Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1891802_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
[dato]
2017-5940
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 92:
Vil ministeren i det omfang, det er muligt, redegøre for, hvordan lodsejerne i
omegnen af den nye jernbanestrækning over Vestfyn vil blive berørt af jernba-
nestrækningen, herunder for så vidt angår den forventede prisudvikling på
ejendomme?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at projektet vedrørende en ny jernbane over
Vestfyn er besluttet i regi af Togfonden DK. Regeringen er ikke en del af Tog-
fonden og prioriterer ikke dette projekt.
For god ordens skyld vil jeg også gøre opmærksom på, at gennemførsel af pro-
jektet med en ny jernbane over Vestfyn og igangsættelse af ordinære ekspropri-
ationsforretninger forudsætter, at der dels vedtages en anlægslov, dels tilveje-
bringes bevilling ved at projektet bliver optaget på Finansloven, jf. også mit
svar på TRU alm. del spørgsmål 744 (samling 2016-2017). Dette er ikke tilfæl-
det for nuværende.
Indtil der for projektet foreligger et sådant grundlag, at de ordinære ekspropri-
ationsforretninger kan igangsættes, har borgere, der bliver berørt af projektet,
mulighed for at anmode om fremrykket ekspropriation, jf. jernbanelovens § 33.
Som oplyst i mit svar på TRU alm. del spørgsmål 401 (samling 2016-2017) er
der fire kriterier, der skal være opfyldt, førend bestemmelsen kan bringes i an-
vendelse:
En forlods overtagelsessag tager afsæt i, at lodsejer selv anmoder om, at
anlægsmyndigheden overtager ejendommen.
Der skal være særlige personlige årsager, f.eks. sygdom, alder eller lignen-
de, bag lodsejers ønske om at blive forlods overtaget. Sådanne særlige til-
fælde kan også foreligge for erhvervsvirksomheder, fx hvis det vil være for-
bundet med et dokumenteret væsentligt indtægtstab for virksomheden at
afvente de ordinære ekspropriationer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om ministeren er enig i, at der burde kunne gives erstatning for værditab for privat ejendom fra det tidspunkt, hvor beslutningen om jernbanen på Fyn er truffet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1891802_0002.png
Det planlagte anlægsprojekt skal påvirke lodsejers ejendom i væsentlig
grad.
Som følge af det planlagte anlægsprojekt skal det dokumenteres – typisk
ved en ejendomsmæglererklæring – at ejendommen ikke kan sælges på al-
mindelige vilkår.
Side 2/2
Hvis disse fire kriterier er opfyldt, kan anlægsmyndigheden overtage ejen-
dommen forlods, dvs. forud for de ordinære ekspropriationer. Hvor en anmod-
ning om forlods overtagelse imødekommes, bliver ejendommen altid overtaget
i sin helhed.
Til forskel fra sager om forlods overtagelse, er ordinære ekspropriationer ikke
frivillige. Der er tale om et tvangsmæssigt indgreb over for borgeren – den
myndighed, der eksproprierer, tvinger lodsejeren til at afstå et areal, forudsat
at det er nødvendigt at råde over arealet, fx i forbindelse med gennemførelse af
et anlægsprojekt af almen samfundsmæssig interesse. Ordinær ekspropriation
er således en fravigelse af princippet i grundlovens § 73 om ejendommens
ukrænkelighed, og ekspropriation kan derfor kun ske når den:
er nødvendig ud fra almene hensyn
har lovhjemmel
sker mod fuldstændig erstatning.
Ordinære ekspropriationer forestås i første instans af ekspropriationskommis-
sionen. Ekspropriationskommissionen prøver ekspropriationens lovlighed og
kan ved kendelse fastsætte en erstatning for dokumenterede tab, der er en følge
af arealafståelse (totalekspropriation eller delvis ekspropriation) og af de ulem-
per, som følger af ekspropriationen.
I sager med totalekspropriation kan ulempeerstatning fx være udgifter til flyt-
ning eller driftsomkostninger. Sager med delvis ekspropriation kan medføre en
lang række ulemper, der afhænger af den individuelle ejendom. Disse opgøres
traditionelt i: midlertidige ulemper (fx midlertidig arealafståelse, driftsomlæg-
ning og afgrødetab) varige ulemper (fx ejendomsformindskelse, defigurering og
virksomhedsophør) samt naboretlige ulemper (fx støj og vibrationer, forringe-
de adgangsforhold og dominans).
Gennemførelse af et anlægsprojekt kan også medføre ulemper for ejere, som
ikke er direkte genstand for ekspropriation, men som alligevel udsættes for så
betydelige gener, at de har et krav på erstatning (fx naboretlige ulemper). Så-
danne krav kan også behandles af ekspropriations- og taksationsmyndigheder-
ne.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen