Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1905402_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. juni 2018
2018-2420
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 558:
Vil ministeren redegøre, hvor mange timer i løbet af et år danskerne har sparet
i trafikken som konsekvens af de besluttede infrastrukturprojekter (f.eks.
udvidelsen af E45) - herunder også beslutningen om højere fartgrænser på
udvalgte strækninger - som regeringen har gennemført siden valget i 2015?
Ministeren bedes dels opgøre den samlede besparelse i timer, og ministeren
bedes samtidig opgøre, hvad den samfundsøkonomiske effekt er af besparelsen.
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der spørges til de infrastrukturprojekter, der er
vedtaget og gennemført under den tidligere V-regering og den nuværende
VLAK-regering. Som bekendt tager det noget tid, før vedtagne infrastruktur-
projekter er gennemført, og i lyset heraf er der på nuværende tidspunkt ikke
færdiggjort nogen af de større infrastrukturprojekter, der er vedtaget under den
tidligere V-regering og den nuværende VLAK-regering.
Jeg kan imidlertid oplyse om de forventede fremtidige tidsbesparelser samt de
samfundsøkonomiske gevinster forbundet med projekter, der er vedtaget under
den tidligere V-regering og den nuværende VLAK-regering.
Den sparede transporttid for danskerne ved de vedtagne vejprojekter siden
2015 vil udgøre omkring 2 mio. timer årligt, jf. tabel 1 nedenfor. Det svarer til
en samfundsøkonomisk værdi på knap 400 mio. kr. pr. år.
For jernbaneprojekterne er de forventede tidsbesparelser opgjort til omkring 1
mio. timer årligt, jf. tabel 2 neden for, og det svarer til en årlig samfundsøko-
nomisk værdi på omkring 100 mio. kr.
Samlet set indebærer de vedtagne projekter siden 2015 således en årlig tidsbe-
sparelse på omkring 3 mio. timer, der repræsenterer en årlig samfundsøkono-
misk værdi på næsten en halv milliard kroner.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om, hvor mange timer i løbet af et år danskerne har sparet i trafikken som konsekvens af de besluttede infrastrukturprojekter (f.eks. udvidelsen af E45), til transport-, bygnings- og boligministeren
1905402_0002.png
Det kan desuden forventes, at de årlige gevinster vil være stigende over tid
grundet øget trafik på strækningerne som følge af den forventede generelle
trafikvækst.
Tabel 1. Vejprojekter vedtaget siden valget 2015 med betydning for
rejsetiden, gennemsnitlig årlig tidsbesparelse (timer) og den årlige
samfundsøkonomiske værdi af tidsbesparelsen (mio. kr. opgjort i
analyseårets priser)
Projekt
Politisk aftale
Total-
udgift
(mio. kr.)
Åbningsår
Årlig tidsbe-
sparelse i
timer
Side 2/3
Samfundsøko-
nomisk værdi
(mio. kr.)
-
Udbygning af rute 11 gen-
nem Ribe (Ribe omfarts-
vej)
1)
Aftale om udmøntning af
midler til vejprojekter ved
Haderup og Ribe mv. af
26. august 2016
189,8
2020
-
Haderup omfartsvej
Aftale om udmøntning af
midler til vejprojekter ved
Haderup og Ribe mv. af
26. august 2016
292,1
2020
71.000
12,9
Udvidelse af E45, Skander-
borg S
Aarhus S
Aftale om finansloven for
2017 af 18. november
2016
538,6
2020
98.000
27,5
Udvidelse af motorvejen på
Vestfyn
Hastighedsopgraderinger til
90 km/t på udvalgte lande-
veje
Hastighedsopgraderinger til
130 km/t på udvalgte mo-
torvejsstrækninger
Hastighedsændringer til 120
km/t på udvalgte motor-
vejsstrækninger
2)
I alt
Aftale om finansloven for
2018 af 8. december 2017
Aftale om finansloven for
2018 af 8. december 2017
Aftale om finansloven for
2018 af 8. december 2017
2.400,0
2022
496.000
139,6
52,0
2018-2020
529.000
83,4
41,6
2020-2021
505.000
79,7
18,2
2018
353.000
49,6
-
-
-
2.052.000
-
Note: Tidsbesparelserne og den samfundsøkonomiske værdi af disse er beregnet for de planlagte
åbningsår i beslutningsgrundlagene.
Der er ikke beregnet effekter for det projekt, som endte med at blive vedtaget. Vejdirektoratet vurde-
rer, at det vil være meget ressourcekrævende at opgøre effekterne.
Projekter rettet imod hastighedsændringer til 120 km/t på udvalgte motorveje. En enkelt af disse
strækninger blev skiltet ned fra 130 km/t af hensyn til sikkerhed og giver således et lille negativt bi-
drag mht. tidsbesparelse
resten af strækningerne skiltes op fra 110 km/t.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om, hvor mange timer i løbet af et år danskerne har sparet i trafikken som konsekvens af de besluttede infrastrukturprojekter (f.eks. udvidelsen af E45), til transport-, bygnings- og boligministeren
1905402_0003.png
Tabel 2. Jernbaneprojekter vedtaget siden valget 2015 med betyd-
ning for rejsetiden, gennemsnitlig årlig tidsbesparelse (timer) og
den årlige samfundsøkonomiske værdi af tidsbesparelsen (mio. kr.
PL 2018).
Projekt
Politisk aftale
Total-
Udgift
(mio. kr.)
593,7
413,5
293,0
3)
Åbnings-
år
Årlig tids-
besparelse i
timer
65.000
2)
210.000
2)
37.000
2)
Side 3/3
Samfunds
økonomisk
værdi
(mio. kr. PL 2018)
7,3
23,3
4,1
Hastighedsopgradering
Aarhus-Langå
1)
Hastighedsopgradering
Hobro-Aalborg
Bane til Aalborg lufthavn
Aftale om finansloven for
2018 af 8. december 2017
Aftale om finansloven for
2018 af 8. december 2017
Lov om etablering af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn
med tilhørende Anlæg,
december 2016
Aftale om Fremtidens togtra-
fik i Hovedstadsområdet
af 13. december 2017
-
2024
2024
2020
Hastighedsopgraderinger på
S-banen, 120 km/t
I alt
355,4
4)
2024-2030
700.000
4)
65,8
1.655,6
-
1.012.000
100,5
Note: Banedanmark har den 18. april 2018 forelagt forligskredsen en anlægsplan for infrastruktur-
projekter i perioden 2018-2030. De forventede åbningssår for projekterne svarer til denne anlægs-
plan. Planen forventes ministergodkendt i løbet af maj 2018, hvorfor der vil kunne komme ændringer
til åbningsårene for projekterne.
1)
Tidsbesparelsen Aarhus– Langå er anslået til 38 % af tidsbesparelsen for hele strækningen Aarhus
Hobr.o
2)
Gennemsnitlig årlig tidsbesparelse i den 50-årige beregningsperiode.
3)
Totaludgift inkl. reserve PL 2018.
4)
Totaludgift inkl. reserve PL 2018. Udgiften er inklusive transversaler på Herlev Station, jf. beslut-
ningsgrundlag af september 2017.
4)
Tidsbesparelse i 2023
Det bemærkes, at der siden 2015 er vedtaget yderligere infrastrukturprojekter,
der ikke fremgår ovenfor, herunder elektrificering af jernbanestrækninger og
vejprojekter, der vedrører trafiksikkerhed. Fordi der specifikt spørges efter
tidsbesparelser og værdien af disse, er det således kun projekter med direkte
betydning for rejsetidsbesparelser, der fremgår af svaret.
Herudover er en række mindre projekter, for hvilke der ikke er foretaget sam-
fundsøkonomiske beregninger, heller ikke medtaget.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen