Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1910000_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. juni 2018
2018-2377
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 555:
Vurderer ministeren, at entreprenørernes samlede udgifter til ansvarsforsik-
ringer bliver højere i forhold til Banedanmarks udgifter hertil, da Banedanmark
stod for de pågældende forsikringer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst mig følgende:
”Som
statslig myndighed er Banedanmark omfattet af statens selvforsikring og
afholder således ikke udgifter til en forsikringspræmie. Til gengæld vil Ba-
nedanmark skulle afholde udgifter til skader som følge af ulykker i overens-
stemmelse med Budgetvejledningens regler herom. Med indførelsen af Ba-
nedanmarks kontraktuelle krav om sikkerhedscertificering og ansvarsforsik-
ring vil der derfor opnås en besparelse for Banedanmark i den forstand, at Ba-
nedanmark fremover ikke skal påtage sig risikoen for at skulle afholde udgifter
i tilfælde af sådanne ulykker. Besparelsen er dog vanskelig at opgøre, da den
består i, at Banedanmark undgår risikoen for at skulle afholde meget store om-
kostninger som følge af en omfattende ulykke, hvor sandsynligheden for at
ulykken indtræffer til gengæld er meget lav.
Entreprenører, der ønsker at blive sikkerhedscertificeret af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i medfør af bekendtgørelse nr. 147 af 30. januar 2017 om sikker-
hedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på jernbaneområdet, skal afholde
omkostninger til en ansvarsforsikring gennem et privat forsikringsselskab. For-
sikringspræmien på en forsikring med det beskrevne dækningsmaksimum
kendes ikke, men udregnes individuelt ud fra den pågældende virksomheds
allerede tegnede forsikringer, samt diverse parametre, der er specifikke for
virksomheden.
Banedanmark er opmærksom på, at dele af udgifterne forbundet med kørsel på
jernbanenettet fremover vil blive pålagt entreprenørerne. Det fremgår af § 3,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 147 af den 30. januar 2017, Bekendtgørelse om sik-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om ministeren vurderer, at entreprenørernes samlede udgifter til ansvarsforsikringer bliver højere i forhold til Banedanmarks udgifter hertil, da Banedanmark stod for de pågældende forsikringer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1910000_0002.png
kerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på jernbaneområdet. Hvor stor en
udgift, dette udgør, kan ikke opgøres, idet forsikringsforholdene ikke er sam-
menlignelige for henholdsvis private entreprenører og Banedanmark som stats-
lig myndighed.
Herudover er det vigtigt at fremhæve, at de små entreprenører ikke udelukkes
fra markedet, som følge af de nye krav. Hvis en entreprenør vælger ikke at lade
sig sikkerhedscertificere, vil entreprenøren kunne indgå aftale med en jernba-
nevirksomhed eller en certificeret entreprenørvirksomhed, om at jernbanevirk-
somheden eller den certificerede entreprenørvirksomhed skal yde trækkraft til
kørsel på Banedanmarks jernbaneinfrastruktur, når entreprenøren kører uden
for sporspærringer.
Alternativt vil de mindre entreprenørvirksomheder fremadrettet kunne virke
som underleverandører for jernbanevirksomheder eller andre certificerede
entreprenørvirksomheder.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen