Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1893860_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2018
2018 - 2322
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 544:
Vil ministeren i forbindelse med anlæg af en Hærvejsmotorvej - i lyset af at
flere borgere allerede har fået afvist en vurdering fra ejendomsmæglere, da
husene ifølge disse er usælgelige, så borgerne ikke har reel mulighed for at flyt-
te - når VVM-undersøgelsen er afsluttet, og der er truffet en beslutning om lin-
jeføring, medvirke til en særlig hurtig ekspropriation som set i forbindelse med
Togfonden – også selvom der ikke med det samme sættes penge af til at gen-
nemføre hele projektet?
Svar:
Regeringen (V, LA og K), S, DF og RV blev med aftale om
Udmøntning af mid-
ler til undersøgelser af ny midtjysk motorvej og Hillerødmotorvejens forlæn-
gelse mv.
af 13. december 2016 enige om at afsætte midler til undersøgelse af
en ny midtjysk motorvej. Undersøgelsen af ny midtjysk motorvej er opdelt i to
dele: En forundersøgelse af strækningen Hobro-Viborg-Give samt en VVM-
undersøgelse af strækningen Give-Haderslev.
Planlægningen af et stort vejprojekt påvirker desværre rigtig mange mennesker
på grund af usikkerheden omkring deres boliger og ejendomme. Mulighederne
for, at borgere kan opnå fremrykket ekspropriation er reguleret af Vejlovens
bestemmelser, som er angivet her nedenfor:
Ӥ 45.
Transportministeren kan efter anmodning fra ejeren i særlige tilfælde
overtage en ejendom, der berøres særligt indgribende af en projekterings-
eller anlægsaktivitet i forbindelse med projekteringen eller anlægget af nye
statsvejsanlæg eller ændring af bestående statsvejsanlæg, før tidspunktet for
de ordinære ekspropriationer, hvis ejendommen ikke kan afhændes på nor-
male vilkår.
Stk. 2.
Hvis transportministeren afslår ejerens anmodning efter stk. 1, eller
hvis der ikke kan opnås enighed om prisen for ejendommens overtagelse,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om ministeren i forbindelse med anlæg af en Hærvejsmotorvej vil medvirke til en særlig hurtig ekspropriation som set i forbindelse med Togfonden, til transport-, bygnings- og boligministeren
1893860_0002.png
henvises sagen til ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 3.
Ved erstatningsfastsættelsen efter stk. 2 finder § 103 anvendelse.”
Af bemærkningerne til loven fremgår, at bestemmelserne i § 45 kan benyttes,
når der på grundlag af en VVM-redegørelse er truffet beslutning om et nyt vej-
anlæg. Bestemmelsen vil også kunne anvendes, hvis der er truffet beslutning
om gennemførelse af et anlægsprojekt i forbindelse med en politisk aftale, eller
hvis der ved en sådan aftale er besluttet, at der skal arbejdes videre med en
bestemt linjeføring.
Det er min opfattelse, at der skal træffes en politisk beslutning om projektet,
når VVM-redegørelsen og en indstilling fra Vejdirektoratet foreligger, og at vi
på den baggrund skal anvende vejlovens muligheder for at afhjælpe vejprojek-
tets gener for de grundejere, der er direkte påvirket af vejprojektet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen