Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1900107_0001.png
Side 1 af 13
Talemanuskript til brug for samråd i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget den 21. marts 2018
spørgsmål N, O og P
Tak for ordet. Jeg vil besvare de tre spørgsmål, N, O og P, hver
for sig.
Spørgsmål N lyder:
”Er ministeren enig i, at når der lovgives om
sikkerhedscertificering af entreprenørvirksomheder, og
Banedanmark samtidig fastsætter krav om sikkerhedscertifikat
til entreprenører, der udfører opgaver for Banedanmark på det
åbne jernbanenet, så betyder det et i praksis udgifter til
sikkerhedscertificering og ansvarsforsikring? Eller alternativt
udgifter til at få en certificeret virksomhed til at trække
entreprenørmaskinerne? Forstået på den måde, at for
entreprenørerne er det i praksis være lige meget, om
certificeringen på papiret er frivillig, da de økonomiske udgifter
er uundgåelige, fordi det næsten er umuligt at udføre opgaver
for Banedanmark, uden at skulle ud på det åbne jernbanenet på
et eller andet tidspunkt.”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 13
Svar:
Der har i en årrække pågået en reformproces inden for det
område, som er genstand for dagens samrådsspørgsmål
altså
private entreprenørers aktiviteter på banenettet og den
ansvarlige myndigheds roller og ansvar i den forbindelse.
Reformprocessen har været båret af to overordnede hensyn:
Dels hensynet til at sikre en mere konsekvent og stringent
adskillelse af myndighedsfunktionerne, dels ønsket om at give
bedre muligheder for private aktørers virksomhed på
banenettet.
Kravet om sikkerhedscertificering af entreprenørvirksomheder
skal ses som led i denne proces.
Entreprenørvirksomheder på jernbaneområdet har indtil den 1.
januar 2018 kunnet vælge at arbejde under Banedanmarks
sikkerhedsgodkendelse og dermed på Banedanmarks risiko og
ansvarsforsikring.
Denne ordning har vist sig at give en uheldig sammenblanding
af roller og ansvar på følgende måde:
Banedanmark udbyder en lang række fornyelses- og
vedligeholdelsesopgaver til udførelse hos eksterne
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 13
entreprenører og har derfor en væsentlig rolle i
jernbanesektoren som udbyder og bygherre.
Samtidig har man optrådt som en myndighed, der kan tildele,
suspendere eller fratage eksterne virksomheders godkendelser
eller certifikater til at arbejde under Banedanmarks
sikkerhedsgodkendelse.
Selvom disse to roller varetages af forskellige afdelinger i
Banedanmark, har det vist sig uhensigtsmæssigt, at
Banedanmark har haft en dobbeltrolle som udbyder af opgaver
til eksterne virksomheder og som godkendelses- og
tilsynsmyndighed i forhold til selvsamme virksomheder.
Med kravet om sikkerhedscertificering, som opnås ved
ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, er de to roller
blevet klart adskilt.
Banedanmark varetager fortsat udbuddet af opgaverne, mens
de eksterne entreprenører selv er ansvarlige for gennem Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen at opnå eget sikkerhedscertifikat i
stedet for som hidtil at arbejde under Banedanmarks
sikkerhedsgodkendelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 13
Når entreprenørerne har kunnet arbejde under Banedanmarks
sikkerhedsgodkendelse, har de været underlagt Banedanmarks
godkendelse og tilsyn. Det har imidlertid kun givet
entreprenørerne ret til at køre på jernbanen, når de arbejder for
Banedanmark. I alle andre tilfælde har deres materiel skullet
transporteres af en certificeret jernbanevirksomhed.
Det har været gældende uanset, om den pågældende
entreprenør havde eget sikkerhedscertifikat og egen
ansvarsforsikring eller ej.
Det er denne begrænsning, som den seneste lovændring har
fjernet. En sikkerhedscertificeret entreprenørvirksomhed vil
fremadrettet kunne køre på jernbanenettet uanset, om
jernbanevirksomheden udfører opgaver for en
infrastrukturforvalter eller ej.
Den tidligere ordning medførte en risiko for kørsler, der ikke
var hjemlede, idet det var vanskeligt at føre kontrol med
formålet med de enkelte kørsler.
Regelsættet på jernbaneområdet var så komplekst, at det var
vanskeligt for den enkelte troljefører, der kaldte op til
kommandoposten, eller for stationsbestyreren, der gav
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 13
kørselstilladelse, at gennemskue, hvornår en kørsel var hjemlet,
og hvornår den ikke var det.
Når reglerne var vanskelige at håndhæve, betød det endvidere,
at omgåelse af reglerne kunne blive en konkurrenceparameter.
Og det bidrog til unfair konkurrence.
Således ville de entreprenører, der lod deres materiel
transportere, når de ikke havde hjemmel til selv at køre, blive
dårligere stillet end de entreprenører, der kørte uanset om det
var lovligt eller ej. Risikoen
både for utilsigtede uhjemlede
kørsler og for bevidst og konkurrenceforvridende snyd
er
blevet fjernet med det nye krav om eget sikkerhedscertifikat,
som trådte i kraft den 1. januar 2018.
Med den nye ordning er det sådan, at en entreprenør, som vil
udføre opgaver for Banedanmark, og i den forbindelse vil køre
på det åbne jernbanenet, skal have et sikkerhedscertifikat. Hvis
virksomheden ikke er sikkerhedscertificeret i forvejen, skal den
afholde udgifterne hertil. Herudover vil virksomhederne skulle
være tilstrækkeligt forsikret til at dække eget erstatningsansvar.
Ordningen betyder, at en entreprenør, som kører blandt person-
og godstog skal være sikkerhedscertificeret og forsikret som de
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 13
jernbanevirksomheder, der kører på det åbne net med
eksempelvis med 400 passagerer eller med farligt gods.
Der bliver spurgt til, om ordningen i praksis betyder udgifter til
sikkerhedscertificering og forsikring
og det gør det jo, hvis
man ønsker at operere på skinnenettet. Og den bagvedliggende
årsag er vigtig. Det handler om, hvorvidt, der skal gælde samme
sikkerhedsmæssige krav for dem, der kører på banen eller ej.
Hvis en virksomhed vælger at ville kunne køre på det åbne net
blandt passagertog og godstog, så skal man være
sikkerhedscertificeret og forsikret på lige fod med andre, der
kører på nettet. Det er der også eksplicit lagt vægt på i
bemærkningerne til lovforslaget.
Samlet set vil ordningen skabe bedre rammer for udviklingen af
fremtidens jernbane og sikre et professionelt samarbejde
mellem Banedanmark og de entreprenører, der kører på det
åbne jernbanenet ved egen trækkraft.
Denne professionalisering af jernbanesektoren står et bredt
flertal i Folketinget bag
lovforslaget er vedtaget af alle partier
undtagen Enhedslisten. Og det er vigtigt med klare linjer
mellem myndighed og entreprenører, når man tager de
kommende års planer om udlicitering af flere
vedligeholdelsesopgaver i betragtning.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 13
Til sidst vil jeg gerne gøre klart, at der også uden
sikkerhedscertificering er mulighed for at arbejde for
Banedanmark på det åbne net. Hvis en entreprenørvirksomhed
vælger ikke at lade sig sikkerhedscertificere, vil virksomheden
alligevel kunne løse opgaver for Banedanmark ved at få en
certificeret virksomhed til at transportere eller trække
entreprenørens materiel på det åbne net.
----------------------------------0--------------------------------------
Spørgsmål O lyder:
”Ministeren oplyste i svar på L 26,
spørgsmål 13, at lovforslaget ikke medfører merudgifter for
entreprenørvirksomhederne. Vil ministeren fastholde dette set i
lyset af de økonomiske udgifter entreprenørvirksomhederne har
til sikkerhedscertificering, ansvarsforsikring og tilsyn, når de i
praksis ikke kan udføre opgaver for statens
infrastrukturforvalter uden af skulle være
sikkerhedscertificeret? Ministeren bedes endvidere inddrage
erfaringerne fra Banedanmark og entreprenørerne siden 1.
januar 2018, hvor både reglerne om sikkerhedscertificering (lov
om ændring af jernbaneloven nr. 1558 af 19. december 2017) og
Banedanmarks krav om sikkerhedscertificering trådte i kraft.”
Svar:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 13
Jeg vælger at svare på spørgsmål O i to dele. En del som
vedrører lovforslaget, og en del som vedrører Banedanmarks
krav om sikkerhedscertificering.
Lovforslaget, som jeg har gennemgået i forbindelse med
besvarelsen af spørgsmål N, fjerner en hindring for, hvilke typer
af opgaver, certificerede virksomheder kan løse. Og det er op til
virksomhederne selv at vurdere, om de vil bruge muligheden for
at blive certificeret eller ej.
Lovforslaget sikrer endvidere, at en entreprenørvirksomhed
bliver underlagt de samme sikkerhedsmæssige krav som
jernbanevirksomheder, hvis entreprenørvirksomheden lader sig
sikkerhedscertificere.
Lovforslaget giver på den måde entreprenørvirksomhederne
nogle nye muligheder, hvis de har investeret i et
sikkerhedscertifikat og en ansvarsforsikring.
Lovændringen medfører ikke merudgifter for
entreprenørvirksomhederne, da krav til og udgifter vedrørende
sikkerhedscertifikat og ansvarsforsikring er de samme før og
efter lovændringen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 13
Kravet om sikkerhedscertificering har Banedanmark indført i
sine kontrakter med entreprenørvirksomhederne.
Banedanmark indledte en dialog med branchen om
sikkerhedscertificering i 2016, hvor der blev afholdt to
dialogmøder. Den 6. marts 2017 blev der udsendt et brev om, at
kravet ville træde i kraft den 1. januar 2018 - altså et godt stykke
tid før lovforslaget blev fremsat.
Det er således Banedanmarks krav, som medfører udgifter for
de entreprenørvirksomheder, som ikke er
sikkerhedscertificerede, og som fremadrettet ønsker at udføre
opgaver for Banedanmark på et åbne jernbanenet - ikke
lovforslaget.
-----------------------------------0--------------------------------------
Spørgsmål P lyder:
” Har ministeren ikke haft
betænkeligheder i forhold til de økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet og særligt små selvstændige
entreprenørvirksomheder, når Banedanmark administrativt
gennemfører et krav om sikkerhedscertificering for at udføre
entreprenøropgaver?”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af 13
Svar:
Med lovændringen har en sikkerhedscertificeret
entreprenørvirksomhed fået mulighed for at køre på det åbne
jernbanenet. Lovændringen indebærer, at en
sikkerhedscertificeret entreprenørvirksomhed har fået
mulighed for at køre på banen, også når den udfører opgaver for
andre end infrastrukturforvaltere eller jernbanevirksomheder.
Herved er virksomhedernes forretningsmuligheder blevet
udvidet, da de ikke længere skal indgå en aftale med en
jernbanevirksomhed, om at jernbanevirksomheden trækker
eller transporterer entreprenørvirksomhedens materiel.
Da de sikkerhedscertificerede entreprenørvirksomheder har
fået mulighed for at køre på det åbne jernbanenet, vil
entreprenørvirksomhederne komme til at køre mellem den
øvrige trafik på banen. Vil en entreprenørvirksomhed køre på
det åbne jernbanenet, må entreprenørvirksomheden derfor
opfylde de samme sikkerhedsmæssige krav som en
jernbanevirksomhed.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af 13
Som det fremgår af mine svar på udvalgsspørgsmål nummer 15
og 16 til lovforslaget, er der opmærksomhed omkring de små
selvstændige entreprenørvirksomheder. De nye regler
indebærer jo blandt andet, at virksomhederne vil skulle have
deres eget sikkerhedscertifikat og en ansvarsforsikring, hvilket
for nogle virksomheder kan forekomme som en stor opgave.
Der gøres meget for at hjælpe entreprenørvirksomhederne med
at omstille sig. Banedanmark har eksempelvis indført en
overgangsordning, der giver mulighed for, at entreprenørerne
også efter 1. januar 2018 kan køre på banen under
Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse, så længe de udfører
arbejde, der allerede er indgået kontrakt om inden
lovændringen trådte i kraft. Det gælder dog kun kørsel relateret
til disse kontrakter og kun, indtil den specifikke kontrakts
udløb.
Banedanmark har også indført en dispensationsordning, der
indebærer, at der efter en konkret vurdering kan gives
dispensation i en kortere periode fra kravet om eget
sikkerhedscertifikat, hvis en virksomhed har ansøgt om eget
certifikat og ansøgningen er i proces hos Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 12 af 13
Banedanmark har desuden udsendt informationsbreve om de
nye krav i marts og december 2017, oprettet en hjemmeside
med informationer om den nye ordning, og Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har afholdt informationsmøder for
entreprenørerne. Banedanmark afholder endvidere
informationsmøder i henholdsvis Fredericia og København,
hvor Banedanmark bl.a. vil informere om, hvordan man som
entreprenørvirksomhed kan opnå dispensation fra kravet om
eget sikkerhedscertifikat.
Herudover er det vigtigt at fremhæve, at de små entreprenører
ikke udelukkes fra markedet, som følge af de nye krav. Hvis en
entreprenør vælger ikke at lade sig sikkerhedscertificere, vil
entreprenøren kunne indgå aftale med en jernbanevirksomhed
eller en certificeret entreprenørvirksomhed, om at
jernbanevirksomheden eller den certificerede
entreprenørvirksomhed skal yde trækkraft til kørsel på
Banedanmarks jernbaneinfrastruktur, når entreprenøren kører
uden for sporspærringer.
De mindre entreprenørvirksomheder vil fremadrettet også
kunne virke som underleverandører for jernbanevirksomheder
eller andre certificerede entreprenørvirksomheder.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-18 om sikkerhedscertificeringer af entreprenører på jernbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 13 af 13
Endelig kan jeg oplyse, at jeg har bedt Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om at give en status på, hvordan det går med
certificeringen af entreprenørvirksomheder. Styrelsen har
modtaget 8 ansøgninger fra entreprenørvirksomheder, som i
øjeblikket er under behandling.
Tak for ordet.