MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. april 2018
2018-2306
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 539:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. februar 2017 fra Frederik
Damgaard, Karlslunde vedrørende forslag til etablering af station, Greve V, jf.
(folketingsåret 2016-17) TRU alm. del - bilag 206.
Svar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i juni 2017 oplyst følgende i forbindelse
med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets svar til Frederik Damgaard:
”Den nye bane mellem København og Ringsted via Køge er bygget som en
højhastighedsbane med henblik på at reducere rejsetiden i landsdelstrafik-
ken samt på de længere sjællandske pendlerstrækninger. Derfor etableres
der ikke mindre regionale standsningssteder på de nye banestrækninger
udover Køge Nord.
Et stop ved en station i Greve Vest vil dels betyde en rejsetidsforlængelse
for de gennemkørende passagerer, og dels reducere kapaciteten på den
nye strækning. Det vil således både forsinke de mange gennemrejsende
passagerer og øge risikoen for forsinkelser for både person- og godstog.
Det bemærkes, at der ved beslutningen om etablering af en ny Ringstedba-
ne er taget stilling til, at der ikke skal etableres en station i Greve Vest. Be-
grundelsen for ikke at anlægge en station, er en meget høj pris i forhold til
fordelene og de lokale byudviklingsmuligheder.”
Alt i alt vurderes det ikke, at fordelene for passagererne til og fra Greve Vest vil
opveje anlægsomkostningerne samt ulemperne for de øvrige passagerer på
banen, der både vil få længere rejsetid og større risiko for forsinkelser.