil sige den virksomhed, som skal køre tog, skal
have et sikkerhedscertifikat. En jernbaneinfrastrukturforvalter, det vil sige den
virksomhed, som står for drift og vedligeholdelse af infrastrukturen, skal have
en sikkerhedsgodkendelse. Formålet med kravene om sikkerhedscertifikat
og/eller sikkerhedsgodkendelse er, at der opretholdes et højt sikkerhedsniveau
og at sikre, at de, der opererer på jernbanen, tager ansvar for sikkerheden på
deres del af systemet.