MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. maj 2018
2018-2437
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr.560:
”Vil ministeren med afsæt i udkastet af Trafikplan for den statslige jernbane
2017-2032 af 17. november 2017 oplyse følgende om strækningen København -
Nykøbing F:
• Hvornår forventes udbygningen til dobbeltspor og etableringen af nye signa-
ler at være færdig?
• Hvornår planlægges elektrificering af strækningen gennemført?
• Hvornår planlægges at kunne indsætte nye tog?
• Hvad bliver den forventede rejsetid?”
Svar:
Som jeg har tilkendegivet ved flere tidligere lejligheder, kan Trafikplanen for
den statslige jernbane ikke anses for det gældende bud på udviklingen i den
statslige togtrafik, da den endelige trafikbetjening beror på en politisk priorite-
ring.
Med den aktuelle status for signalprogrammet ventes det nye signalsystem at
kunne tages i brug mellem Næstved og Nykøbing Falster i løbet af 2022. Etab-
lering af flere spor hele vejen mellem København og Nykøbing Falster forventes
at være på plads i 2023 efter ibrugtagning af banedelen på den nye Storstrøms-
bro.
De første af fremtidens elektriske togsæt ventes leveret i løbet af 2024. DSB
oplyser, at de endelige indfasningsplaner endnu ikke er fastlagt, men at det er
muligt, at nogle af Fremtidens Tog kan indsættes på Sydbanen til Nykøbing F
omkring 2025.
Der er ikke indgået kontrakt om trafikbetjeningen på den anden side af 2024,
og køreplanen ligger ikke fast. Men DSB oplyser, at rejsetiden med de nye tog
og en velfungerende infrastruktur vil ligge på omkring 1 time og 7 minutter i en
køreplan med 4 stop undervejs, som skitseret i forslaget fra trafikplanen.