Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1918014_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. juni 2018
2018-2512
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 561:
Godkendelsesproceduren for sikkerhedsgodkendelse af Aarhus Letbane hånd-
teres af en assessor, som er godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Sam-
tidig gennemfører Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en godkendelses- og kon-
trolproces. Vil ministeren udstikke mere klare retningslinjer for hvad assessor
skal og hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse
af letbaner, så der undgås dobbeltarbejde og en mere effektiv og mere gennem-
sigtig sagsbehandling, samtidig med at der ikke gås på kompromis med sikker-
heden.
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet bedt Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om at redegøre for, hvad der er henholdsvis assessors og styrel-
sens rolle ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner. Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen har oplyst mig følgende:
”Når
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen godkender nye jernbaner, herunder let-
baner, skal der skelnes mellem den godkendelse, virksomheden skal have i
form af et sikkerhedscertifikat eller en sikkerhedsgodkendelse, og godkendel-
sen af de forhold, der indgår i konstruktionen og/eller driften af jernbanen,
herunder spor, signalsystem, kørestrøm, køretøjer, sikkerhedsregler for kørs-
len, sikkerhedsregler for konstruktionen samt drift og vedligeholdelse af selve
banen samt uddannelse af medarbejdere.
Sikkerhedscertifikat og sikkerhedsgodkendelse
En jernbanevirksomhed, det vil sige den virksomhed, som skal køre tog, skal
have et sikkerhedscertifikat. En jernbaneinfrastrukturforvalter, det vil sige den
virksomhed, som står for drift og vedligeholdelse af infrastrukturen, skal have
en sikkerhedsgodkendelse. Formålet med kravene om sikkerhedscertifikat
og/eller sikkerhedsgodkendelse er, at der opretholdes et højt sikkerhedsniveau
og at sikre, at de, der opererer på jernbanen, tager ansvar for sikkerheden på
deres del af systemet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om ministeren vil udstikke klare retningslinjer for hvad assessor skal og hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner, til transport-, bygnings- og boligministeren
1918014_0002.png
Et af hovedelementerne/kravene for at opnå henholdsvis sikkerhedscertifikat
eller sikkerhedsgodkendelse er, at virksomheden har et sikkerhedsledelsessy-
stem. Herudover er et sikkerhedscertifikat og en sikkerhedsgodkendelse betin-
get af en række øvrige godkendelser, for eksempel af de trafikale sikkerhedsreg-
ler, der vil blive lagt til grund ved kørsel, og de tekniske sikkerhedsregler, som
anvendes ved anlæg, drift og vedligeholdelse af banen. Disse krav er med til at
sikre og dokumentere, at ansøgeren opretholder et højt sikkerhedsniveau på
banen.
Anlæg af ny jernbaneinfrastruktur er en teknisk og konstruktionsmæssig kom-
pleks opgave, og det er en kompleks opgave at vurdere, om nye jernbanestræk-
ninger har et tilstrækkeligt højt sikkerhedsniveau. For at sikre, at nye jernba-
nestrækninger har et tilstrækkeligt højt sikkerhedsniveau, vil virksomhederne
derfor ofte skulle bruge såkaldte assessorer til at validere grundlaget for de
godkendelser af for eksempel de trafikale og tekniske sikkerhedsregler, som
virksomhederne skal have hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Med brugen af
assessorer sikres det, at der i godkendelsesprocessen er en uvildig, faglig kom-
petent tredjepart, som vurderer ansøgningsmaterialet, inden det sendes til
godkendelse hos styrelsen.
For opnåelse af selve sikkerhedscertifikatet eller sikkerhedsgodkendelsen stilles
dog ikke krav om, at virksomhederne anvender assessorer.
Kravene om kvalitetssikring hos de uafhængige assessorer er nærmere beskre-
vet nedenfor.
Godkendelse af køretøjer, infrastruktur, sikkerhedsregler og brug af assesso-
rer
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere, der søger om god-
kendelse af køretøjer, infrastruktur samt tekniske og trafikale sikkerhedsregler,
skal have indhentet en vurdering af sikkerheden fra en assessor.
I forhold til godkendelse af køretøjer og infrastruktur er der to typer af assesso-
rer, henholdsvis akkrediterede og godkendte assessorer.
For de akkrediterede assessorer er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (på
baggrund af europæiske regler, og for letbaners vedkommende nationale reg-
ler), der i bekendtgørelse fastsætter regler om akkreditering af assessorerne,
herunder krav til assessorernes uafhængighed og kompetence, mens det er
DANAK, der fører tilsyn med de danske akkrediterede assessorer.
Det følger af de europæiske regler på området (CSM-RA-forordningen
402/2013), at der skal anvendes akkrediterede assessorer, hvor der er behov
for gensidig anerkendelse i forbindelse med risikovurderingen. Derved sikres et
fælles europæisk niveau for håndteringen af de dele af infrastrukturen og det
rullende materiel, som har betydning for den grænseoverskridende trafik. Det
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om ministeren vil udstikke klare retningslinjer for hvad assessor skal og hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner, til transport-, bygnings- og boligministeren
1918014_0003.png
har vi i Danmark for eksempel tolket at være i forbindelse med ændringer, der
omfatter det europæiske togkontrol og signalsystem (ERTMS) med videre for
så vidt angår infrastruktur.
Det følger af nationale bestemmelser, at der derudover skal anvendes akkredi-
terede assessorer for eksempel i infrastrukturprojekter, som har egen anlægs-
lov (det vil sige for eksempel en letbane) eller eget aktstykke.
Det følger af endvidere af nationale bestemmelser, at assessor skal være akkre-
diteret i forhold til godkendelse af køretøjer, når køretøjerne skal køre inden for
interoperabilitetsdirektivets område.
I øvrige tilfælde kan der anvendes en assessor godkendt af styrelsen. Ved god-
kendelse af sikkerhedsregler bruges der for eksempel godkendte assessorer.
Assessorers opgaver og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn hermed
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der godkender og fører tilsyn med de
godkendte assessorer. For de godkendte assessorer er det ligeledes Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, der fastsætter regler om godkendelse af og krav til
disse assessorers vurderinger, så som krav til assessors uafhængighed og kom-
petence.
Assessorer og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har forskellige opgaver, roller
og ansvar i relation til de godkendelser, der skal udstedes i forbindelse med
letbaner og jernbaner. Assessor og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ser således
ikke på de samme forhold i forbindelse med en godkendelse.
Assessorers opgave og ansvar er at vurdere, om ansøgers risikovurdering er
tilstrækkelig, og om den bane, der søges ibrugtagningstilladelse til, vil være
sikker at køre på. Assessor sammenfatter sin vurdering i en sikkerhedsvurde-
ringsrapport. Disse assessorer arbejder i henhold til de rammer, der er udstuk-
ket af europæiske regler, og som i Danmark også anvendes for letbaners ved-
kommende i kraft af national lovgivning.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens rolle er at vurdere, om det samlede ansøg-
ningsmateriale er sammenhængende og dækkende, og om betingelserne for at
udstede en ibrugtagningstilladelse er opfyldt. Det betyder i praksis, at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, om den sikkerhedsvurderingsrapport, som
assessor har udarbejdet, er dækkende for den infrastruktur, der ansøges om
ibrugtagningstilladelse til. Hvis assessorerne er godkendt af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, er det desuden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens rolle at føre
tilsyn med, at assessorerne udfører deres vurderinger i henhold til de krav, der
er i den europæiske lovning (og for letbaners vedkommende i den nationale
lovgivning) til assessorernes vurderinger.
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om ministeren vil udstikke klare retningslinjer for hvad assessor skal og hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner, til transport-, bygnings- og boligministeren
1918014_0004.png
I forbindelse med tekniske sikkerhedsregler anvendes ligeledes regelassessorer.
Regelassessorer er tekniske eksperter, der også har viden om tekniske reglers
opbygning, herunder hvordan de hænger sammen. Regelassessorer skal foreta-
ge vurdering i henhold til et af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen godkendt
kommissorium. Hvis en letbane vælger at basere sine tekniske sikkerhedsregler
på en anden banes regler, består regelassessors opgave særligt i at vurdere om:
afvigelser (herunder anden anvendelse) fra den anden banes regler er
identificerede og dokumenteret sikkerhedsmæssigt forsvarlige,
de tekniske sikkerhedsregler danner et dækkende sikkerheds-
regelsystem, og
de tekniske sikkerhedsregler er formuleret, så de er klare og entydige.
Side 4/5
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens rolle er at føre tilsyn med, at regelassessorer-
ne udfører deres opgave i henhold til det godkendte kommissorium, og at vur-
dere, om det samlede ansøgningsmateriale er sammenhængende og tilstrække-
ligt, således at der er grundlag for at udstede en godkendelse af de tekniske
sikkerhedsregler.
Ved behandling af en ansøgning om godkendelse af et køretøj, infrastruktur,
sikkerhedsregler eller lignende tager styrelsen udgangspunkt i assessorrappor-
ten og dermed assessors vurdering af forholdene. Hvis assessors vurdering
giver anledning til spørgsmål, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen stille disse.
Hvis assessors svar ikke er klare eller dækkende, vil Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen typisk gå et spadestik dybere i grundlaget for assessors vurdering, lige-
som styrelsen foretager stikprøvekontrol udvalgte sikkerhedsregler for at kon-
trollere, at assessor har vurderet alle relevante forhold og dermed overholdt
kommissoriet.
Godkendelsesprocessen er ikke særlig for letbaner, idet disse følger de alminde-
lige regler i jernbaneloven for godkendelse af jernbaner, herunder bybaner som
en letbane er.
De ovennævnte krav, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan stille i forbin-
delse med godkendelse af nye jernbaner, herunder letbaner, følger af jernbane-
lovens §§ 58
61 og § 64 samt udmøntende bekendtgørelser, som Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen har udstedt med hjemmel i de nævnte bestemmelser i
jernbaneloven.”
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har desuden torsdag den 3. maj 2018
fået en teknisk gennemgang om sikkerhedsgodkendelse for letbaner med ud-
gangspunkt i Aarhus letbane. I den forbindelse havde udvalget mulighed for at
stille spørgsmål vedrørende sikkerhedsgodkendelsesprocessen til Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om ministeren vil udstikke klare retningslinjer for hvad assessor skal og hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner, til transport-, bygnings- og boligministeren
1918014_0005.png
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre reglerne om sikker-
hedsgodkendelse, herunder hvad en assessor skal, og hvad Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen skal ved sikkerhedsgodkendelse af letbaner.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen