Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1816007_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2017
2017-5725
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
har i brev af 13. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 54:
Ministeren bedes redegøre for, om de kollektive trafikoperatørers resultatkon-
trakter indeholder incitamenter til, at operatørerne koordinerer køreplaner og i
øvrigt samarbejder om en optimal gennemførelse af den samlede transport af
passagerer på tværs af de kollektive trafikformer.
Svar:
Jeg skal starte med at definere, at jeg forstår ”de kollektive trafikoperatører”
som trafikvirksomhederne DSB, Arriva og NT, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus og
Movia.
For så vidt angår de lokale trafikselskaber, så har staten ikke kontrakt med dis-
se.
For så vidt angår regelgrundlag for selskaberne (lov om trafikselskaber) og i
selskabernes kontrakter med deres operatører er spørgsmålet forelagt Trafik,-
Bygge- og Boligstyrelsen.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for DSB og Arriva med henblik på en
beskrivelse af samarbejdet på tværs af kollektive trafikformer.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser følgende:
”De
regionale trafikselskaber varetager en række opgaver inden for trafiksel-
skabets geografiske område. En af disse opgaver er koordinering og planlæg-
ning af offentlig servicetrafik, jf. lov om trafikselskaber § 5, stk. 1, nr. 3.
Jf. lov om trafikselskaber § 7 skal trafikselskaberne samarbejde om at skabe
gode muligheder for forbindelse med andre trafikselskabers og statens offentli-
ge servicetrafik, herunder ved tilrettelæggelse af køreplaner. De nærmere ram-
mer for koordinering og samarbejde er fastsat i Bekendtgørelse om samarbejde
ved koordinering og planlægning af offentlig servicetrafik m.v. (BEK nr. 1106 af
16/09/2015).
Af bekendtgørelsen fremgår, at staten mindst hvert 4. år udarbejder en statslig
trafikplan for den jernbanetrafik, der udføres som offentlig servicetrafik på
kontrakt med staten.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om de kollektive trafikoperatørers resultatkontrakter indeholder incitamenter til, at operatørerne koordinerer køreplaner og i øvrigt samarbejder om en optimal gennemførelse af den samlede transport af passagerer på tværs af de kollektive trafikformer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1816007_0002.png
Trafikselskaberne skal ligeledes mindst hvert 4. år udarbejde en plan for ser-
viceniveauet i den offentlige servicetrafik, der varetages af trafikselskaberne.
Trafikselskabernes plan skal indeholde et strategisk grundlag, der som mini-
mum fastlægger de overordnede principper for rutenettet og et flerårigt bud-
getoverslag, der udarbejdes i samspil med de overordnede principper. Trafik-
selskabernes trafikplan skal tage udgangspunkt i den statslige trafikplan. Tra-
fikplanen skal offentliggøres og indsendes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
der bruger trafikplanerne til at holde sig orienteret om trafikselskabernes ar-
bejde.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har til brug for besvarelsen af TRU 54 indhen-
tet bidrag fra trafikselskabernes paraplyorganisation Trafikselskaberne i Dan-
mark (TiD). TiD oplyser, at
”Koordineringen med DSB foregår ved, at trafik-
selskaberne får fremsendt DSBs køreplaner, hvorefter bustrafikken i videst
muligt omfang tilrettelægges, så den passer med togafgangene på de statio-
ner som betjenes af bustrafik.
I Movias geografiske område foregår den overordnede koordinering i den
mellem DSB, Movia og Metro nedsatte køreplangruppe, hvor DSB, Movia,
Lokaltog og Metro udveksler køreplanudkast, diskuterer betjeningsstruktur
og aftaler leveringstidspunkterne for den endelige køreplan.”
Og
”Køreplanerne for busruter planlægges af trafikselskaberne ud fra det af
kommuner eller regioner besluttede serviceniveau samt i dialog med busope-
ratørerne. Det er således trafikselskabet, der har ansvaret for at koordinere
de forskellige ruter, så omstigning i vidst muligt omfang er mulig.”.
Der er ikke noget retligt grundlag, der regulerer trafikselskabernes rettidighed.
TiD oplyser, at der anvendes en række incitamenter i trafikselskabernes kon-
trakter med busoperatørerne og lokaltogsoperatørerne for at sikre fokus på
rettidighed. Dette er fx mulighed for bod ved forsinkelser, og bonus hvis retti-
digheden overholdes.”
DSB oplyser følgende:
”Jf. afsnit 7.1.2 i trafikkontrakten
mellem DSB og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet er DSB forpligtet til at inddrage trafikselskaberne i forbindelse
med tilrettelæggelse af køreplaner, og jf. afsnit 7.1.1 er DSB forpligtet til at ind-
drage regioner, kommuner og trafikselskaber i forbindelse med væsentlige æn-
dringer i køreplanen.
DSB fremsender et udkast til en køreplan til de andre operatører og trafiksel-
skaberne forud for et køreplansskifte. Det giver mulighed for, at
trafikselskaberne og de andre operatører kan drøfte lokale ændringer på bag-
grund af DSB’s foreslåede køreplan. Endvidere giver det mulighed for, at de
kan give bemærkninger og kommentarer til DSB. Generelt indarbejder DSB
deres ønsker i det omfang, at det bidrager til en bedre løsning samlet set for
den kollektive trafik og ikke udgør en uforholdsmæssig stor negativ økonomisk
påvirkning for DSB.
Trafikselskaber og andre operatører har derudover løbende dialog med DSB
om køreplanen
herunder ift. ændringer, som kan have betydning for skifteti-
der mellem
eksempelvis tog og bus.”
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om de kollektive trafikoperatørers resultatkontrakter indeholder incitamenter til, at operatørerne koordinerer køreplaner og i øvrigt samarbejder om en optimal gennemførelse af den samlede transport af passagerer på tværs af de kollektive trafikformer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1816007_0003.png
Arriva oplyser følgende:
”Arriva har hvert år koordinerende møder med de trafikselskaber, som laver
buskøreplaner til og fra vores stationer. Desuden har vi tæt dialog med DSB om
deres køretider på de stationer, hvor der er mulighed for togskifte. Vi forsøger
at koordinere ankomst- og afgangstider på både bus og tog, således flest mulige
kunder i den kollektive trafik kan komme til og fra hjem, skole, arbejde, mm,
idet vi netop ved at tilgodese flest mulige kunders transportbehov får flest mu-
lige kunder i toget, og dermed bedst mulige betingelser for vores togforretning.
Fra kundeundersøgelser, bl.a. Passagerpulsen, ved vi, at en optimal gennemfø-
relse af de korresponderende forbindelser vi kan lave, jo mere tilfredse er kun-
derne. Gennem vores trafikkontrakt har vi incitament til at holde en høj kunde-
tilfredshed, da denne er bonusreguleret. Derudover er en høj kundetilfredshed
også med til at fastholde flest mulige kunder i toget.”
Jeg henholder mig til oplysningerne fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, DSB
og Arriva.
Der henvises endvidere til svar på (TRU alm. del) spørgsmål 53.
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen