Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1816005_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2017
2017-5725
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
har i brev af 13. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 55:
Ministeren bedes redegøre for, om delmål i de enkelte kollektive trafikoperatø-
rers resultatkontrakter kan medføre, at der foretages valg, der hovedsageligt
gavner dem selv, eller om delmålene ligefrem modarbejder andre kollektive
trafikoperatører eller den generelle befordring af passagerer. For eksempel når
bussen kører lige før, det forsinkede tog ankommer, fordi bussen skal holde sin
rettidighed.
Svar:
Jeg
skal starte med at definere, at jeg forstår ”de kollektive trafikoperatører”
som trafikvirksomhederne DSB, Arriva og NT, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus og
Movia.
For så vidt angår de lokale trafikselskaber, så har staten ikke kontrakt med dis-
se.
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Arriva.
DSB oplyser følgende:
”Der
er generelt en praksis om, at togoperatører og trafikselskaber ved forsin-
kelser på banen, sikrer planlagte korrespondancer i videst muligt omfang. Den
forsinkede part tager kontakt til den anden operatør eller trafikselskab evt. via
Banedanmark, hvor mulighederne aftales i den givne situation. Banedanmark
har fastsat nogle grænser for, hvor længe et tog kan afvente en forsinkelse un-
der hensyntagen til den øvrige togtrafik og til øvrige kunder på jernbanen.
Især ved dagens sidste tog er der ved forsinkelser opmærksomhed på at sikre
korrespondancer.
DSB henviser desuden til DSB’s bidrag til besvarelse af TRU alm. del spørgsmål
54.”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om delmål i de enkelte kollektive trafikoperatørers resultatkontrakter kan medføre, at der foretages valg, der hovedsageligt gavner dem selv, eller om delmålene ligefrem modarbejder andre kollektive trafikoperatører eller den generelle befordring af passagerer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1816005_0002.png
Arriva oplyser følgende:
”Det
er altid en vanskelig disponering, når der er i driftsøjeblikket skal vælges
mellem eksempelvis at holde Arriva-toget tilbage i Skanderborg og vente på et
forsinket DSB-tog med korresponderende kunder og dermed forsinke alle de
kunder, som sidder i Arriva-toget i forvejen, eller køre planmæssigt. Denne
disponering tager udgangspunkt i både et kundehensyn og at vi selv bærer for-
sinkelsen og dermed potentielt ikke når vores punktlighedsmål.
Der vil også være yderligere driftsmæssige og ressourcemæssige udfordringer
ved forsinkelser, som tages i betragtning, når forsinkelsen ikke skyldes en for-
sinket tilbringer
bus eller tog.”
Jeg henholder mig til DSB’s og Arrivas oplysninger.
For så vidt angår trafikselskaberne henviser jeg til besvarelse af (TRU alm. del)
spørgsmål 54.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen