Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1936229_0001.png
Si de 1/2
Undersøgte bro- og tunnelprojekter
Projekt er
Årst al for under- Anlægsoverslag mia.
søgelse
kr. Omkost ningsin-
deks (Vejindeks
2018), indeks 100,64
Bru- og t unnelprojekter vedtaget ved anlægslov
Fem ern Bælt-forbindelsen
2 015
52 ,6
5,3
1
1 2 .500 køretøjer
og 2 .9 00 passagerer i tog
2
Int ern rente Årsdøgnst rafik /
(%)
(Passagert al)
Bro- og t unnelprojekter med VVM-undersøgelser
Anlæg af en 3 . Limfjordsforbindel- 2 011
se v ed Aalborg (Egholmlinjen)
Ny bane Vejle Fjord (Togfonden
DK)
2 017
6 ,8
4 ,0-5,2
5
4 ,2
3
3 ,4 -3,9
6
3 0.000 køretøjer
4
1 4 .000 passagerer
7
Bro- og t unnelprojekter med beslutningsgrundlag i form af forundersøgelse eller beslutning herom
En ny østlig ringvej (havnetun-
nel)
8
Igangværende
1 8,6-2 0,9
4 ,0
-
Screeninger eller st rategiske analyser
En fast forbindelse over Kattegat,
heraf:
-
Vej- og togforbindelse
9
2018
128,9
-
31.000 køretøjer og
17.200 passagerer i tog
10
-
Ren vejforbindelse
11
2018
60,4
5,6
12
1 3 ,5-15,1
13
2 4 ,7
12
4 0,8
13
-
0,8
-
1 ,9
-
31.000 køretøjer
10
4 1 .000
14
(9 m io. passager pr. år)
14
1 7.500
14
(8 m io. passager pr. år)
14
En ny tredje Lillebæltsforbindelse 2 013
Parallelforbindelsen
En fast forbindelse via Bogense og 2 013
Juelsminde
” Samfundsøkonomisk analyse af en fast forbindelse over Femern Bælt”,
u
darbejdet af Incentive marts
2 015
2
T rafikprognose for en fast forbindelse ov er Femern Bælt”, november 2014 og ”Finansiel analyse af
Fem ern Bælt-forbindelsen
inkl. danske landanlæg”, februar 2016. Baseret på en åbning i 2028, og efter
den fulde trafikale effekt er realiseret i 2032 for vejtrafikkens vedkommende.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om redegørelse for, hvilke projekter på transportområdet, hvor der er gennemført og afsluttet en VVM-redegørelse, forundersøgelse og/eller screening på, til transport-, bygnings- og boligministeren
1936229_0002.png
Si de 2/2
De in terne renter baserer sig på genberegninger af en række større anlægsprojekter, hvor der forelig-
g er en anlægslov eller VVM-undersøgelse.
4
Fr a genberegning af større vejprojekter 2015
5
A n lægsoverslag opregnet via byggeom kostningsindeks 2018: Indeks 143,7
6
Den interne rente afhænger af, i hvor stor grad T ogfondens projekter bliver realiseret.
7
T og fonden DK rapporten.
8
Med finanslovaftalen for 2017 er der afsat et statsligt bidrag til en forundersøgelse af en østlig ringvej i
København (havnetunnel). Brugerbetaling er ikke indregnet i den interne rente. Anlægsoverslaget og
den interne rente fra den strategiske analyse er behæftet med en del usikkerhed. I forbindelse med
for undersøgelsen bliver anlægsoverslaget og d en interne rente genberegnet.
9
” Genberegninger af en fast forbindelse ov er Kattegat”, marts 2018. Der er ikke beregnet samfundsøko-
n om i.
1 0
T a llene er opgjort som køretøjer/passagerer pr. hverdagsdøgn. Dv s., den gennemsnitlige trafik i et
h v erdagsdøgn uden for sommermånederne og uden helligdage. Tallene afspejler således ikke weekend-
t rafik, trafik på helligdage og i ferieperioder
1 1
” Skønsmæssig vurdering af en vejforbindelse over Kattegat” marts 2018, hvori Vejdirektoratet har
est imeret anlægsomkostningerne for en ren vejforbindelse over Kattegat til 58 mia. kr. (2017-pl).
1 2
Ren vejforbindelse inkl. landanlæg.
1 3
Kom bineret vej- og baneforbindelse inkl. landanlæg.
1 4
St rategisk analyse
Lillebælt
Ny bane og vejforbindelse, 2013.
3