Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1906017_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. juni 2018
2018-2378
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 557:
Hvor stor er besparelsen for Banedanmark, nu hvor Banedanmark efter L 26’s
vedtagelse ikke længere selv skal stå for sikkerhedscertificeringer og ansvars-
forsikringer til entreprenører på banen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst mig følgende:
”Fra
1. januar 2018 stiller Banedanmark krav om, at entreprenørvirksomheder,
der kører uden for sporspærringer, skal have eget sikkerhedscertifikat udstedt
af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i medfør af bekendtgørelse nr. 147 af 30.
januar 2017 om sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på jernbaneom-
rådet. Kravet er et kontraktuelt krav, som stilles af Banedanmark til de entre-
prenører, der ønsker at udføre arbejde på Banedanmarks jernbanenet.
Før indførelsen af det kontraktuelle krav kørte entreprenørerne på Banedan-
marks sikkerhedsgodkendelse og ansvar, når de udførte arbejder for Banedan-
mark uden for sporspærringer. Banedanmark er selvforsikret, og staten ville
derfor skulle afholde udgifter i tilfælde af en ulykke, i det omfang Banedanmark
ikke ville kunne få udgifterne ved ulykken dækket ved at søge regres hos entre-
prenøren. Der har ikke tidligere været sager, hvor staten som følge af arbejde
på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse har måttet påtage sig udgifter for
skader forvoldt af entreprenøren.
Med indførelsen af Banedanmarks kontraktuelle krav om sikkerhedscertifice-
ring og ansvarsforsikring vil der opnås en besparelse for Banedanmark i den
forstand, at Banedanmark fremover ikke skal påtage sig risikoen for at skulle
afholde udgifter i tilfælde af sådanne ulykker. Besparelsen er dog vanskelig at
opgøre, da den består i, at Banedanmark undgår risikoen for at skulle afholde
meget store omkostninger som følge af en omfattende ulykke, hvor sandsynlig-
heden for at ulykken indtræffer til gengæld er meget lav.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om, hvor stor besparelsen er for Banedanmark, nu hvor Banedanmark efter L 26’s vedtagelse ikke længere selv skal stå for sikkerhedscertificeringer og ansvarsforsikringer til entreprenører på banen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1906017_0002.png
Banedanmarks kontraktuelle krav til sikkerhedscertifikat gælder uafhængigt af
lov nr. 1558 af 19. december 2017 om ændring af jernbaneloven (Certificering
af virksomheder, der udfører opgaver for andre end jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere), dvs. tidligere lovforslag L 26, og loven er ikke en nød-
vendig forudsætning for kravet.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen