Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1936227_0001.png
Side 1/3
Undersøgte baneprojekter
Årstal
for
under-
søgelse
Anlægsoverslag,
mia. kr.
(2018-
priser, byggeom-
kostningsindeks
143,7)
1
Intern rente Forventet dagligt
%
passagertal
Baneprojekter vedtaget ved anlægslov
Ny Ellebjerg som knudepunkt for gods og passager-
trafik (flyover og perroner)
2015
0,7
-
-
Baneprojekter med VVM-undersøgelser
Hastighedsopgradering Køge N.- Næstved
Kombiterminal ved Køge (ved en maksimal udbyg-
ning)
2015
2009
0,1
2,3
0,4-0,6
0,2-0,4
0,6
8,0
-
4,3-8,6
13,0
16,0
4.100
2
-
52.000
3
8.900
4
45.800
VVM-undersøgelse af kapaciteten på Øresundsba-
2013
nen
en sporsluse og et niveaufrit udfletningsanlæg
Hastighedsopgradering af banen mellem Hobro og
Aalborg til 160 km/t hhv. 200 km/t
Hastighedsopgradering af banen mellem Ringsted
og Odense, 200 km/t
Aarhus H:
-Perronforlængelse mod øst og kapacitetsudvidelse
-Sporsænkningsløsningen
5
Ny bane over Vestfyn
Elektrificering Roskilde-Kalundborg
Elektrificering Fredericia-Aalborg, heraf:
-Fredericia-Aarhus
-Aarhus-Lindholm
Hastighedsopgradering Fredericia-Hobro, 200
km/t, heraf:
-Fredericia-Aarhus
-Aarhus-Hobro
2015
2016
2017
2017
2017
2016
2017
2017
2017
2017
2017
2017
2017
0,4
0,0
4,8
1,2
5,5
2,7
2,8
3,2
1,6
1,6
-
-
5,5-7,6
6
6,4
5,2
9
8,0
2,7
11
-
4,5-5,3
13
1,3-1,5
-
-
30.400
7
14.100
8
-
25.900
10
11.300
12
-
25.900
14
11.300
12
Baneprojekter med forundersøgelser
Forundersøgelse af banebetjening Billund Lufthavn
Ny bane Hovedgård-Hasselager
15
Opgraderinger af strækningen mellem Odense og
Aarhus, inkl. Aarhus H
15
Elektrificering af jernbanen
16
Ombygning af Hillerød station, heraf:
-Lokalbaneløsningen
2012
2013
2013
2013
2015
2015
0,8-1,8
3,7
1,1
9,5
-
0,2-0,5
-
5,4-6,8
5,4-6,8
5,0-6,0
-
2,9-3,8
17
-
17.800
30.400
-
-
-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om redegørelse for, hvilke projekter på transportområdet, hvor der er gennemført og afsluttet en VVM-redegørelse, forundersøgelse og/eller screening på, til transport-, bygnings- og boligministeren
1936227_0002.png
-S-togsløsningen
Ny bane Aarhus-Silkeborg, heraf:
-Enkeltspor
-Dobbeltspor
-Dobbeltspor, inkl. udbygning Svejbæk-Silkeborg
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Opgradering og dobbeltspor, Ring Syd (Glostrup
Kalvebod
Ørestad)
Elektrificering Lindholm-Frederikshavn
Elektrificering Vejle-Struer
2015
2016
2016
2016
2016
2016
2017
2011
2011
0,1-0,2
Negativ
18
-
Side 2/3
2,2
3,3
3,7
0,3
0,3-1,1
1,1
1,7
3,5
2,0
-
-
1,0-14,0
Negativ
1,4-2,4
6.600
8.300
-
14.200 køretøjer
19
10.700-18.400
20
-
-
Baneprojekter med strategisk analyse eller screening
21
Opgradering af baneinfrastruktur ved Fredericia
Havn
Renovering af spor og sydlig opkobling ved Aalborg
Havn
Anlæg af banespor og tilslutning ved Nyborg Havn
Genåbning af banestrækningen Tønder-Tinglev for
godstrafik
Genåbning af banestrækningen Vojens-Haderslev
for godstrafik
Genåbning af banestrækning Rødekro-Aabenraa for
godstrafik
2009
2009
2009
2009
2009
2009
0,5
0,2
<0,1
0,3
0,1
<0,1
<0,1
2,1
1,5
0,9-14,5
1,0-16,6
1,7
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
-
-
-
Negativ
Negativ
-
-
-
9,7
-
-
-
7,0
8,3-8,7
-
4,0-9,0
2,3
-
-
-
-
17.000-22.000
-
-
-
52.000
48.800
22
600
23
5.200
24
-
-
Beslutningsgrundlag for åbning af stationer i Erritsø 2011
og Åløkke
Forbindelser mellem Vest- og Østdanmark, shunt
Vest om Horsens
Screening af S-tog til Roskilde og Helsingør, 2-
systemsløsning
Screeninger af stationskapacitet ved København H
Ny Ellebjerg og Glostrup som trafikale knudepunk-
ter
Retningsdrift ved Københavns Lufthavns Station
Nyt vendesport ved Carlsberg (tidligere Enghave)
Hastighedsopgradering Ryomgård-Grenaa
Kapacitetsudvidelse i Vendsyssel
Ny station Favrholm
Ny station Jerne
2011
2011
2014
2014
2016
2017
2016
2017
2017
2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om redegørelse for, hvilke projekter på transportområdet, hvor der er gennemført og afsluttet en VVM-redegørelse, forundersøgelse og/eller screening på, til transport-, bygnings- og boligministeren
1936227_0003.png
Hastighedsopgraderinger på S-banen, 120 km/t
Esbjerg Nærbane
2017
2017
0,3
0,1
0,3-55,0
25
-
350.000
26
Side 3/3
1.800
1
Anlægsoverslaget er inklusive projektreserver, men er eksklusive tilskud fra eksterne interessenter.
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, snit Køge-Næstved.
3
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, snit København-Tåstrup.
4
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, makssnit Skørping-Aalborg.
5
Finansieringen er indeholdt i elektrificering Fredericia-Aarhus.
6
Den interne rente afhænger af, i hvor stor grad Togfondens projekter bliver realiseret.
7
Togfonden DK rapporten.
8
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, planår 2027, makssnit Roskilde
Holbæk.
9
Er opdateret fra Aktstykke X, juni 2017.
10
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, makssnit Skanderborg
Aarhus.
11
Er opdateret med Intern rente fra Aktstykke X, juni 2017.
12
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, makssnit Aarhus
Langå.
13
Beregning gennemført af TBST september 2017.
14
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, makssnit Skanderborg
Aarhus.
15
Projektet indgår i Timemodellen, jf.
Togfonden DK
højhastighed og elektrificering på den danske
jernbane (2013).
16
Projektet omfatter strækningerne Roskilde-Kalundborg, Fredericia-Aarhus, Aarhus-Lindholm, Lind-
holm-Frederikshavn og Vejle-Struer, jf.
Togfonden DK
højhastighed og elektrificering på den danske
jernbane (2013).
Det beregnede anlægsoverslag på 9.542,2 mio. kr. er inklusiv en samlet fordyrelse på
ca. 550 mio. kr. på de besluttede elektrificeringsprojekter (Fredericia-Aarhus, Aarhus-Lindholm samt
billiggørelse på Roskilde-Kalundborg).
17
Opgradering af Hillerød Station, april 2015., afrapportering
afhænger af gangvejsløsning.
18
Opgradering af Hillerød Station, april 2015, afrapportering.
19
Vejtrafik: Silkeborg Kommunes hjemmeside, trafikmåling 2017 ÅDT; Banetrafik: TBST høringsudga-
ve Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, snit Skanderborg
Silkeborg.
20
Snittet Kalvebod - Ny Ellebjerg, hverdagsdøgnstrafik 2030, beregnet på Landstrafikmodel version 1.1.
21
For mange af screeningerne og de strategiske analyser på baneområdet indgik beregning af en intern
rente ikke.
22
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, makssnit Ballerup-Valby.
23
Beregnet ud fra det årlige antal rejser.
24
TBST høringsudgave Trafikplan 2017-2032, hverdag 2027, makssnit Lindholm-Hjørring.
25
Er ikke opgjort for hele nettet. Intern rente for delstrækninger spænder fra 0,3% til 55%.
26
Projektet vedrører alle strækninger - Trafiktal fra DSBs hjemmeside dagligt antal rejser 'Kunder i S-
tog'.
2